20 05 2021 279716 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

حادثه تخریب قبور ائمه بقیع مخالف مبانی دینی, اسلامی و توحیدی بوده است/ احیاء قبور اهل بیت علیهم السلام احیای توحید است

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در جمع مدیران و اساتید مراکز تخصصی و علما و فضلای شهرستان آمل به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه در هشتم شوال به رسالت امروز حوزه های علمی و مراکز تخصصی در مقابل این حوادث اسفناک در جهان اسلام اشاره کرد

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در جمع مدیران و اساتید مراکز تخصصی و علما و فضلای شهرستان آمل به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه در هشتم شوال به رسالت امروز حوزه های علمی و مراکز تخصصی در مقابل این حوادث اسفناک در جهان اسلام اشاره کرد و بیان داشت:

در جهان اسلام حوادث سنگینی در طول این سالها اتفاق افتاد ولی یکی از سنگینترین آنها همین حرکت جاهلانهای بود که بر مبنای جهل از جریانهای فکری انحرافی و افراطی اتفاق افتاد در سال 1344 هجری قمری که مصادف بود با 1305 هجری شمسی دست جهل از آستین جهالت بیرون آمد و حرکتی را انجام داد که مخالف با صد درصد مبانی دینی و اسلامی و توحیدی بوده است و این همان پایهگذاری جهالتی است که بعضاً در فضای دینی اتفاق میافتد مبنای این حرکت یک مبنای جهل است نادانی است عدم درک درست از حقائق دینی است که باید این مسئله را ما امروز با یک مرور جدیدی به عالم اسلام و به جهانیان معرفی کنیم

وی در ادامه اظهار داشت: از چند منظر این مساله قابل توجه است منظر اول این است که این انسانهای شریفی که قبور مطهّرشان در بقیع مورد اهانت و تعرّض خبیثانه و جاهلانه واقع شده اینها اولاد رسول مکرّم اسلام هستند اینها اهل بیتی هستند که رسول گرامی اسلام با آنها جامعه و امت اسلامی را راهنمایی کرد آنها را هدایت کرد که در حقیقت از آنها تبعیت کنند آنها را عِدل قرآن معرفی کرد و فرمود از اینها جدا نشوید جدا شدن از اینها انحراف است اینها عین قرآن هستند قرآن با اینهاست آنها عین قرآن هستند و توصیههای رسمی رسول گرامی اسلام در باب اهل بیت علیهم السلام در آثار فریقین کاملاً موجود است اینها کسانی نیستند که به عنوان یک افراد عادی باشند و ما بخواهیم به آنها قداست بدهیم اینها قداست ذاتی دارند از جایگاه پروردگار عالم, اینها کسانی نبودند که جامعه به آنها اعتبار بخشیده باشد مردم به آنها مدال داده باشند بلکه اینها مدال اهلی و توحیدی دارند و جز حق سبحانه و تعالی هیچ چیزی از خود ندارند و این حق قراح و محضی که از ساحت الهی دریافت کردهاند بدون هیچ شائبهای به جهان بشریت تقدیم شده است.

 این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: آن چیزی که امروز این انسانهای نادان و جاهل که بر مبنای جهل و جهالت از یک سو بر مبنای افراط و خشونت از سوی دیگر این اقدامات ناصواب را انجام دادند دارد ارائه میشود این است که مثلاً اینها معاذالله حرکتی مخالف با توحید دارند یا مراجعه به آنها توسل به آنها استشفاء به وسیله آنها این با نظام فکری توحید ناسازگار است دو راه وجود دارد که ببینیم آیا اینها چه اشخاصی هستند و آیا معاذالله حرکت آنها و اقدامات آنها با توحید مثلاً ملائمت ندارد سازگاری ندارد و امثال ذلک.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان داشت:  راه اولش این است که این شخصیتهای عظیم و والا انسانهای راکت و ساکتی نبودند اینها در هر لحظه سخن میگفتند و حرف میزدند و بیاناتشان کلماتشان سخنانشان در اوج از ظهور و روشنی و تفسیر و تبیین حقائق قرآنی و خصوصاً توحیدی است اینها کسانی نیستند که معاذالله در عرض توحید معاذالله تلقی بشوند بلکه همه اینها خودشان را کوچکتر از آن میدانستند. یک سخنی را والد بزرگوار در باب آقا امام سجاد علیه السلام دارند میفرمایند که همین امام سجادی که علیه السلام در مسجد حکومتی معاویه سخن گفت و گفت «انا بن مکة و منی انا بن زمزمة و صفا» و امثال ذلک همین که خودش را در این سطح میدانست وقتی در محراب عبادت قرار میگیرد «انا احقر الفقرا اصغر الصغراء مثقال ذرة و من دونها» و امثال ذلک با این سخن در مقابل حق سبحانه و تعالی همینهایی که با صلابت و با قدرت و عزت در آن شرایط در مقابل استکبار عالمی آن عصر ایستادند و اینگونه سخن گفتند در مقابل پروردگار عالم از هر عبدی عبدتر و بندهترند و اینها در طول این روزگاری که عمر شریفشان بوده است در باب معارف الهی خصوصاً توحید مستغرقاند سخنان آنها کلمات آنها آنکه آنها دارند میگویند که مثلاً معاذالله به بهانه اینکه اینها در مقابل توحید مسئله توسل و شفاعت و امثال ذلک را مطرح میکنند.

وی ادامه داد: راه دومی که خیلی راه روشنتری هم است راه بررسی سیره اینهاست اینها در فضای عبودیت و بندگی آیا سخنی جز توحید و راه روشی جز واقعآً توحید داشتند حتی در مقابل پیامبر گرامی اسلام که اینگونه خاضع بودند اینگونه سید الانبیاء و سید المرسلین را گرامی و عزیز میدانستند عبد خدا میدانستند بنده خدا عبد صالحی است که در حقیقت «انی جائکم مستجیرا بکم قاصدا الی حرمکم متقربا بکم و متوسلا بکم الی الله سبحانه و تعالی» این بیانی است که فرهنگ تشیع با این بیان دارد رشد میکند «انی جائکم مستجیرا بکم قاصدا الی حرمکم متقربا الیکم و متوسلا بکم الی الله سبحانه و تعالی» اینها دارند واسطهای میشوند تا ما را با خدا و حقیقت توحید آشنا کنند اگر بنا باشد که ما از طریق اهل بیت به حریم امن توحید قدم نگذاریم لازمهاش میشود چه؟ لازمهاش میشود به اینکه بگوییم «هؤلاء شفعائنا لیقربونا الی الله زلفا» بتپرستی را ما میتوانیم به عنوان شاخص بدانیم چرا؟ چون آنها میگویند که دسترسی به خدا آنها هم میخواهند خدا را بپرستند میگویند دسترسی به خدا نداریم «هؤلاء شفعائنا لیقربونا الی الله» اگر اینها نبودند که جریانهای نحرافی را کنار بزنند و بگویند شما میتوانید مستقیماً با خدای عالم سخن بگویید و خدای عالم با شما سخن بگوید دلتان و جانتان را متوجه جریان الهی بکنید ما میگفتیم راهی نداریم باید یک چوب را آویزان میکردیم یک مجسمهای ما هم معاذالله به آن صورت بودیم.

 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان داشت: امروز باید با جهان از منظر دیگری سخن گفت جهانی شدن فرصتی شده برای ما ما اینها را متأسفانه داریم تهدید نگاه میکنیم همانطوری که با نظامهای آموزشی و نظامهای به اصطلاح اینترنت و اینگونه از بحثها درست نمیتوانیم معامله بکنیم با این مسئله جهانی شدن هم داریم مقابله میکنیم. این جهانی شدن برای ما فرصت است ما میتوانیم با ادبیاتی که امروز در عرصه جهانی مطرح است ادبیات گفتگو ادبیات تبیین مواضع ما امروز میتوانیم با این جریان و با این نحوه از گفتگو وارد عرصه مذاکره با جریان منحرف وهابیت بشویم و خودمان را به آنها نشان بدهیم و قدرت علمی و قدرت فرهنگی و قدرت دینی را از جایگاه دین برای آنها ارائه بکنیم و کاملاً سلطه علمی را بر آنها داشته باشیم امروز دیگر وهابیت هیچ حالا اگر قبلاً با قدرت شمشیر و پول و امثال ذلک نگاه میکرد امروز خلع سلاح است در مقابل این ادبیات که ما بگوییم، شمایی که دارید میگویید آیا از چه مبنایی میگویید که اینها مخالف توحید هستند؟ مواردی که یاد میکنند علمای ما به مراتب توضیح دادند روشن کردند و فضای شفاعت را فضای توسل را فضای قبور اهل بیت را و امثال ذلک و از آن طرف اگر جریانهای وهابی بخواهد رشد پیدا بکند و بخواهد معاذالله در جوامع بشری اینها را رخ بنمایاند اتفاقی که رخ میدهد امثال داعش و طالبان و امثال ذلک است, اینها محصول همین اندیشهاند اینها خودشان انکار هم نمیکنند اینها خودشان را شاگردان مکتب ابن تیمیه میدانند با همان نگاه وهابی با افراطی این بلایا را الآن ما در کشورهای اسلامی داریم

وی ادامه داد:  امروز حوزههای علمیه خصوصاً حوزه علمیهای که با اندیشههای متعالی آیت الله العظمی جوادی آملی آشنا هست باید در صحنه باشد باید حرف بزند باید نگرشهای توحیدی را در این فضا منتشر بکند و مواضع فکری روشن و بارز این شخصیتی که بارها و سالها کار کرده و نشان داده که اینگونه است بنابراین ما این مسیر را امروز داریم هشتم شوال است ضمن تسلیت به بارگاه قدسی حضرت بقیت الله الاعظم ارواحنا له الفداه عرض میکنیم که امروز اگر بخواهیم یک حرکت معاصرانه داشته باشیم نسبت به جریان آلوده هشتم شوال که از ناحیه وهابیت به جهان اسلام و امت اسلام تحمیل شده است باید بگوییم که امروز حوزههای علمیه نهضتی دارند قیام میدارند و آن قیام قیام علمی است قیام فرهنگی است قیام دینی است و دین اصیل است و افکار و اندیشههای آلوده که منشعب از جهل و جهالت است را به کنار خواهد زد و نگرشهای جهانی را در این رابطه به هر حال به همراه خواهد داشت و جهان را روشن میکند

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان بیان داشت:  حوزههای علمیه باید امروز یک حرکت علمی داشته باشند این را مطابق با استانداردهای جهانی ارائه بکنند تا این تفکر, خباثتش, آلودگیاش, جهالتش, همگانی بشود و آل سعود یا هر حاکمی که در آنجا هست وادار بشود به اینکه دست بردارد از این خباثت و این جریان را اصلاح بکند و احیاء قبور اهل بیت علیهم السلام احیای توحید است. الآن مگر وجود مقدس حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا در مشهد رضوی کمترین مانعی در مسیر توحید است؟ یا استشفاء و توسل به آن حضرت معاذالله با وحدانیت الهی ناسازگار است؟

الآن حدود صد سال میشود یک قرن این جریان خبیث اتفاق افتاده این یک وصله ناجوری است که در بدنه اسلام اتفاق افتاده و باید امت اسلام حرکت کنند حرکت علمی حرکت فرهنگی حرکت دینی حرکت تبلیغی از این امکاناتی که در فضای مدرن به اصطلاح پیش آمده استفاده کنند برای رد و طرد این جریان.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات