25 11 2018 292123 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

جامعه اسلامی علم مدار و عدل محور است و بدون حجت، هیچ قبول و نکولی ندارد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق علیه السلام، مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه های علمیه توسط حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل نمازخانه بنیاد بین الملی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با میلاد پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام، مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه های علمیه توسط حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل نمازخانه بنیاد بین الملی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این مراسم، با تبریک ایام فرخنده میلاد رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع)، در سخنانی اظهار داشتند: بهترین عیدی در این ایام طرح برنامه های انسان ساز این ذوات قدسی است.

ایشان ادامه دادند: گرچه سراسر زندگی پیامبر اکرم(ص) نور و رحمت است اما شناسنامه پیامبر(ع) و آنچه ایشان را به درستی به ما معرفی می کند همین قرآن کریم است و ائمه اطهار از جمله امام صادق(ع) نیز هر چه فرمودند شرح حال نبوت و رسالت پیامبر(ص) بوده است.

معظم له با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) ابراز داشتند: جامعه قبل از بعثت، جامعه جاهلی بود لذا مهمترین کاری که اسلام توسط پیامبر اسلام انجام داد این بود که این جامعه جاهلی را به جامعه عاقل تبدیل کرد و اگر جامعه عاقل شد نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد و راحت زندگی می کند.

آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: در جاهلیت دو آسیب و غده بدخیم وجود داشت؛ اول اینکه در بخش های علمی به جای تحقیق عالمانه، براساس گمان و ظن زندگی می کردند و ثانیاً در بخش های عملی به جای عمل بر اساس عدل، بر اساس هوا و هوس رفتار می کردند، قرآن کریم در تعریف جامعه جاهلی می فرماید در بخش اندیشه «إِن یَتَّبِعُونَ إِلا الظنَّ» و در بخش انگیزه «وَ مَا تَهْوَی الاَنفُس» بودند.

ایشان ادامه دادند: پیامبر(ص) مساله خیال، ظن، گمان و وهن را از بین برد و علم را جایگزین کرد و فرمود «طلب العلم فريضةٌ»؛ این تای فریضه، تای مبالغه است، فرق است بین واجب بودن و فریضه بودن! یعنی تا نفس می کشیم باید به دنبال علم باشیم.

معظم له تصریح داشتند: بیان لطیف برخی از بزرگان این است که مطلب غیرعلمی مانند آب شوری است که پای درخت ریخته شود، آب شور دو جنبه دارد؛ هم باعث رشد نمی شود و هم اینکه جا برای آب غیرشور نمی گذارد، اینطور نیست که وقتی یک سطل آب شور پای یک درخت ریخته شود،  اثر آن را بتوان با یک سطل آب شیرین از بین برد.

ایشان تاکید داشتند: ما اگر خواستیم ببنیم که در جاهلیت زندگی می کنیم یا در اسلام، باید ببنیم بر اساس گمان و هوا و هوس زندگی می کنیم یا خیر! جامعه اسلامی علم مدار و عدل محور است و  بدون حجت، هیچ قبول و نکولی ندارد اگر اینچنین نبودیم باید بدانیم که هنوز در جاهلیت هستیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی خطاب به طلاب جوان اظهار داشتند: این عزیزان طلبه که در مسیر نایب امام شدن هستند، سعی کنند بین خود و خدای خود عهد ببندند که بدون حجت هیچ مطلبی را نپذیرند.

ایشان اذعان داشتند: وجود مبارک پیغمبر فرمود انسان بالغ باید به دنبال شناسنامه حقیقی خود برود و سپس فرمود « أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»؛ ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم، بیایید فرزندان ما شوید و ما نیز قبول کردیم که فرزندان آنان باشیم و فرزندان ائمه(ع) در قبول و نکول، عالمانه و محققانه سخن می گویند.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات