پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت میلاد با سعادت سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام حسین علیه السلام، بخشهایی از فرمایشات حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در تفسیر حدیثی از آن امام همام، را از نظر می گذرانیم.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با استناد به بیان نورانی سرور و سالار شهیدان(ع) بیان داشتند: یکی از وصاياي نوراني امام حسين(سلام الله عليه) اين است كه فرمود: «أوصيكم بتقوي الله فان الله سبحانه و تعاليٰ ضمن لمن اتقي أن يحوله إلي ما يكره إلي ما يحب و يرزقه من حيث لا يحتسب» فرمود نسبت به خدا پروا داشته باشيد پرهيزگار باشيد و چيزي را كه ميدانيد بد است وارد نشويد و چيزي را هم كه شك داريد بد است يا خوب است وارد نشويد.
ایشان در تبیین فرمایش حضرت حسین بن علی(ع)، راه کسب یک زندگی معقول را معرفی نمودند و بیان داشتند: آن حضرت فرمود: من شما را سفارش ميكنم به تقواي خدا مگر نه آن است كه شما ميخواهيد از مشكل برهيد اين يك مگر نه آن است كه شما خواهان يك زندگي معقول و آبرومند هستيد يك روزي حلال داشته باشيد هر دوي اينها را خدا تعهد كرده براي مردان باتقوا فرمود: «أوصيكم بتقوي الله فان الله سبحانه و تعاليٰ ضمن لمن اتقي» خدا تعهد كرد ضامن شد خدا كه ﴿لا يُخْلِفُ الْميعَادَ﴾ خلف وعده نميكند.
ایشان تصریح داشتند: ذات اقدس الهي در قرآن كريم تعهد كرده است فرمود: ﴿مَنْ يَتَّقِ اللّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجَاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ﴾ دو چيز را در اين آيه براي مردان باتقوا تعهد كرد فرمود: اگر كسي باتقوا بود خدا او را در هيچ كاري وامانده نميگذارد؛ بالأخره همه ما مشكلاتي در زندگي خواهيم داشت خدايي كه انسان را خلق كرد سوگند ياد كرد فرمود که انسان در كبد است و كبد يعني رنج; فرمود: سوگند ياد كردم كه انسان در رنج است و ممكن نيست كسي در دنيا راحت باشد براي اينكه اين محدوده اصولاً جاي رنج است جاي آزمون است. فرمود: مشكلات هست اگر كسي باتقوا بود من نميگذارم او وامانده باشد ﴿مَنْ يَتَّقِ اللّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجَاً﴾ او يك راه نجاتي دارد و از راهي كه اميدوار نبود خدا روزي او را تأمين ميكند براي اينكه مبادا به عادتها تكيه كند و به قدرت وابسته باشد.
معظم له درادامه به تقسیم بندی روزی، به دو قسم روزی ظاهری و روزی باطنی پرداختند و اظهار داشتند: روزي هم دو قسم است يك روزي ظاهري است كه همين غذا و ميوه و لباس و مسكن و اينهاست و يك روزي باطني كه بالاتر از روزي ظاهري است و آن علم و عقل و فضايل نفساني است؛ وقتي از بعضي از ائمه(عليهم السلام) سؤال كردند چرا علما و دانشمندان وضع مالي آنها خوب نيست فرمود: «أ ليس العلم رزقا أ ليس العقل رزقا» خداي ارحم الراحمين بر اساس قسط و عدل نعمتها را توزيع ميكند يك وقت كسي تمام عمرش را ميدهد به دنبال كسب امور مادي حالا يا دامداري است يا كشاورزي است يا پيشهوري است و مانند آن در قبال اين عمر مالي هم به دست ميآورد يك وقت كسي عمر را صرف ميكند در قبال عمر علم به دست ميآورد عدل خدا اين است كه انسان عمر را در هر راهي صرف كرده است از همان راه روزي بگيرد فرمود مگر علم روزي نيست مگر عقل روزي نيست خب بهترين روزي همان روزي پايدار است كه علم و عقل باشد و اين علم و عقل را ذات اقدس الهي از راهي هم كه انسان گمان نميكرد نصيبش ميكند گاهي با ديدن آيهاي شنيدن حديثي تحولي در انسان پديد ميآيد.
-----------------------------------
منبع: دیدار بانوان با معظم له، سال77