به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد با تبریک میلاد امام کاظم علیه السلام و نزدیکی ایام مباهله، به تبیین اهمیت مساله ولایت پرداختند و بیان داشتند:
شعار رسمي ما در ايام غدير اين است که « الحمد لله الذي جعل كمال دينه وتمام نعمته بولاية علي بن ابيطالب (عليه السلام)»؛ برابر آيه سوره مباركه «مائده» كه فرمود: كمال دين و تمام نعمت به بركت عترت است. لذا وجود مبارك امام رضا(سلام الله عليه) در خصوص آیه هشت سوره تکاثر که می فرماید «در روز قیامت در خصوص نعمتهای الهی از شما پرسش خواهد شد» بیان داشتند كه نعمت واقعي، نعمت ولايت است كه انسان را از هر خطري ميرهاند و به سعادت ابدی ميرساند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه با اشاره به تاکید قرآن کریم بر جهاد فرهنگی بیان داشتند:
قرآن در سوره مباركه فرقان به همه مسلمانها دستور داد ﴿وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبيراً﴾؛ لذا جهاد كبير وظيفه عموم مردم است، گرچه مسئوليت مستقيم جهاد كبير به عهده حوزه و دانشگاه است زيرا اين آيه در مکه نازل شد و در مکه سخن از جهاد نظامي نبود بلکه سخن از جهاد فرهنگي و فكري بود که اساس كار آن، جهاد تبليغي، تعليمي، تربيتي و مانند آن است. پس منظور از ﴿وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبيراً﴾ كه در سوره فرقان آمده جهاد فرهنگي است كه مسئول مستقيمش حوزه و دانشگاهاند، قهراً جامعه هم در اثر راهنمايي حوزه و دانشگاه به جهاد فرهنگي بزرگ توفيق پيدا ميكند.
معظم له ادامه دادند:
مسئله استقلال، آزادي، امنيت و امثال اينها، محصول جهاد فرهنگي است. ساليان متمادي حوزه اين جهاد را انجام داد و به بركت تعليمهاي حوزه، جامعه هم به جهاد كبير دست يافت و توانست انقلاب را به ثمر برساند و دفاع مقدس نیز محصول اين جهاد كبير یعنی محصول تربيت قرآن و عترت بود.
ایشان در فراز دیگری از سخنان خود خواستار توجه هر چه بیشتر جامعه به تکریم و بزرگداشت ایام مباهله شدند و اظهار داشتند:
جريان مباهله واقعه بسیار مهمی است که 24 ذيحجّه به وقوع پیوسته است و اين روز را همه ما چه حوزوي و چه دانشگاهي بايد گرامي بداريم چرا که این روز از برجستهترين روزهاي سال است.
ایشان اذعان داشتند:
خداوند به رسولش فرمود من برهان اقامه كردم تا مسیحیان دست از تثليث برداند، حال که اينها دستبردار نيستند بالأخره باید یک معجزهاي مشكل را حل كند؛ معجزه گاهي به صورت عصاي موسي است گاهی به صورت مباهله است.
معظم له تاکید داشتند:
طبق بعضي از روايات اليوم اين معجزه یعنی مباهله زنده است! فرمود شما مباهله كنيد منتها چون لعنت و رحمت در اختيار ما نيست از خدا بخواهيم اين شخصي كه عنود و لدود است را از رحمت دور كند. كليد لعنت ديگر از اين به بعد به دست آن كسي كه ﴿عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ﴾ است و او آن كليد را بدون تفويض به عنوان تجلّي به اهل بیت(ع) داد.
آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند:
روز مباهله متأسفانه در پيش ما خيلي جلال و شكوه ندارد! درست است غدير مسئله خاصی است ولي قبل از جريان غدير آيه قرآن صريحاً از وجود مبارك علي بن ابيطالب به عنوان جانِ پيغمبر ياد كرده است ﴿نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾ هم مفسّران بالاتفاق بر اين هستند و هم روايات اهل بيت بالاتفاق بر اين است و هم تاريخنگاران بالاتفاق اين مطلب را نوشتند.
ایشان در ادامه به بیان حضرت رضا علیه السلام در تفسیر آیه مباهله پرداختند و فرمودند:
وجود مبارك امام رضا فرمود منظور از ﴿انفسنا﴾ خود جانِ پيغمبر است نه منظور از ﴿انفسنا﴾ يعني «رجالنا»! براي اينكه اگر منظور اين مرد بود، چرا ﴿ابنائنا﴾ را ديگر ذكر كرد؟! در نتیجه اين روز مباهله یک روز علمي و تحقیقی و یک مسئله دقيق عقلي كلامي است و فخر ماست. قبل از جريان غدير ذات اقدس الهي وجود مبارك حضرت امير را به منزله جان پيغمبر حساب كرد، اينكه یک تعبير شاعرانه و تبليغي نيست، این یک مطلب عظيمي است منتها ما شيعهها متأسفانه از اين مفاخرمان خبري نداريم، 24 ذيحجّه ميآيد و ميگذرد بی آنکه حتی يك رساله درباره بِهال نوشته شود در حالی که لازم است پژوهشگران رشته تخصّصي كلام درباره آن چندين مقاله بنويسد و آن روز، روز همايش های علمی در این زمینه باشد، اين اشكالها بازگو شود و اين پاسخهاي امام رضا(سلام الله عليه) مطرح گردد.
معظم له در پایان در توصیه ای خطاب به مسئولین فرهنگی و علمی بیان داشتند:
توصيه ميكنيم فرصت روز 24 ذيحجّه را هرگز از دست ندهيد و آن را به عنوان يك روز علمي تلقّي كنيد؛ مقالهاي، پاياننامهاي، رسالهاي در زمينه بهال نوشته شود تا روشن شود اينكه مباهله اتفاق افتاد، وضعش چگونه بود، حوزهاش چگونه است، قلمروش چگونه است. دوم اينكه الآن هم این معجزه بِهال زنده است همانگونه که قرآن الآن زنده است.