08 11 2016 312352 شناسه:
image

بدون اندیشه متعالی، جامعه متعالی شکل نمی گیرد/ لزوم اهتمام بیشتر برای تولید علم از منابع اصیل معرفتی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در غرفه خبرگزاری «اخبار اسراء» در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات تهران بیان داشت: آيت الله العظمی جوادي آملي با صراحت كامل فرمودند ما بايد سياست متعاليه را از حكمت متعاليه توليد كنيم....

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در غرفه خبرگزاری «اخبار اسراء» در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات تهران در سخنانی با اشاره به کلام علي بن ابي طالب(ع) علیه السلام بیان داشت:

حضرت فرمود: «العلم أصل كلّ خير»؛ هر خير و نيكي كه بخواهد براي انسان حاصل شود و انسان را با چهره سعادت روبرو کند، لزوماً بايستي از پايگاه علم و انديشه بگذرد.

وی در خصوص اهمیت توجه به مقوله علم ابراز داشت:

 علم، اساسي‌ترين و بنياني‌تري حوزه وجودي است كه براي پروردگار عالم هم وجود دارد؛ وقتي حكما و عرفا نسبت بين علم و قدرت را بيان مي‌كنند مي‌گویند علمِ حق تعالي دايره شمولش از قدرت بيشتر است، چراکه امر ممتنع گرچه معلومِ خداست اما مقدور خدا نيست. مقدور خدا نيست يعني امر ممتنع، دون آن است كه مقدور خداي عالم قرار بگيرد و خداوند گرچه قدرتش مطلق است و هر چيزي كه بر آن شيء اطلاق مي‌شود قدرت الهي بر آن هست اما دايره شمول علم حق تعالي از قدرت به مراتب بيشتر است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی اذعان داشت:

انديشه با بنيان‌هايي كه پيدا مي‌كند استحكام مي‌يابد و قوّت و غنا پيدا مي‌كند و اين بنيان‌ها و اصول بسيار عميق و پايدارند و اين انديشه‌ها تا حوزه علم الهي امتداد پيدا مي‌كنند. هر چه انديشه‌ها عميق‌تر و پرلايه‌تر باشد بنيان‌هايي كه بر او ساخته مي‌شود قوي‌تر است. هرگز بدون يك انديشه متعالي، يك جامعه متعالي، اقتصاد و سياست متعالي، فرهنگ و امنيت متعالي شكل نمي‌گيرد. انسانيّت، مبتني بر انديشه متعالي مي‌تواند رشد كند و به تعالي راه پيدا كند اگر خداي عالم انسان را در ساحت احسن تقويم آفريد كه فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ أَحْسَنِ تَقْويمٍ اين نيازمند به غناي انديشه و غناي تفكّر است.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در خصوص لزوم اهتمام بیشتر برای تولید علم از منابع اصیل معرفتی اظهار داشت:

گرچه دانشمندان، حكما، مفسّران، فقها و ساير انديشمندان علوم تلاش‌هاي فراواني كرده‌اند و محصولات علمي فراواني هم به جامعه بشري تقديم شده است اما به حق نسبت به علم و انديشه‌اي كه بايستي توليد بشود همچنان نيازمند به تلاش و مجاهدت هست و ما بايد مجاهدت در ميدان علم و شناخت معارف را به عنوان يك اصل براي جامعه خودمان بدانيم و انسان‌‌هاي هوشمند و كساني كه قدرت تفكّر بالا دارند را براي فهم و شناخت منابع اصيل معرفت به آنها جهت‌دهي كنيم و اهتمامشان را در آ‌ن سطح قرار بدهيم تا براي جامعه ما اين اصول و مباني را توليد كند.

وی ابراز داشت:

از باب نمونه وقتي حكمت متعاليه به انديشه بزرگ‌حكيم نامور جهان اسلام صدرالمتألهين در آمد و اين اصول و مباني حكمت پايدار شد جامعه علمي در بخش‌هاي مختلف توانسته است از اين اصول توليد شده بهره‌هاي فراواني را در حوزه سياست، فرهنگ و اقتصاد ببرد.

ریاست بنیاد اسراء به تاکید ایت الله العظمی جوادی آملی برای توجه به علوم متعالیه اشاره کرد و گفت:

آيت الله العظمی جوادي آملي با صراحت كامل فرمودند ما بايد سياست متعاليه را از حكمت متعاليه توليد كنيم. اگر جامعه بخواهد متعالي بشود بدون سياست متعالي امكان‌پذير نيست و سياست متعالي هم بدون حكمت متعاليه امكان‌پذير نيست و حكمت متعاليه هم بدون اصول و ارزش‌هاي متعالي امكان‌پذير نيستند. خلأيي كه امروز جامعه ما و نظام ما با آن روبروست همين عدم توليد اصول و بنيان‌هاي نويني است كه ما جامعه نوين را بخواهيم بر اساس آن بسازيم گرچه اصول گذشته هم همچنان در بخش فراواني از آن مورد غفلت واقع شده است و شناخت لازم راجع به آن هنوز براي جامعه علمي كشور فراهم نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین در فراز پایانی سخنان خود رسالت خبرگزاری اخبار اسراء را یادآور شد و خاطرنشان کرد:

اين خبرگزاري كه به عنوان «اخبار اسراء» نام دارد بر اساس انديشه فراگير و منظومه‌اي حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي به اين امر اهتمام دارد كه آن گزيده‌هایي از بيانات و فرمايشات ايشان، مكتوب و آثار توليدشده ايشان را در حقيقت بتواند استخراج و استنباط كند و در يك سطح قابل ارائه‌اي در اختيار جامعه علمي قرار بدهد و يك هماورد فرهنگي به لحاظ نتيجه‌گيري برتر و بهتر براي جامعه علمي، دانشگاهيان، حوزويان و فرهنگيان ايجاد كند و اين ميدان، ميدان انديشه است ميدان مبارزه و يا رقابت نيست بلكه ميدان رفاقت است گرچه ممكن است افراد هر كدام مواضع خاصّ خود را داشته باشند ولي ميدان علم ديگر اختصاصي به يك شخص خاصي ندارد ساحت‌هاي علم براي همه باز است اميدواريم كه اين ميدان بتواند براي جامعه اسلامي ما مؤثر و مفيد باشد.