03 04 2016 308786 شناسه:
image

برای فهم درست تر قرآن، باید همه علوم و معارف در خدمت قرآن قرار گیرند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی: اگر کتابی به عنوان بیان و نور و بلاغ است، این کتابی که وحی است و خودش را این گونه معرفی می کند، بنابراین نیازی نیست ما حرفی را از بیرون از این مجموعه برای تفسیر این کتاب بگیریم؛ مگر به عنوان مقدمه فهم درست و پیش نیاز فهم...

 رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن گفت: این سخن که قرآن را باید به قرآن تفسیر کرد، سخن حقی است اما اگر تفسیر و توضیح درستی نشود، خودش رهزن است. کما این که برای عده ای هم رهزنی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: این که می گوییم تفسیر قرآن به قرآن، یعنی ما تا قرآن را نشناسیم، نمی توانیم قرآن را تفسیر کنیم. چیزی از بیرون نیست که بخواهد قرآن را تفسیر کند. همه علوم باید خودشان را در ظِلّ و خدمت قرآن ببینند تا قرآن خوب فهم شود؛ مثل ادبیات در بخش معانی، بیان، بدیع و امثال ذلک.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تفسیر قرآن به قرآن یک مطلب روشن و به حقی است؛ اما تا مرادش روشن و توضیح داده نشود، ممکن است این حرف رهزنی کند. تردیدی نیست که هیچ امری مثل قرآن نمی تواند قرآن را تبیین کند. زیرا قرآن جامعه همه معارف و علوم است چرا که به علم حق وابسته است. قرآن را ما یک کتاب ندانیم، قرآن ظهور علم حق است و چون خدای عالم در هر بُعدی از ابعاد هستی در این عالم سخن، رهنمود، حرف های اساسی و مطالب حقی دارد، طبعا می تواند به درستی این حقیقت قرآن را تبیین کند.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: عناوین قرآن گویای این است که من نیازی به تفسیر بیرون از خودم ندارم. اگر کتابی به عنوان بیان و نور و بلاغ  است، این کتابی که وحی است و خودش را این گونه معرفی می کند، بنابراین نیازی نیست ما حرفی را از بیرون از این مجموعه برای تفسیر این کتاب بگیریم؛ مگر به عنوان مقدمه فهم درست و پیش نیاز فهم قرآنی درست. مثل این­که مفسران قرآن باید به تمام معنای کلمه ادیب، متکلم، حکیم، فیلسوف، عارف و موحد باشند که آن وقت است می توانند خدمت قرآن بیایند. آن­ها باید عالم علم روز باشند، چرا که قرآن به مسایل علم روز، سیاست، فرهنگ و اجتماع نظر ویژه دارد. قرآن به خانواده و تربیت نظر خاص دارد. عالمان علوم تربیتی همه باید دانش و تجربه خودشان را در خدمت فهم قرآن بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی اضافه کرد: وقتی کتاب تسنیم آیت الله جوادی آملی در سال ۱۳۸۵ به عنوان اثر برگزیده جهان اسلام از طریق آیسیسکو معرفی شد، مدیر آیسیسکو گفت که «آیت الله جوادی آملی نادره دوران، علوم فلسفه و عرفان و کلام را در خدمت فهم قرآن گرفته است». هم اکنون آیت الله جوادی آملی قرآن را به قرآن تفسیر می کنند، اما همه علوم و معارف الهی را در خدمت فهم قرآن گرفته اند. همه علوم دانشی هم باید اینگونه باشند. علوم ریاضی، علوم طبیعی و سایر علوم و مهارت ها باید در خدمت فهم قرآن گرفته شود که انشاءالله فهم درست تری حاصل شود.