به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی «ذوی القربی» از سلسله جشنواره های طرح ملی ملکوت که در سالن همایش های بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، اظهار داشت: جشنواره «ذوی القربی» امسال با محوریت کتاب «ادب فنای مقربان» که شرح زیارت جامعه کبیره توسط حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است، برگزار می گردد که این کتاب ارزشمند یک امام شناسی و عترت شناسی کامل است که با رویکرد به قرآن کریم ارائه می شود.
وی افزود: هر جا عترت حضور دارد، از قرآن سخن می گوید و هر جا قرآن سخن می گوید، سخن عترت است و اینها یک حقیقت به شمار می آید که در مقام ظهور، دو حقیقت است و اگر عترت تبدیل به کتاب شود، قرآن می شود و چنانچه قرآن تبدیل به انسان شود، عترت خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی بیان داشت: در جامعه عده ای قرآن را بدون عترت دارند، برخی عترت را بدون قرآن می گیرند و بعضی نیز قرآن و عترت را می گیرند ولی فهم با هم بودن آن دو را ندارند و گروه چهارم کسانی هستند که قرآن و عترت را با هم می پذیرند که گروه چهارم جزء رستگاران هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه قرآن در آموزه های دینی خاطرنشان کرد: قرآن تجلی روحِ الهی است و همانگونه که حضرت علی علیه السلام فرمودند، خداوند در قرآن تجلی کرده است و در واقع قرآن، ظرف نگرش به پروردگار است و رسول خدا صلی الله علیه و آله این کتاب را از جایگاه علیّ حکیم دریافت کرده است.
وی افزود: گاهی دانش و بینش انسان، زمینی است که معادل دارد، ولی کسی نمی تواند همانند سخنی را بیاورد که از نزد خدا گرفته می شود و ویژگی بارز قرآن که همگانی و همیشگی نیز هست، آن است که در عین عالی ترین جلوه الهی بودن، قابلیت این را دارد تا برای بشر فهم شود و برای زندگیش برنامه بسازد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی خاطرنشان کرد: این کتاب به گونه ای آفریده شده که برای همه اعصار و همه ادوار تاریخ قابل استفاده و فهم است و این بشر است که باید با علم و آگاهی و تفکر به سراغ قرآن بیاید تا از آن به عنوان یک مبنع الهی و وحیانی برنامه زندگی خود را استخراج کند.
وی با بیان اینکه خدا قرآن را در ظرف عقل قرار داده است، اظهار داشت: عقل در چهره علم ظاهر می شود و اگر دانشمندان دین از جایگاه تفکر و نظام علمی به سراغ قرآن بروند، برنامه های شایسته ای را طراحی می کنند. زیرا قرآن نسخه هدایت برای همه جوامع و اعصار است ولی آوردن قرآن به صحنه زندگی، نیازمند فناوری و فهم دقیق آیات قرآن است.
وی ادامه داد: امروز توصیه مفسران قرآنی نظیر آیت الله آملی این است که اندیشمندان و عالمان با بینش های مختلف برای فهم به روز قرآن به آن مراجعه کنند و در ساحت این مراجعه نظام هایی را برای زندگی خود بسازند.
دکتر جوادی آملی با بیان این نکته که امروز برخی در قالب روشنفکران دینی سخنان قرآن را از جایگاه خود در فهم و تفسیر می گیرند، این کار را مصداق بارز تفسیر به رأی دانست و گفت: قرآن حقیقتی است که خود را تبیین می کند.
رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آیین افتتاحیه جشنواره ذوی القربی با اشاره به حدیث شریف ثقلین گفت: همانگونه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند، قرآن و عترت همواره با هم هستند و هیچگاه از هم جدا نمی شوند. دوستی اهل بیت منهای احکام قرآنی را نمی توان مودت دانست، بنابراین اگر قرآن کتابی برای هدایت جهانیان است امام حسین (علیه السلام) نیز برای همه جهان است و نمی توان عترت را برای بخشی از جریان تشیع مصادره کرد.
وی در ادامه بیان داشت: اگر امت اسلامی این سخن و حدیث شریف را به درستی می شناخت و پی می گرفت بی تردید همواره در مسیر سعادت متعالی قدم برمی داشت.
دکتر مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه اشک ریختن در مراسم و نشست ها به معنی دوستی و محبت اهل بیت نیست اظهار داشت: جشنواره ذوی القربی از سلسله جشنواره های طرح ملی ملکوت که با محوریت کتاب " ادب فنای مقربان " برگزار می شود بر دوستی و مودت اهل بیت در کنار قرآن تأکید دارد و دست اندرکاران این جشنواره خود باید با چنین نگاهی حرکت کنند
وی ضمن تأکید براینکه در جامعه اگر عقلانیت نباشد، یا هوا و هوس حاکم است یا ظن و گمان، بیان داشت: جامعه ما به عقلانیت نیاز دارد همان گونه که در عمل به اعتدال نیازمندیم.
وی کتاب " ادب فنای مقربان" را که بستر جشنواره ذوی القربی است، زمینه ساز چنین فرهنگی خواند.
لازم به ذکر است جشنواره ذوی القربی از سلسله جشنواره های طرح ملی ملکوت می باشد که با محوریت کتاب ادب فنای مقربان (جلد اول) اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و در بخش های تالیف کتاب، مقاله نویسی، مکاتبه ای، اینترنتی، ادبی ـ هنری، خلاصه نویسی و وبلاگ نویسی از خرداد سال 1396 تا پایان آذر ماه 1396 برگزار می گردد.