27 11 2018 292106 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر بیان داشتند:

خدا می‌خواهد ما عزیز زندگی کنیم/دینی که می گوید محتاج دیگری نباش، بوسیدنی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود بیان داشتند: خداوند یک موجود عزیز و کریمی را به نام انسان آفرید و او را خلیفه خود قرار داد و خود او را اداره می کند، خدا می‌خواهد ما عزیز زندگی کنیم؛ فرمود من شما را عزیز آفریدم ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾ تا...

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه ملک بیان داشتند: خداوند یک موجود عزیز و کریمی را به نام انسان آفرید و او را خلیفه خود قرار داد و خود او را اداره می کند، خدا می‌خواهد ما عزیز زندگی کنیم؛ فرمود من شما را عزیز آفریدم ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾[1] تا دستتان کنار سفره هیچ کسی دراز نشود، لذا من همه چیز را برای شما فراهم کردم، من این زمین را تابع شما قرار دادم، و به جد از شما می‌خواهم که آن را آباد کنید.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در شرح واژه استعمار از منظر قرآن کریم ابراز داشتند: استعمار دو قسم است؛ یک قسمش بسیار بسیار بد و پلید است و یک قسمش بسیار بسیار خوب است؛ آنکه پلید است این است که دیگری انسان را استعمار کند، بگوید برای من کار کن؛ قبل از انقلاب این طور بود، ما برای بیگانگان کار می کردیم، الآن هم این غرب بیگانه و مستعمر، همین را از این کشورهایی مانند آل سعود و امثال آل سعود می‌خواهد، به آنها می‌گوید برای من گاو شیرده باش! این قسم زشت و پست استعمار است.

معظم له ادامه دادند: در مقابل یک استعمار بسیار محمود و ممدوح وجود دارد که خدا مستعمر ماست. در سوره مبارکه «هود» فرمود ما به شما همه امکانات را دادیم و از شما خواستیم که زمین را آباد کنید و آقای خودتان باشید؛ ﴿وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَیرُهُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾، این الف و سین و تاء «استعمر» برای طلب و مبالغه است؛ یعنی حتماً و به جد از ما می‌خواهد زمین را آباد کنید و آقای خودتان باشید، این انسان می‌شود مصداق ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾[2] این دین، بوسیدنی نیست؟ دینی که می گوید محتاج دیگری نباش تا اگر یک وقتی شما را تحریم کرد لازم نباشد شما به در و دیوار بزنید!

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امام سجاد علیه السلام تصریح داشتند: این بیان نورانی امام سجاد(ع) در صحیفه است که فرمود این سفاهت و دیوانگی است که آدم دستش را پیش دیگری دراز کند: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه‏»،[3] بنابراین دیگر هیچ وجهی ندارد که حالا کسی از تهدید و تحریم این کشور و آن کشور بترسد، فرمود تمام نعمت‌ها را ما به شما دادیم، همه چیز را در اختیار شما قرار دادیم اگر نتوانیم از این نعمت ها استفاده کنیم یک خجالتی در برابر خون‌های پاک شهدا است. این جامعه این همه شهید داده، چقدر این ملت بزرگ است! خدا به عظمت قرآن و عترت این ملت شریف، عزیز و گرامی را شریف‌تر، عزیزتر و گرامی‌تر کند، این ملت آن طور نیست که کسی بتواند این جور به او فشار بیاورد، بالاخره خدایی هست!

 

پاورقی:

[1]. سوره اسرا، آيه70.

[2]. سوره اسرا، آيه70.

[3]. صحيفه سجاديه، دعای28.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات