03 10 2018 293486 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:

حفظ حرمت خانواده، ستون دين است/اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد/مشکلات موجود در جامعه از بی تقوایی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، به ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه طلاق پرداختند و بیان داشتند: در سوره مبارکه «طلاق» فرمود: «وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنكُمْ وَ أَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ»، مستحضريد آن اموري که سبقه رکني دارد و نظام...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، به ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه طلاق پرداختند و بیان داشتند: در سوره مبارکه «طلاق» فرمود: «وَ أَشْهِدُوا ذَوَی عَدْلٍ مِنكُمْ وَ أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِله»، مستحضرید آن اموری که سبقه رکنی دارد و نظام به آن ها وابسته است، به منزله عمود دین هستند؛ «وَ أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ»؛ یعنی محکمه قضا ستون دین است، جای دیگر دارد حفظ حرمت خانواده ستون دین است.

ایشان اذعان داشتند: در جریان صلات، ما در هیچ جای قرآن روایات نداریم که «اقرؤوا الصلاة» نماز را بخوانید! چرا؟ برای اینکه دین گفته: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ» و ستون را نمی‌خوانند بلکه آن را اقامه می کنند، لذا در هیچ آیه‌ و روایتی حرفی برخلاف حکمت گفته نشده که «اقرؤوا الصلاة»، همه جا تعبیر این است که این ستون را اقامه ‌کنید نه انجام بدهید!

معظم له ادامه دادند: لذا همانطور که می گوید «أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِله»؛ مبادا دستگاه قضایی‌تان آلوده بشود! می فرماید مبادا خانواده شما آلوده بشود! اینکه حضرت فرمود بروید در بهشت! نه یعنی اگر این کارها را کردید در قیامت بعد از مرگ به شما بهشت می‌دهند. آن یک طرف قضیه است؛ یعنی این کارها را که کردید، علاوه بر آخرتتان، دنیایتان نیز بهشت می‌شود!

ایشان خاطرنشان کردند: اینکه در سوره مبارکه «بقره» هست که یک عده می‌گویند: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً»؛  یعنی کسی که نه بیراهه می رود،  نه راه را بر کسی می بندد، یک زندگی آرامی دارد، طلاق در خانواده او نیست، این یک زندگی حسنه دارد و آبرومندانه زندگی می‌کند. راحت غذا می‌خورد، راحت می‌خوابد، راحت می‌گوید، راحت می‌خندد، منظور این است، ما این را می‌خواهیم. ما یک زندگی مرفّهانه می‌خواهیم نه اشرافی! وگرنه طبق بیان سوره حدید ما می‌دانیم که دنیا لهو و لعب است؛ «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ».

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) تصریح داشتند: این روایت را از پیغمبر هم سنی و هم شیعه نقل کرد؛ فرمود من یک آیه‌ای بلدم که اگر مردم این کار را بکند در دنیا و آخرت‌ راحت اند. آن آیه همین آیه «وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً» است، فرمود اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد. الآن این مشکلات موجود در جامعه ما یا روی احتکار بود، یا روی اختلاس و نجومی بود، یا روی احتکار سکه و ارز بود، همه اینها خلاف شرع است! چیزی هم در این مملکت کم نیست و همه چیز هست. چرا این قدر گرانی بر یک طبقه‌ای تحمیل بشود؟ چرا باید عده ای این ظلم را به دیگران تحمل کنند؟ گرچه در این بین بیگانه نقشش بی‌اثر نبود، اما مشکل اصلی آنجاست که در درون، تقوا در کار نیست.

منبع: جلسه درس تفسیر معظم له 97/7/10


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات