حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در خصوص موضوع برگزاری یا عدم برگزاری عزاداری محرم در شرایط شیوع کرونا تأکید کرد: مردم تابع نظرات فقهی و آرایی هستند که از طرف مراجع عظام در این رابطه ارائه می شود. اصل برگزار شدن یا نشدن مراسم محرم باید از جایگاه فقاهت و آرائی که مراجع تقلید اعلام می کنند، باشد برای جامعه مکتبی ما نگرش فقهی در این مسأله تنها ملاک در امر است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره ضرورت برگزاری مراسم های ویژه محرم در شرایط کرونا گفت: باید اصل این اعتقاد و باور به جامعه و نظام اجتماعی ما عرضه شود. در حقیقت ما در این باره «تعارض» نداریم، بلکه «تزاحم» داریم. هیچ کس با اینکه باید اعتقادات و باورهای اصیل ارائه شود، مخالفتی ندارد. اما در اینکه اگر این باورها برای منافع عمومی و مقاصد عامه ای که اسلام بر آن تکیه دارد، تزاحمی ایجاد کرد، کدام یک مقدم است بحث وجود دارد.
وی ادامه داد: آنچه مهم است و اسلام بر آن نظر دارد این است که حفظ و صیانت جامعه و امت اسلامی بر همه چیز مقدم است. همانطور که باید هویت اصل اسلام نیز محفوظ باشد و هیچ وقت در هیچ شرایطی نباید مورد غفلت باشد، صیانت از امت اسلامی، سلامت و نیک بختی جامعه نیز از مقاصدی است که اسلام بر آن نظر دارد.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اینکه جامعه اسلامی باید در سلامت و صیانت باشد نظر فردی نیست. بلکه اسلام علاوه بر آن که جامعه را از تفرق و اختلاف بر حذر می دارد، تاکید دارد که جامعه باید در صیانت و سلامت باشد. در مجموع از نظر فقهی این مسأله از باب «تزاحم» قابل تفسیر است و اهمّ و مهم در این قضیه و اصل سلامت و صیانت جامعه اقتضاء می کند که از بیماری و مرض و امثالهم دور باشد.
وی افزود: این از اصولی است که خود دین بر آن تاکید می کند. در چنین فرضی مراسم در هر صورتی که امکان سلامت و صیانت از جامعه امکانپذیر باشد، انجام می شود. در حوزه تزاحم بر حفظ و سلامت جامعه تاکید اصلی صورت می گیرد و تنها در چنین فرضی است که انجام مراسم می تواند به نحوی شایسته صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسملمین مرتضی جوادی آملی گفت: مردم تابع نظرات فقهی و آرایی هستند که از طرف مراجع عظام در این رابطه ارائه می شود. اصل برگزار شدن یا نشدن مراسم محرم باید از جایگاه فقاهت و آرائی که مراجع تقلید اعلام می کنند، باشد برای جامعه مکتبی ما نگرش فقهی در این مسأله تنها ملاک در امر است. این کار درستی نیست که فردی از نظر شخصی خودش در این رابطه نظر دهد.
وی در پایان گفت: مراجع عظام تقلید نظرات خود را در این رابطه بیان داشته اند و شایسته است که دیگر به مخالفت ها و واکنش های احتمالی عده ای توجه نشود. در چنین شرایطی ما باید جامعه را به سمتی سوق دهیم که بر اساس معیارهای فقاهت حرکت کند و با این کار از بروز هرگونه تنش و اختلاف جلوگیری کنیم.