23 06 2018 295001 بطاقة تعريف:
معرفی کتاب؛

جلد چهل و پنجم تفسیر شریف تسنیم

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد چهل و پنجم از تفسیر گران‎سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد چهل و پنجم از تفسیر گرانسنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج منتشر شد.

این جلد، تفسیر آیات 36 – 99 سوره «حجر» و پیش گفتار و آیات نخستین (1 – 29) از سوره «نحل» را در بر گرفته است.

در آغاز جلد، ادامه داستان حضرت آدم (ع) و ابلیس را بیان می کند که ابلیس از خدا تا روز قیامت مهلت خواست؛ ولی خدا به او تا وقت معلومی مهلت داد؛ آن گاه شیطان قسم یاد کرد که جز بندگان مخلَص، دیگران را با وسوسه های خود اغوا می کند؛ اما خدا راه راست را به بندگان نشان داده و ابلیس هم هیچ گونه سلطه ای بر بندگان ندارد، مگر کسانی که با اختیار خود از او پیروی کنند که دوزخ وعده گاه آن هاست، دوزخی که هفت در دارد و برای هر دری گروهی از دوزخیان انتخاب شده اند.

متقیان در بهشت ها و چشمه های بهشتی با سلامت و امنیت وارد می شوند. خدا هر گونه کینه ای را از دل های آنان برداشته و همچون برادر در روی تخت های بهشتی زندگی می کنند، به گونه ای که هیچ گونه درد و رنجی ندارند و در آنجا ماندگارند؛ البته به پیامبرش می فرماید به بندگانم خبر بده که من پروردگاری غفور و رحیم هستم؛ ولی عذاب من نیز عذابی دردناک است.

در ادامه، داستان مهمانان حضرت ابراهیم (ع) (فرشتگان الهی) را بیان می دارد که بر آن حضرت وارد شدند و او را به فرزند دار شدن بشارت دادند؛ اما مأموریت اصلی آنان نابودی قوم لوط است که گرفتار عمل بسیار زشت لواط بودند؛ آن گاه کیفیت نجات آل لوط و استثنای همسرش و دلسوزی ها و نصیحت های آن حضرت به قومش را نیز بیان می دارد؛ آنان سرانجام به عذاب بارش سنگ از آسمان گرفتار شدند، تا آیینۀ عبرت همگان باشد، چنان که به ستمگری اصحاب ایکه (قوم حضرت شعیب) و انتقام الهی از آن ها نیز اشاره دارد و در ادامه به داستان اصحاب «حجر» و تکذیبشان نسبت به انبیای الهی (ع) و کیفرشان نیز اشاره می فرماید.

در پایان سوره دوباره به توحید خالقی و اهمیت قران کریم پرداخته و از سوره حمد به «سبع مثانی» یاد می‌کند و پیامبرش را از چشم دوختن به دنیا نهی کرده و به خفض جناح در برابر مؤمنان دستور می‌دهد و کیفر کسانی که قرآن را عضه عضه کردند بیان می‌دارد و به پیامبرش دلداری می‌دهد که از استهزای مشرکان دلگیر نشود، بلکه تا پایان عمر به عبادت خدا بپردازد.

در قسمت دوم این جلد ضمن بیان شناسنامه سوره «نحل» به تفسیر آیات 1 – 29 می‌پردازد و مطالب مهمی ‌همچون آمدن عذاب الهی و نهی کافران از استعجال ظاهری، نزول فرشتگان به همراه روح به امر الهی و دو مأموریت مهم پیامبر در انذار بندگان به توحید و تقوا را بازگو میفرماید؛ آن گاه با بیان نعمت های الهی هم توحید ربوبی را ثابت می کند و هم بندگانش را به تقوا سفارش می‌کند؛ نعمت هایی همچون آفرینش انسان، حیوانات و فواید آن ها، نزول باران و رویش گیاهان و درختان با انواع میوه ها، تسخیر شب و روز و آسمان ها و تسخیر دریا و فواید آن در خوراک، پوشاک و کشتی رانی، آفرینش کوه ها و چشمه ها. آن گاه با یادآوری این نعمت  ها مشرکان مکه را با برهان به توحید خالقی متذکر می سازد، تا در پرتو آن توحید ربوبی و الوهی را ثابت کند.

در پایان جلد، مشکل اساسی آن ها را ایمان نیاوردن به آخرت می شمارد و به سران شرک هشدار می دهد که شما نه تنها بار گمراهی خود، بلکه بار گناه اضلال دیگران را باید به دوش بکشید و بدانید در هنگام مرگ باید پاسخ فرشتگان الهی را بدهید و خودتان را برای خلود در دوزخ آماده سازید که جایگاه بسیار بدی است.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات