23 10 2018 293042 بطاقة تعريف:
image
پرسمان عاشورایی؛

خصوصیت کنار هم قرار گرفتن نماز و زیارت اربعین چیست؟

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی سلسله پرسمان های عاشورایی با موضوع ابعاد مختلف زیارت سید و سالار شهیدان، با پاسخ های استخراج شده از مجموعه آثار بیانی و بنانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می گذرانیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی سلسله پرسمان های عاشورایی با موضوع ابعاد مختلف زیارت سید و سالار شهیدان، با پاسخ های استخراج شده از مجموعه آثار بیانی و بنانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می گذرانیم:

آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به این سوال که خصوصیت کنار هم قرار گرفتن نماز و زیارت اربعین چیست؟ با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام که در آن حضرت، نماز و زیارت اربعین را از نشانه های مومن ذکر می کنند، بیان داشتند: دربارهٴ نماز، ذات اقدس الهی، معارف فراوانی را ذکر کرده است. مثلا ً فرموده: انسان، فطرتاً موحّد است، ولی طبیعت او به هنگام حوادث تلخ، جزع دارد و در حوادث شیرین از خیر جلوگیری می کند، مگر انسان های نمازگزار که آنان می توانند این خوی سرکش طبیعت را تعدیل کنند و از هلوع، جزوع و منوع بودن به درآیند و مشمول رحمت های خاص الهی باشند؛ ﴿إنّ الإنسان خلق هلوعاً ٭ إذا مسّه الشرّ جزوعاً ٭ و إذا مسّه الخیر منوعاً ٭ إلّا المصلّین﴾
زیارت اربعین نیز انسان را از جزوع، هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد که هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزکیهٴ مردم بوده است و در این راه، هم از طریق بیان و بنان اقدام کرد و هم از راه بذل خون جگر که جمع میان این راه ها از ویژگی های ممتاز آن حضرت (علیه السلام) است.

معظم له ادامه دادند: برپایهٴ این روایت، همان گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثهٴ کربلا نیز ستون ولایت است. به دیگر سخن، براساس فرمودهٴ رسول خدا(ص): عصارهٴ رسالت نبوی(ص) قرآن و عترت است؛ «إنی تارک فیکم الثقلین... کتاب الله و... عترتی أهل بیتی». عصارهٴ کتاب الهی که دین خداست، ستونی دارد که نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری(ع) در کنار هم ذکر شده است؛ امّا مهمّ آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می‌کنند.

 

منبع:  کتاب «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات