15 09 2018 293746 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی:

بهره‌مندی از مجالس عزای امام حسین(ع) نیازمند دو عنصر«معرفت» و «مودت» است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در این جسله، با اشاره به اجر والای شرکت در مراسم عزای سالار شهیدان، بیان داشت: هیچ اجر و پاداشی بالاتر از حضور در عزای سالار شهیدان حسین بن علی(ع) نیست، اما آنچه که همواره باید مستحضر و آگاه باشیم تا بتوانیم از این فرصت بی‌بدیل بهره‌مند بشویم این است که کمال و نهایت بهره‌مندی از این مجالس زمانی حاصل می‌شود که دو عنصر«معرفت» و «مودت» در حضور و شرکت در محافل حسینی برای ما اتفاق بیافتد.

 استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ابراز داشت: اینکه در ادبیات زیارات ما آمده است که «من کان زائرا» یا «من زار عارفا» نشانه این است که در این گونه از مسائل مسئله معرفت و آگاهی اصل است. ما آمده‌ایم تا شناختمان را نسبت به حسین بن علی(ع)، شخصیت ممتاز او و جریان امامت و ولایت عموماً و نهضت و مکتب آن حضرت به نام قیام عاشورا خصوصاً بیشتر و افزون‌تر کنیم، تا با معرفت و شناخت نسبت به این مکتب، آگاهانه، عارفانه و با شناخت دقیق و همه جانبه در این صحن و سرا شرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: معرفت‌اندوزان کسانی‌اند که محفل حسینی را برای خود موطنی و معهدی برای یاد خدا می‌دانند و حسین بن علی قلعه توحید است. آن کسانی که در مسیر معرفت و شناخت نسبت به ابی عبدالله(علیه السلام) آگاهی می‌افزایند و معرفت بر خود فراهم می‌آورند کسانی‌اند که به قلعه توحید نزدیک می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در تبیین عنصر ضروری دوم برای حضور در مجالس عزای امام حسین(ع) اذعان داشت: عنصر دیگر عنصر ارادت، محبت و مودتی است که در هیچ جا پیدا نمی‌شود جز در مسجد و حسینیه. عاطفه ممکن است در خانه‌ها باشد مانند اینکه مادران نسبت به فرزندان عاطفه دارند. اما عنصر ارادت و محبت یک عنصر دیگری است. تفاوت بین عاطفه مادری که مهم‌ترین و بارزترین جلوه عاطفی است با آنچه که ما از آن به عنوان محبت و ارادت یاد می‌کنیم بسیار است. جنس محبتی که در حسینیه‌ها هست را نمی‌شود در جای دیگری پیدا کرد، جنس ارادتی که در این گونه از محافل پیدا می‌شود این جنس آسمانی است ﴿وَ أَلَّفَ بَینَ قُلُوبِهِمْ﴾.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح داشت: معرفت و ارادت دو عنصری است که باید همواره بدان اندیشید و در این محافل به دنبال آن بود و این ارادت همان چیزی است که به عنوان اجر رسالت شناخته شده است و آنچه که پیامبر گرامی اسلام از ما نسبت به اهل بیتش می‌خواست همین است که ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾،  این محبت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) از مطالباتی است که رسول گرامی اسلام از جامعه و امت اسلامی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارکردهای اجتماعی محرم اظهار داشت: محرّم جامعه را شستشو می‌کند، محرّم می‌آید تا ظلم‌ها را برطرف کند، بی‌عدالتی‌ها و ناحقی‌ها را کنار بزند، رسالت محرّم رسالت بسیار سنگینی است، جامعه‌ای که به ظلم، تباهی، گناه و فساد مبتلاست این جامعه جامعه‌ای است که نیاز به نهضت حسینی دارد و تفکر و مکتب حسینی این جامعه را شستشو می دهد، جامعه ما همواره نیاز به حسین(ع) و مکتب او و آرمان‌های بلند او و مقاصد عالیه او دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کلام حضرت امام(ره) درباره محرم و صفر خاطرنشان کرد: خدا غریق رحمت کند امام راحل(رضوان الله تعالی علیه) را که فرمود ما هر چه که داریم از محرّم و صفر است. محرّم و صفر اسلام را و جامعه ما را زنده نگاه داشته است. باید محرّم و رسالت محرّم و انگیزه آفرینی که محرّم دارد را در جامعه‌مان بیاوریم تا معضلاتی که امروز جامعه با آنها مواجه است شستشو و برطرف بشود.

گفتنی است سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با موضوع «سنت نبوی(ص) در نهضت حسینی(ع)» به مدت ده شب از شب اول محرم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء  در محل مسجد جامع امام حسن عسکری (ع) واقع در تهران، میدان هروی ، گلستان پنجم، نبش شهید افشاری برگزار خواهد شد.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات