29 11 2018 292055 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی حوزه:

تبیین نقش مرجعیت و حوزه های علمیه در مسائل سیاسی و اجتماعی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این نشست در خصوص وظیفه و جایگاه حوزه های علمیه بیان داشتند: حوزه های علمیه به خصوص حوزه پر برکت قم به نیابت از حضرت ولیعصر(عج) ،پرچم قرآن و عترت را به دست گرفته و این پرچم، هم عناصر محوری علمی دارد و هم عناصر محوری عملی!

ایشان ادامه دادند: درباره عناصر علمی فرمودند «يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»، لکن علم اگر در بخشی از آیات، مقدم بر تزکیه آمده به این دلیل است که مقدمه است و اگر تزکیه در آیات دیگر مقدم بر علم است به دلیل مقدّم بودن اوست؛ تقدّم مقدمه کجا و تقدّم مقدم کجا؟! اساس کار انبیاء و اولیا تعلیم است تا عدل اندیش محور را به کرسی بنشانند، تزکیه است تا عقل عبادت مدار را به کرسی بنشانند؛ اگر حوزه این دو کار را انجام داد آنگاه به جایی می رسد که لذت طهارت را می چشد و جزء « فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا» می شود.

معظم له ابراز داشتند: اولین مفسر قرآن کریم یعنی رسول گرامی اسلام فرمود « إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ»؛ اینها عناصر محوری علمی و درسی حوزه است که در حوزه سامان یافته است.

ایشان ادامه دادند: در بخش دیگر وظایف عملی حوزه را قرآن و روایت تبیین می کند که کار و اثر حوزه چیست؛ می فرماید حوزه طاهر است ولی چون کُر است مطهر است! نه چیزی او را آلوده می کند و نه او از تطهیر آلوده ها کم می آورد، خاصیت کُر همین است. حوزه علمیه نیز مانند آب کُر است که هم طاهر است و هم مطهر، اگر حوزه « فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا» باشد هم خود آلوده نخواهد بود و هم به سراغ هیچ آلودگی نخواهد رفت و اگر قداست حوزه را همه ما می ستاییم برای همین دو کار است.

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به آیات قران کریم خاطرنشان کردند: قرآن کریم در سوره مومنون می فرماید « قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» تا آنجا که می فرماید « وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»؛ نه بازیگر است و نه می شود او را به بازی گرفت؛ اینها جملات خبریه است که به داعی انشاء القا شده است یعنی حوزوی بکوش نه بازیگر باشی و نه نهاد یا ارگانی بتواند تو را  بازی بدهد، در سوره مبارکه نور هم فرمود « لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ»؛ این عناصر محوری عملی حوزه است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین نقش مرجعیت در  مسائل سیاسی و اجتماعی بیان داشتند: ما یک فقه اصغر داریم و یک فقه اکبر؛ فقه اصغر همین دروس فقهی است که روزانه در حوزه ها وجود دارد و به مساله احکام می پردازد، این فقه به ما می گوید آلودگی حدثی و خبثی را آب و خاک پاک می کند اما آب و خاک آن قدرت را ندارد که آلودگی های معنوی را پاک کند، آلودگی معنویی مانند استکبار و استثمار را تنها خون شهید پاک می کند! استکبار پهلوی و استثمار غرب را خون شهید از ایران پاک کرد؛ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، کشور را اینها طیب و طاهر کردند.

معظم له ادامه دادند: اما یک نجاستی هست که حتی خون شهید هم نمی تواند آن را پاک کند و آن سکولار فکر کردن، الحادی اندیشیدن و مشرکانه فکر کردن است، این آلودگی ها را تنها مرجعیت حوزه است که می تواند پاک کند! شبهات ملحدانه و مشرکانه و سکولاریسم را قلم علامه طباطبایی و امام راحل برطرف می کند، لذا می فرماید قلم عالم سنگین تر از خون شهید است؛ « مداد العلماء افضل من دماء الشهداء».

ایشان ادامه دادند: این مداد و مرکب قلم علما است که کارکردش هم شهید پرور است و هم پاک کننده الحاد و شرک؛ لذا طبق این مبانی حرف اول مملکت را مرجعیت و حوزه های علمیه می زنند چون قلم به دست اینهاست، خود این مطلب از سوی دیگر نشان می دهد که ما باید به چه سمتی حرکت کنیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: کلینی از خود امام نقل می کند که امام فرمود ائمه، محکمات جامعه هستند، سپس فرمودند علما جانشین ما هستند، در نتیجه بکوشید مثل ما باشید و در مسیر ما حرکت کنید! مراجع که امروز در همان مسیر ائمه حرکت می کنند محکمات جامعه هستند به همین دلیل کسی نباید توقع داشته باشد که مرجعیت مانند او بیندیشد، مرجع که محکم جامعه است، نباید مانند متشابه فکر کند، بلکه متشابه باید خود را به محکم نزدیک کند.

ایشان ادامه دادند: مراجع نیز باید پدرانه همه را فرزند خود بدانند، راهی را که خود می روند دلسوزانه به آنها نشان بدهند و به مشکلات جامعه اشراف همه جانبه داشته باشند و نسبت به آن، خود را مسئول بدانند تا بشوند محکمات جامعه و جانشین حضرت ولیعصر(عج) و حافظ  دین، تا این دین را به دست صاحب اصلی اش برسانند.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات