05 12 2017 270565 بطاقة تعريف:
image
ویژه ولادت امام صادق علیه السلام؛

سیره صادق آل محمد: پرورش جامعه و ساختن امّت واحده / توصیه به کتمان سرّ در کلام آن امام همام

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: انسان حق ندارد اسرار دوستش را براي ديگران بازگو نمايد و از اينجا معلوم مي‌ شود اسرار مهم را به طريق اُولي نمي ‌توان منتقل کرد. اين يکي از بيانات نوراني امام صادق(سلام الله عليه) است که فرمود: کتمان سرّ، يکي از وظايف اصلي مؤمنان...

گفتار حکیمانه و رفتار صادقانۀ آن امام راستین در عصر خود، راهگشای همیشگی مسلمین جهان بوده و هست. به مناسبت سالروزولادت سراسر نور مؤسس مذهب جعفری، شرح دو روایت از امام جعفر صادق(ع) که گویای سیره رفتاری و گفتاری آن امام است را از زبان شاگرد برجسته این مكتب حضرت علامه جوادی آملی بهره خواهیم برد.

حفظ اسرار دیگران از وظایف اصلی مؤمنان.

آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود بیان داشتند: روایتی از وجود مبارک امام صادق(ع) در رابطه با ویژگی های انسان مؤمن در تحف‌ العقول هست که فرمودند: مؤمن وقتی مؤمن است که وقتی گفت من بنده خدا هستم ببیند خدا چه گفته و سنّت پروردگارش را انجام بدهد و همچنین سنّتی از پیغمبر و امام نیز در او باشد.
ایشان کتمان سرّ را یکی از وظایف مومنان دانستند و فرمودند: سنّت خدا این است که هر چند «عَالِمُ الْغَیبِ وَالشَّهَادَةِ» است اما غیب و اسرارش، باعث نمی شود راز دیگران را برای همه بگوید، لذا انسان باید راز و اسرار خود و مملکت را و هم  اسرار خانواده و دوستان را حفظ کند و رازدار باشد چرا که کتمان غیب از کارهای خداست «فَلاَ یظْهِرُ عَلَی غَیبِهِ أَحَداً«. بنابراین انسان حق ندارد اسرار دوستش را برای دیگران بازگو نماید و از اینجا معلوم می‌ شود اسرار مهم را به طریق اُولی نمی ‌توان منتقل کرد. این یکی از بیانات نورانی امام صادق(سلام الله علیه) است که فرمود: کتمان سرّ، یکی از وظایف اصلی مؤمنان است و باید به اخلاق الهی متخلِّق شد: «تخلّقوا باخلاق الله تعالی»

معظم له به توجه ویژۀ آن حضرت نسبت به پرورش جامعه که ثمرۀ آن ساختن یک امت واحده بود اشاره داشته و فرمودند: كار وجود مبارك امام صادق همان كار پیامبر(صلوات الله علیه و آله) بود وكار وجود مبارك حضرت امیر(سلام الله علیه) احیای معارف توحید الهی بود, نفی جبر بود, نفی تفویض بود؛ وجود مبارك امام صادق(سلام الله علیه) اینها را احیا كرد و شكوفا كرد.

آن حضرت برای اینكه جامعه را  بپروراند یك صندوق خیریه‌ای تأسیس كردند؛ مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) نقل می‌كند كه مفضّل‌بن‌عمر می‌گوید وجود مبارك امام صادق(سلام الله علیه) یك صندوق خیریه تأسیس كرد و بودجه‌ای در آن صندوق گذاشت و مرا مسئول آن صندوق كرد. فرمود: در شهر بررسی كن هر جا اختلافی بین افراد خانواده هست، اختلافی بین دو نفر هست اگر توانستی از راه موعظه و نصیحت این اختلاف را به وحدت تبدیل كنی كه بسیار خوب است و اگر مسئله مالی و مشكل مالی بود و در اثر مال با هم اختلاف كردند از این صندوق خیریه این مال را بگیر به آنها بده و اختلاف آنها را حل كن, این كار وجود مبارك امام صادق (ع) در ساختن یك امّت واحده بود.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات