07 04 2020 304949 شناسه:
image

زاد راهی برای راهيان صراط انتظار/تاثیر ظهور در اصلاح فرد و جامعه

پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه: اكنون كه در آستانه ميلاد آن امام هُمام، در صدد تجديد بيعت و تحكيم انتظار مقدم آن خليفه كامل الهي و مصلح جهاني به سر مي بريم، نكاتي كوتاه جهت تذكرۀ برخي و تبصرۀ بعضي ارائه مي شود، شايد زادراهي براي راهيان صراط انتظار صادق باشد؛...

ولادت و زندگى مهدى موعود(عج) از رخدادهاى مهم است و ریشه در باور دینى مسلمانان دارد. اعتقاد به تولد حیات طولانى ظهور و امامت آن حضرت مسأله اى است اساسى که نقش سرنوشت ساز و جهت بخشى را به زندگى و رفتاردین باوران بویژه شیعیان داده است.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پيامی به مناسبت نيمه شعبان، نكاتي كوتاه جهت تذكره و تبصرۀ راهيان صراط انتظار مرقوم داشتند که به مناسبت ایام نیمه شعبان، به باز نشر این پیام می پردازیم:

اكنون كه در آستانه ميلاد آن امام هُمام، در صدد تجديد بيعت و تحكيم انتظار مقدم آن خليفه كامل الهي و مصلح جهاني به سر مي بريم، نكاتي كوتاه جهت تذكرۀ برخي و تبصرۀ بعضي ارائه مي شود، شايد زادراهي براي راهيان صراط انتظار صادق باشد؛

تأثیر ظهور در اصلاح فرد و جامعه
1. چون وقت ظهور معلوم نيست؛ چه اينكه زمان ارتحال نامعلوم است، بايد هماره واجد شرائط و لوازم ظهور مهدي موجود موعود (ارواحنا فداه) بود؛ چه اينكه لازم است هميشه داراي اسباب و علل لقاي مسرت بخش خداي سبحان بود و همين آمادگي و پرهيز از تسويف و تأخير، در اصلاح فرد و جامعه و در بارور شدن فكر فردي و عقل جمعي سهم به سزايي دارد.

فراهم سازي زمينه ظهور حضرت (مظهر اسم اعظم)
2. هر انسان صالحي كه مثال محبوب واقعي را در سر، و وصال او را در دل مي پروراند، مظهر نام مباركي از اسماي حسناي الهي است؛ اگر نصاب صالحانِ منتظر به كمال خود نائل شد و نعمت ترقّب صادق به تماميّت خويش بالغ گشت، زمينه ظهور انسان كاملي كه مظهر اسم اعظم است و مجراي هرگونه فيضِ تكميل دين و تتميم نعمت است، فراهم مي گردد و خداي سبحان مشيئت نفوذ ناپذير خود را اِعمال مي فرمايد. آنگاه طنينِ «اَنا بقيّةالله»   از كنار كعبه كه قبله عالميان و مطاف زائران است، به گوش مشتاقانِ مترصّد مي رسد و همگان وظيفه استماع، انصات و امتثال آن را، همچون آيه قرآن به خوبي ادراك مي كنند و از هر سمتي به صَوْب آن حضرت و با هر زبان و در هر زمين و در هر زمان، تلبيه گويان به محضر انورش بار مي يابند و يا در اقليم خويش به اطاعت دستور معصومانه وي مبادرت مي نمايند.

ترسيم هندسه مدينه مهدي موعود (علیه السلام)
احاديث گرانبهايي كه هندسه مدينه مهدي موعود(عليه‌السلام) را ترسيم و ويژگي مردان آن را تصوير مي نمايد، هم از عدل جامعه خبر مي دهد و هم از غناي قلبي مردم آن، يعني اصول قانون اساسي حكومت آن حضرت كه وحياني است، هم نويد عدل مي دهد و هم مژده تقويت روح استغنا؛ پيامبر عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله و سلم درباره سيره و سنّت امام زمان(عج) فرمود: «...و يَمْلأ اللّه قلوبَ امّة محمّدٍصلي الله عليه و آله و سلم غني ويسعهم عَدْلُه»  ؛ يعني مهدي موعود(عليه‌السلام) دلهاي امّت مسلمان را پر از بی نيازي نموده و گستره عدل آن حضرت به همگان مي رسد.

نتيجه آنكه ويژگي انتظار فرهيختگان حوزه و دانشگاه، در روند تكاملي انديشه هاي علمي و انگيزه هاي عملي است، به طوري كه روش و منش همگي به سمت قسط و عدل از يك سو، و روح بي نيازي از سوي ديگر و تكامل علم و عقل از سوي سوم باشد.

-------------------------------------------------------------------------------
(پيام معظم له در کتاب سروش هدایت، جلد دوم به مناسبت نيمه شعبان مهر،سال1382)