برگزاری نشست علمی با موضوع «فلسفه و علوم اجتماعی»

 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نشست علمی با موضوع «فلسفه و علوم اجتماعی» به همت معاونت آموزش موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1403 در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

555

حجت الاسلام و المسلمین دکتر پرسانیا در این نشست به بازاندیشی درباره مفهوم علم، علوم انسانی و اجتماعی، تعامل در روش تکوین نظریات این علوم در عرصه فرهنگ و تاریخ انسان‌ها و نیز چگونگی تعامل فرهنگ مدرن و فرهنگ اسلامی و دینی با این علوم پرداخت.


وی درباره باز اندیشی در هویت و معنای علوم انسانی بر  ضرورت بازاندیشی در علوم انسانی تاکید داشت و به بررسی دو منظر در ارزیابی انتقادی علوم انسانی (جست‌وجوی منطقی در مبانی فلسفی علوم انسانی و تأمل در نسبت علوم انسانی با جامعه، فرهنگ و تاریخ) پرداخت.

دکتر پارسانیا در این نشست تحولات تاریخی معنای عقل و علم و معانی عقل را مورد بررسی قرار داده و تفاوت عقل عملی و نظری و عقل بالقوه و عقل مستفاد و عقل شهودی را بیان کرد.

وی در این نشست تأثیر تحولات معنای عقل در معانی مدرن فلسفه و علوم اجتماعی را نیز مورد بررسی قرار داده و به بیان نسبت عقل با علم و فلسفه و تأثیر مفهوم عقل در علوم اجتماعی پرداخت.

استاد پارسانیا با استقبال از فلسفه های مضاف و معنای کانتی فلسفه در جایگاه معنای تاریخی آن، به ویژگی‌های عقل در رویکردهای نوکانتی و معنای تاریخی فلسفه و علم نیز اشاراتی داشت.

 

25 04 2024