به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی در همایش ملی فرهنگ دفاعی ـ امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی، به تبیین فرهنگ مهدویت در بخش دفاعی مملكت پرداخته و اظهار داشتند: محور اصلی این همایش فرهنگ مهدویت در بخش دفاعی مملكت است به ما گفتند شما هم میتوانید مهدویتی فكر كنید و مهدوی بشوید و برای اینكه مهدوی بشوید از امام دوازدهم شروع نكنید، چون مهدویت مهدی(عج) از امامت دوازدهمین امام بودن شروع نشده او فرزند رسول گرامی و امیرالمؤمنین و ائمه هدیٰ(علیهم السلام) است به ما گفتند میتوانید مهدوییتان را نه تنها از شناسنامه شروع كنید بلكه باید شروع كنید, چون هر انسانی وقتی به دنیا آمد شناسنامه او به عهده پدر و مادر اوست وقتی بالغ شد شناسنامه را خود باید تنظیم كند و وجود مبارك حضرت رسول و امیرالمؤمنین(سلام الله علیهما) الی یوم القیامه فرمودند: ما حاضریم شما را به عنوان فرزندی قبول كنیم در هر زمان, در هر زمین بگویید یا رسول الله, یا ولی الله پیوند ناگسستنی با ما برقرار كنید میشوید فرزند ما، وقتی فرزند ما شدید نه تنها رسولی و علوی فكر میكنید بلكه حسنی و حسینی میاندیشید, سجادی و باقری و صادقی و كاظمی و رضوی و تقوی و نقوی و عسكری میاندیشید و مهدوی فكر میكنید این وظیفه ماست این هنر دینپروری است كه شما میتوانید فرزند رسول خدا باشید و همانند وجود مبارك آن حضرت از آغاز تا انجام, دین را با جان بپذیرید نه اینكه در عصر او مهدوی بشوید.
معظمله در ادامه به بیان خصایص نظام مهدوی پرداخته و بیان داشتند: خصیصه نظام مهدوی این است كه انسان آنچه را كه وجود مبارك رسول گرامی فرمود و سیزده معصوم دیگر فرمودند حتی صدیقه كبرا عملی میكند و قائم بالعقل میشود.
ایشان ادامه دادند: یك وقت یك كسی میخواهد فردی زندگی كند نه بیراهه برود نه راه كسی را ببندد، فقط طمع بهشت دارد یا خوف از جهنم، این دیگر هرگز مهدوی نمیاندیشد، عادل هست اما هر عادلی مهدوی نخواهد بود. دین نگفت عادل, مهدوی است؛ دین گفت قائم بالعدل, مهدوی است؛ در سوره حدید آمده فرمود ما به اینها گفتیم شما بایستید تنها روی عدل بایستید تنها روی قسط بایستی، كسی كه قائم بالقسط است نه تنها اجازه نمیدهد كسی به او ستم بكند, نه تنها اجازه نمیدهد كه به دیگری ستم بكند, بلكه اجازه نمیدهد ثالثی به رابعی ستم بكند این قائم بالقسط است, اگر كسی قیام به قسط كرد دیگر اهل قعود نیست.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سخنانشان با بیان روایت نورانی از امیرالمؤمنین(ع) به ضرورت مبارزه با ستمگر و برحذر بودن از ستمپذیر بودن اشاره كرده و اظهار داشتند: در بیانات نورانی حضرت امیر(ع) هست كه جز ملت فرومایه كسی ستمپذیر نیست، ملتی كه نفوذ بیگانه را تحمل میكند ذلیلِ محض است ما میخواهیم شناسنامه بگیریم به نام علوی بشویم، فرزند علی و ما را به عنوان فرزند علی میپذیرند، اگر نمیپذیرفتند كه اعلام نمیكردند خب ما میخواهیم بشویم فرزند علی, حضرت فرمود اگر بچه من هستید سنگ را از هر جا آمد برگردان, سنگپذیر نباش, سنگخور نباش. اینكه میبینید ما ده سال جنگ را تحمل كردیم برای اینكه فرزند علی بودیم به ما گفت جز ملت فرومایه, هیچ كس ستمپذیر نیست سنگینترین كار را این مملكت را فرزندان شما انجام دادند.
ایشان اظهار داشتند: مستحضرید این زیارتنامهها برای ما درس است در این زیارتنامهها میخوانیم كه «طبتم و طابت الأرض التی فیها دفنتم» شهید درست است كه در برابر مركّب عالم, خون شهید مرجوح است و آن راجح اما در برابر هر باران و تگرگ و برفی، حرف اول را میزند چون برف, تگرگ، باران و آب، آلودگیها را پاك میكند اما پاك كردن خباثت استكبار از اینها برنمیآید، این سگ اگر به ظرفی دهن زد میگویند «ولوق» این را خاك پاك میكند, آب پاك میكند, اما ولوق استكبار را نه خاك پاك میكند نه آب, این تنها خون شهید است كه این ولوق استكبار امریكا و صهیونیستی را پاك میكند، خون شهید استكبار را پاك میكند، استعمار را پاك میكند، استثمار را پاك میكند استعباد را پاك میكند، مگر باران میتواند این آلودگی را پاك كند، باران فقط همین آلودگیها ظاهری را پاك میكند، این زیارتنامه به ما درس مهدویت میدهد.
معظم له تصریح كردند: میوه طیب این سرزمین, مردان بزرگاند، مردان عفیفاند, مردان منزّه از اختلاس و نجومیاند, مردانی كه نه بیراهه میروند نه راه كسی را میبندند، این میوه طیب یك مملكت است اگر شهید, خون داد و این سرزمین را شیار كرد و آماده میوه دادن شد، ما موظفیم شجره طوبای این سرزمین باشیم. قرآن میگوید كشور پاك شده, مردان پاك و پاكباخته تحویل میدهد.
ایشان در ادامه بر ضرورت توانمند بودن نیروهای مسلّح در همه حال نسبت به مقابله با دشمنان اشاره كرده و بیان داشتند: مطلب دیگری كه براساس آئین مهدویت است فرمودند شما به كسی حمله نكنید اما طرزی دفاعتان و نظامتان و ارتشتان و نیروی مسلّحتان توانمندانه زندگی كند كه احدی طمع در شما نكند، میبینید این آیه ﴿ولیجدوا فیكم غلظة﴾ امر غایب است به دشمنان میگوید, دشمنان ما به امر حاضر گوش نمیدهند، چه برسد به امر غایب, یعنی حتما باید بترسند، این امر غایب به بیگانه است, امر حاضر به آشناست یعنی مرد باش تا احدی طمع نكند، مثل قلّه دماوند باش یعنی طرزی نظامیتان و استحكامتان باشد كه احدی طمع نكند، یعنی آنقدر باید ستبر باشید الآن قله دماوند و سلسله جبال البرز كاری به كسی ندارد ولی احدی به خودش اجازه نمیدهد با بیل و كلنگ به جنگ قله دماوند برود. فرمود آن قدر استوار و قائم بالعقل و العدل باشید كه كسی در شما طمع نكند، شما كه كاری به کسی ندارید؛ بنابراین وظیفه همه ما این است كه در ساختار دفاعیمان و امنیتمان نهایت علم و عقل داشته باشیم ایستادگی داشته باشیم.
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان سخنانشان به لزوم وجود شعر حماسی در فرهنگ انقلاب اسلامی اشاره كرده و ابراز داشتند: مطلب بعدی آن است كه ما در این مملكت گریه زیاد كرده و میكنیم كار خوبی است, شعرهای آئینی زیاد داشته و داریم، شعرای آئینی فراوان داریم، كار خوبی است، اما این مملكت همهاش مملكت گریه نیست، جای مرحوم فردوسی خالی است، شما حتماً باید بیاندیشید، شعرای فردوسیمنش تربیت كنید كه حماسه را در كشور زنده نگه بدارد، با گریه مشكل حل نمیشود، با حماسه مشكل حل میشود! ما فردوسی كم داریم، البته مثل فردوسی شدن كار راحتی نیست. فردوسی كسی است كه در توحید الهی یك شعر باعظمت فیلسوفانه گفت كه مرحوم صدرالمتألهین به عنوان سند از او نقل میكند این فردوسی با آن عظمت فلسفیاش از یك سو، این ایران را با دست خالی رستم و اسفندیار حل كرد، ما صدها رستم تربیت كردیم صدها اسفندیار تربیت كردیم, رستم كجا این عزیزان ما كجا, اسفندیار كجا این عزیزان ما كجا. یك فردوسی میخواهیم كه این انقلاب را خوب تبیین كند.