20 06 2016 303328 شناسه:
image

جهان بيني محدود به عالم طبيعت نمي تواند سعادت انسان را تامین کند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و استاد برجسته حوزه و دانشگاه در سلسله جلسات شبهای ماه مبارک رمضان در مسجد هدایت شهر آمل به تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر تفسیر گرانقدر تسنیم اثر آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و استاد برجسته حوزه و دانشگاه در سلسله جلسات شبهای ماه مبارک رمضان در مسجد هدایت شهر آمل به تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر تفسیر گرانقدر تسنیم اثر آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخته است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در پنجمین جلسه از این سلسه جلسات و در ادامه مباحث شبهای گذشته، به تفسیر و توضیح برخی دیگر از نامهای سوره مبارکه حمد پرداخت و بیان داشت:
براي سوره مبارکه حمد در مجامع روايي ما و در نزد مفسرين نام های متعددی ذکر شده است از جمله آنها «اساس» است؛ هرچيزي در این جهان اساسي، مبنا و پايه اي دارد و پايه، اساس و بنيان قرآن سوره مبارکه حمد است زيرا سوره حمد مشتمل بر ارکان اساسي و عمده اي است که بنيان هدايت بر آن قرار مي گيرد.
وی ادامه داد:
ما اگر براي هدايت و راهيابي به سعادت تلاش ميکنيم بنيان آن و اساس آن را بايستي در اُموري ببينيم که آن اُمور طاقت و توان آن را داشته باشد که انسان را به سرمنزل مقصود برساند، اينکه شما مي بينيد راه هدايت و نقطه سعادت انساني به اين راحتي به دست نمي آيد و تلاش و کوشش همه دانشمندان در طول تاريخ بدون جريان وحي، يک تلاش نافرجام بوده است براي آن است که اساس و بنياني براي آن هدايت و سعادت وجود ندارد، آن جهان بيني که انسان را محدود به عالم طبيعت کند،نمي تواند بار سنگين سعادت انساني را بر دوش بکشد.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد:
خدا اساس و بنياني را براي سعادت انساني پايه ريزي کرد که ارکان اين بنيان اصل توحيد، اصل اسما و صفات الهي، اصل اسماء جلاليه و جماليه حضرت حق، اصل الرحمن، اصل الرحيم، اصل رب العالمين و اصل مالک يوم الدين است؛ اينها پايه هاي اعتقادي و بنيان هاي ايماني انسان را مي توانند بسازند لذا اگر سوره مبارکه حمد را سوره «اساس» مي خوانند مبتني بر اين سه اصل اساسي توحيد، نبوّت و معاد است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به تشریح یکی دیگر از نامهای سوره مبارکه حمد پرداخت و بیان داشت:
 
اسم ديگري که براي سوره مبارکه حمد بيان شده است «سوره الصلاة» است؛ الصلاة معنايش روشن است يعني آن سوره اي که در نماز، سوره خواندنش الزامي است، شما هر سوره اي را در نماز مي توانيد بخوانيد امّا ﴿لاصلاة الّا به فاتحة الکتاب﴾ .
وی با اشاره به حدیثی قدسی درباره ارزش والای سوره حمد اذعان داشت:
يک حديث قدسي از به نقل از رسول الله نقل شده که حضرت فرمود خداي عالم مي فرمايد که من سوره مبارکه حمد را دو قسمت کردم يک قسمتش براي من و يک قسمتش براي بنده من است؛ ﴿ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ٭ اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ ٭ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ٭ مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴾  تا اينجا اوصاف الهي است اما از اين به بعد اين بنده است که به ميدان مي آيد و مي تواند براي خود و سعادتش درخواست کند و هدايت خودش را طلب کند.
ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، « الکافيه» و«الوافيه» را از دیگر نامهای سوره مبارکه حمد برشمرد و ابراز داشت:
اسم ديگري که براي اين سوریه مبارکه است «الکافيه» و «الوافيه» است؛ اسماي الهي که براي اين سوره مبارکه وضع شده است نامهای حقيقی است و نه اعتباری، معنای واژه الوافيه و الکافيه که دو اسم از اسماي سوره مبارکه حمد هستند عبارتند از  الکافيه يعني آن حقيقتي که از غيرش کفايت مي کند و وافي است يعني نسبت به آنچه که غير است و متفاوت با اوست وافي و جامع است و هيچ چيزي را فرو گذار نمي کند.
وی با اشاره روایتی از رسول گرامی اسلام اظهار داشت:
در بيان روايي ما از رسول مکرم اسلام حضرت محمدمصطفي(ص) آمده است، سوره مبارکه حمد مي تواند عوض هر سوره اي قرار بگيرد امّا هيچ سورهاي در قرآن نمي تواند عوض قرآن باشد و اين نشان از وافي بودن و کافي بودن سوره مبارکه حمد است.