17 06 2017 274403 بطاقة تعريف:
image

بيعت در فرهنگ تشيّع علامت حقّ است، نه علّت آن/حكومت اسلامی هيچ‏گاه بدون خواست و ارادهٴ مردم متحقّق نمی‏ شود

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به اطلاع عموم مردم متدیّن و فهیم می رساند که مطالب منتشر شده اخیر منتسب به حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص «نقش مردم در حکومت اسلامی» به صورت کامل و دقیق انعکاس داده نشده است لذا پیشنهاد می شود علاقمندان برای اطلاع از نظریات علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به اطلاع عموم مردم متدیّن و فهیم می رساند که مطالب منتشر شده اخیر منتسب به حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص «نقش مردم در حکومت اسلامی» به صورت کامل و دقیق انعکاس داده نشده است، لذا پیشنهاد می شود علاقمندان برای اطلاع از نظریات علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این خصوص به آثار معظم له مراجعه نمایند.
معظم له در مقاله ای با عنوان «ولايت فقيه و نقش آراي مردم» بيان مي دارند:
«بيعت در فرهنگ تشيّع و فقه شيعه اثنا عشريّه علامت حقّ است، نه علّت آن. توضيح آنكه حقّ حاكميّت در نظام اسلامي از آنِ خداي سبحان است كه توسّط قرآن و سنّت معصومان (عليهم‌السلام) تجلّي نموده است و بر توده انسانها پذيرش اين نظام و بيعت با قرآن و معصومان(عليهم‌السلام) فريضه عيني است و هيچ‌گونه تأثيري در ثبوت اصل حقّ حاكميّت قرآن و معصوم ندارد؛ چنان‌كه اگر نسبت به غير از اين دو وزنه وزين (ثقلين) انجام پذيرد، نه تنها علّت ثبوت حق نيست، بلكه علامت هم نيست و به منزله تكيه دادن به درخت، بدون بهره‌برداري از ميوه آن است و بعد از بيعت بايد به لوازم آن ملتزم بود؛ يعني جامعه بشري دو تكليف طولي دارند؛ اول آنكه با آنچه به صورت قرآن و سنّت معصومان(عليهم‌السلام) تبيين شده است، بيعت كرده،به آن ايمان بياورند. دوم آنكه به تمام مضامين و دستورهاي آنها عمل نمايند.
آنچه از اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) در نهج البلاغه يا غير آن، در زمينه احتجاج به بيعت نقل شده است، از باب قاعده الزام است؛ چنان‌كه خداوند مؤمنان را به التزام به آنچه مُلزم شده‌اند يعني عمل به قرآن و پيروي از رهبري پيامبر اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم)مؤاخذه مي‌كند؛ نه آن‌كه بيعت با علي بن ابي‌طالب‏عليه ‌افضل صلوات‌ المصلّين علّت حقّ حاكميّت آن حضرت شده، حضرتش براي تثبيت موقعيّت سياسي خود به علّت پيدايش آن كه آراء مردم است استدلال كرده باشد.»(1)

آیت الله العظمی جوادی آملی درباره «نقش مردم در حکومت اسلامی» تاکید می دارند:
«حكومت اسلامي هيچ‏گاه بدون خواست و ارادهٴ مردم متحقّق نمي‏شود و تفاوت اساسي حكومت اسلامي با حكومت‏هاي جابر در همين است كه حكومت اسلامي، حكومتي مردمي است و بر پايهٴ زور و جبر نيست، بلكه بر اساس عشق و علاقهٴ مردم به دين و حاكم اسلامي صورت مي‏ پذيرد و هر چه مردم از اخلاق و معارف ديني بهره‏ مندتر باشند و هر چه احكام ديني را بيشتر عمل كنند و هر چه از اتحاد و همبستگي و الفت الهي برخورداري بيشتري داشته باشند، حكومت اسلامي نيز استوارتر و در رسيدن به اهدافش موفق‏ تر است و هيچ‏گاه نبايد تصور نمود كه اگر مردم با حكومت اسلامي نباشند و اگر مؤمنان راستين كمر همّت نبندند، خداوند حكومت اسلامي را برپا مي‏ دارد.»(2)

علاقمندان می توانند برای اطلاع از نظریات علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این خصوص به آثار معظم له خصوصا کتاب «ولایت فقیه، ولایت عدالت و فقاهت» مراجعه نمایند.
در پایان یادآوری می شود، کلیه اخبار و اطلاعات در مورد دیدارها، جلسات و سخنرانی های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ( دام ظله ) و نیز اخبار مربوط به محتوای جلسات و دیدارها و همچنین دیدگاه ها و اخبار دفتر معظم له،  تنها از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء به آدرس  news.esra.ir به آگاهی می رسد و تنها اخبار منعکس شده در این سایت مورد تایید می باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. سرچشمه اندیشه، آیت الله العظمی جوادی آملی، ج4 ، ص 494

2. ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، آیت الله العظمی جوادی آملی، ص80


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات