▫️ مراسم سوگواری ایام آخر دهه صفر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام تهران برگزار گردید.
حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در سخنان خود با تسلیت سالروز شهادت علی بن موسی الرضا علیه السلام در روز آخر صفر، بیان داشتند: برای شناخت بهتر امام معصوم باید در پی شئون، رفتار و گفتار آن حضرات باشیم تا آنها را بهتر بشناسیم و این یک قاعده کلی است که خداوند در قرآن برای ما ترسیم می فرماید و آن قاعده این است که هر انسانی طبق شاکله اش عمل می کند «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ».
ایشان اظهار داشت: همه آیات و شواهد برای این است که انسان بر روی عقل و عدل حرکت کند و به قول آیت الله جوادی آملی در فهم مسائل «عقل» را و در عمل به مسائل «عدل» را باید مد نظر داشت و این دو شاخصه ماست، انسانیت بر مدار عقل در فهم و بر عدل در مقام عمل شکل می گیرد و لذاست که علی بن موسی الرضا در جواب ابن سکیت که می گوید اگر شما نباشید حجت بین ما و خدا چیست، امام رضا می فرماید: عقل! عقل حجت الهی است و ما هم باید از عقل جمعی و مشورت ها استفاده کرده و از مشورت با خردمندان، اساتید و عاقلان قوم، هنرمندان و کسانی که از اندیشه والا بهره دارند، برای اداره امور جامعه بهره ببریم.
ایشان ادامه داد: خدای عالم می فرماید انسانها بر شاکله خودشان عمل می کنند، و امشب که شب شهادت امام رضا علیه السلام هست بر اساس شاکله رضوی مطلبی را عرض کنم، امام رضا وقتی توسط حاکمان در قدرت، از مدینه فراخوانده شد و وارد نیشابور شد، چندین هزار نفر دست به قلم منتظر بودند تا کلامی از امام بشوند و ضبط کنند، امام رضا علیه السلام نوعا احادیث خود را به صورت سلسله وار از پدرخودشان امام موسی بن جعفر تا پیامبرگرامی اسلامی بیان می کردند و اسامی تمامی اجداد خود را بیان می فرمودند چرا که می خواستند این سلسله و این اسامی حفظ شود و به این می گویند حدیث سلسله الذهب، در این حدیث بعد از اینکه فرمودند پیامبر گرامی اسلام از جبرییل و جبرییل از خداوند نقل می کند که «کلمة لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» کسی که وارد قلعه توحید شود، ایمن از عذاب الهی خواهد بود.
ایشان در تشریح توحید بیان داشت: قلعه توحید یعنی چه؟ این قلعه را چگونه باید تعریف کنیم؟ این حصن همان بایدها و نباید ها، همان امر و نهی هاست، همان حق و عدل ها و همان چیزهایی است که خدا برای ما حدودش را تعیین کرده است که ای انسان شریف! ای انسان کریم! تو باید در این چارچوب باشی و در این چارچوب هست که می توانی رشد کنی، و هر چه خارج از این چارچوب هست تو را از دایره عقل و داد و انصاف خارج می کند؛ این مرزها قلعه الهی است، این خوب و بدها، این امر و نهی ها، اینها چارچوبی است که خدا معین کرده است.
وی اظهار داشت: برای فهم بهتر، باید این چارچوب را مجسم و عینی کنیم تا بهتر بفهمیم، برای فهم بهتر این مطلب حدیث ارزشمندی از پیامبر گرامی اسلام در شأن امام مجتبی نقل کنیم که حضرت فرمود «لو کان العقل رجلاً لکان الحسن»، اگر عقل را به صورت یک انسان بخواهیم مجسم کنیم، حسن بن علی عقل مجسم است و همانطور که علی بن ابیطالب فرمود:«لو کانَ الفَقْرُ رَجُلاً لَقَتَلْتُه» اگر فقر در نزد من تجسم کند من گردن فقر را می زنم؛ یعنی آنچه مهم است این است که با فقر مبارزه کرد نه با فقیر، باید با فر هنگ بی حجابی مبارزه کرد، مبارزه با فرهنگ بدی ها و پلشتی هاست که می تواند زندگی ما را بسازد.
ایشان بیان داشت:حضرت علی بن موسی الرضا در ادامه حدیث خود پس از بیان جایگاه رفیع توحید، پرده کجاوه را کنار زدند و فرمودند: «بشرطها و شروطها و انا من شروطها» این سخن گر چه کوتاه است اما بسیار عظیم است. ما دو سخن داریم یکی اینکه «کلمة لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» و دیگری اینکه « وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» این دو حدیث یعنی آن توحید در این ولایت تجلی کرده است و این دو در عرض هم نیستند، یک حدیث است در اوج که کلمة لا اله الا الله است و یکی هم ولایت علی بن ابیطالب و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت که این ولایت موطن توحید است و اگر توحید را می خواهید و معرفت الهی می خواهید پیدا کنید و خدا را بشناسید باید از راه اهلبیت عصمت و طهارت باشد.