21 09 2016 299368 شناسه:
image

تحلیل نهضت جهانی عاشورا

آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: لازم است در آستانه عاشورای سالار شهیدان حسین‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) یک تحلیل کوتاهی از نهضت جهانی آن حضرت داشته باشیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق که در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی و در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تسلیت ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) بیان داشتند: لازم است در آستانه عاشورای سالار شهیدان حسین‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) یک تحلیل کوتاهی از نهضت جهانی آن حضرت داشته باشیم.

ایشان سپس در تحلیل نهضت امام حسین (ع)، با بیان اینکه جریان نهضت کربلا مثل خود اسلام با دو اصل کلیت و دوام همراه است، اظهار داشتند: عنصر اول در این نهضت، این است که تولّی آن حضرت و تبرّی از دشمنان آن حضرت مثل خود اسلام با دو اصل همراه است: یکی کلیّت، یکی دوام؛ یکی همگانی و یکی همیشگی؛ یعنی همان‌طوریکه اسلام با این دو اصل نازل شده است که جهان‌شمول است لجمیع الناس فیجمیع العصر است، برای همه مردم الی یوم القیامه هست تولّی و تبرّی نسبت به جریان کربلا هم این چنین است.  

معظم له ادامه دادند: در سلامی که به ما آموختند که به پیشگاه آن حضرت عرض کنیم می‌گوییم سلام همه ما به پیشگاه شما «ما بقی اللیل و النهار» تا زمان، زمان هست این عرض ادب به پیشگاه شماست، این از نظر زمان و از نظر افراد هم وظیفه همه ما الی یوم القیامه این است که بگوییم «و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره». 

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: این عرض تسلیت در ایام عاشورا دو بخش دارد: یکی درخواست اجر است بگوییم «أعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین» اما آنکه پیام جاودانه دارد این است که «و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره» ثار یعنی خونبها، این شعار الی یوم القیامه هست یعنی از خدا درخواست می‌کنیم آن توفیق را به ما بدهد که خونبهای کربلا را از قاتلان کربلا بگیریم.

ایشان با بیان اینکه جریان کربلا، رویارویی حق علیه باطل بود، اظهار داشتند: وجود مبارک سیّدالشهداء نفرمود من با یزید بیعت نمی‌کنم فرمود: «مثلی لا یبایع مثله» سخن از تمثیل است نه تعیین، پس حق در برابر باطل خضوع نمی‌کند.  

معظم له سپس با بیان اینکه چرا ما شیعیان طالب خونبهای حسین از دشمنان او هستیم، بیان داشتند: در جواب اینکه چرا ما خونبها بگیریم، برای اینکه پدر ما را شهید کردند! ما اینها را به عنوان پدری قبول کردیم وجود مبارک پیامبر(ص) فرمود هر کس بالغ شد موظّف است برای خود شناسنامه بگیرد ما حاضریم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم بیایید بچه‌های ما بشوید «أنا و علی أبوا هذه الامّة» ما هم اطاعت کردیم، گفتیم فرزندان شماییم پدر ما علی‌بن‌ابی‌طالب است و مادر ما صدیقه کبراست، پس پدر ما را کشتند چون پدر ما را شهید کردند ما خونبها طلب داریم.

آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: اصل دوم و عنصر محوری دوم این است که چگونه جریان کربلا سامان پذیرفت؟ چگونه همه جمع شدند پسر دختر پیغمبر را شهید کنند؟ آنها که دست‌اندرکاران دنیا بودند دینشان را به دنیا فروختند در اواخر عمر مبارک پیامبر(ص) نقشه میکشیدند گرچه از اول بی‌نقشه نبودند؛ ولی برنامه رسمی آنها بود که اگر حضرت رحلت کرد ما چه کنیم؟ لذا در جریان جیش اُسامه تخلّف کردند که مشمول آن طرد حضرت شدند. اینها اوّلین کاری که کردند آمدند این گنجینه را به اسارت بردند، دین که مجموعه قرآن و سنّت است همه چیز را دارد؛ یعنی سیاست دارد، فرهنگ دارد، مسائل فقهی دارد، اخلاقی دارد، اجتماعی دارد و ده‌ها حکم دیگر، آمدند این گنجینه را یکجا غارت کردند و به اسارت بردند.  

ایشان با بیان اینکه در جریان کربلا بخش وسیعی از دین به اسارت گرفته شده، آزاد شد بیان داشتند: با جریان مبارزه چند ساله علی‌بن‌ابی‌طالب گوشه‌ای از این گنجینه آزاد شد و با جریان کربلا بخش وسیعی از این گنجینه آزاد شد، با جریان امام باقر و صادق و سایر ائمه(ع) به تدریج این گنجینه‌ها کاملاً آشکار شد.

معظم له سپس به نامه معروف امیرالمومنین به مالک اشتر اشاره کرده و ابراز داشتند: وجود مبارک حضرت امیر در نامه‌ای که برای مالک اشتر می‌نویسد در آن نامه معروف فرمود مالک! شما از اوضاع سیاسی مدینه بی‌خبری و من برای خلافت و امثال خلافت مبارزه نکردم و نمی‌کنم مالک! همین که حضرت رحلت کرد همه این دسیسه‌کننده‌ها کلّ دین را به غارت بردند، گوشه‌ای از آن در سقیفه ظاهر شد، تنها خلافت را به اسارت نبردند، به غنیمت نبردند قرآن را به بند کشیدند، سنّت را به بند کشیدند، تفسیر قرآن به رأی آنها بود، نقل سنّت قدغن بود، کسیکه در بند است نماز و روزه دارد اما اسیرانه، مردم قرآن می‌خواندند، نماز می‌خواندند ولی یک قرآن اسیر، یک نماز اسیر لذا اینها هیچ اثری نکرده است. سقیفه گوشه‌ای از اسارت دین بود مرحوم صدرالمتألهین در رساله خود آورده است که «قتل حسین بن علی بن ابیطالب(ع) یوم السقیفه» روز سقیفه حسین‌بن‌علی شهید شد.  

آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه در تحلیل جریان کربلا باید از روایات خود اهل بیت کمک گرفت، اظهار داشتند: ما برای تحلیل جریان کربلا هیچ راهی نداریم مگر کمک به روایات اهل بیت، آنها می‌دانند در آن شبی که وجود مبارک سالار شهیدان با عمرسعد ملعون دو نفره نشستند، گفتگو کردند چه چیزی گفتند، چون نه از حسین‌بن‌علی چیزی نقل شده که ما چه چیزی گفتیم و چه چیزی شنیدیم، نه عمرسعد سند زنده‌ای به دست آنها داد، اما ائمه(ع) کاملاً از زوایای اینها باخبر بود و بسیاری نکات برجسته مقتل در تعبیرات اینهاست.

ایشان ادامه دادند: جریان مباهله را شاگردان ابی‌عبدالله در جریان کربلا زنده کردند، این مباهله رفت که بمیرد اما اینها در کربلا زنده کردند گفتند بیایید مباهله کنید. جریان کربلا قدم به قدم احیای این معارف بود، هم مسئله مباهله بود، هم مسئله ولایت بود، هم مسئله حاکمیت بود، هم مسئله حق و باطل بود بسیاری از این مسائل.

آیت الله العظمی جوادی آملی، احیای خاورمیانه و جامعه اسلامی را از اهداف قیام امام حسین(ع) دانست و خاطرنشان کردند: وجود مبارک سیّدالشهداء(ع) از همان اول قصد عمره مفرده داشت در مقتل‌ها گاهی نوشته می‌شود که حضرت حج را تبدیل به عمره کرد یا حجّ افراد کرد و مانند آن، اما آنچه در روایات فقهی ماست این است که ائمه(ع) فرمودند امام حسین از همان اول قصد عمره مفرده داشت، اما چطور این راه را انتخاب کرده و قیام کرده و فرزندان خودش را برده، این می‌خواهد خاورمیانه را احیا کند، آ‌ن روز هیچ راهی برای احیای خاورمیانه نبود، خاورمیانه آن روز مکه بود و مدینه بود و شام بود و عراق بود این محدوده بود که خاورمیانه اسلامی بود وجود مبارک سیّدالشهداء بخشی را شخصاً تشریف بردند، بخشی پیام دادند، بخشی مذاکره کردند، بخشی با سر رفتند، بخشی را با اسرا اداره کردند. این طور نبود که حضرت بدون برنامه، بدون تصمیم، لذا هر کس خواست برود گفت بروید ولی بچه‌ها یمن باشند با اینکه یقین داشت اینها به اسارت می‌روند فرمود اینها باید باشند، اینها پیام دارند اینها باید کوفه را اداره کنند، شام را اداره کنند برگشت شام تا مدینه را اداره کنند.  

معظم له ادامه دادند: لذا وجود مبارک امام سجاد(ع) با آن وصف اسیرانه که از کربلا به شام آمد در دم دروازه شام به حضرت عرض کردند در این صحنه چه کسی پیروز شد؟ فرمود ما، .. فرمود ما پیروز شدیم ما رفتیم نام مبارک پیغمبر را، دین را زنده کنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم «اذا أردت أن تعرف من غلب فاذا دخل وقت الصلاة فاذّن و اقم» این دین اسیر بود ما این را آزاد کردیم این زنجیر را از گردن دین برداشتیم به گردن خودمان گذاشتیم دین باید آزاد باشد این کار را کردیم ما پیروز شدیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مبارزات مردم یمن و فلسطین بر علیه سعودی ها و اسراییلی ها، الهام گرفته از جریان کربلاست، اظهار داشتند: اگر یمن علیه آن آل‌سعود جاهلی دارد می‌جنگد با همین اسلام کربلایی است و اگر فلسطین دارد با اسرائیل مبارزه می‌کند با همین اسلام کربلایی است، الآن ایران اگر اسلامی است و سایر کشورها اسلامی‌اند به برکت کربلاست. 

...............

درس اخلاق 1394/07/30