23 06 2019 289925 بطاقة تعريف:
image

شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، شماره سی ام «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» آماده چاپ شد.

ویژگی شاخص این شماره را می توان در دو مقاله ابتدایی جستجو کرد: جایی که نویسندگان مقاله اول با عنایت به مبانی آیت الله جوادی آملی سعی کرده اند رابطه عقل و نقل را از منظر ایشان(به عنوان نماینده عقل گرایی) و ابن تیمیه (نماینده نص گرایی) بررسی نموده و چگونگی حل تعارض عقل و نقل را در آثار استاد نشان دهند؛ در مقاله دوم نویسنده تلاش کرده گامی مهم در معرفی مدرسه فلسفی حکیم متاله آیت الله جوادی آملی بردارد و تمایز این مدرسه فلسفی را از سایر مدارس ذیل مکتب قم و نظام حکمت صدرایی در تقسیم بندی عقل به تجربی، نیمه تجریدی، تجریدی و عقل ناب نشان دهد.

فهرست مقالات این شماره به شرح ذیل است:

  • تحلیل و مقایسۀ رابطۀ عقل و نقل از دیدگاه ابن‌تیمیه و آیت‌الله جوادی آملی
  • درآمدی بر مدرسۀ فلسفی استاد جوادی آملی
  • ابن‌سینا؛ معانی وهمی و مسألۀ روی‌آورندگی (حیث التفاتی)
  • تحلیل قضایای منفصلۀ منطق خواجه نصیرالدین ‌طوسی
  • جایگاه طبیعت در نظام هگل (آیا حقیقت، زمان‌مند است؟)
  • ملاحظاتی در مضامین فلسفی شعر متنبّی با ارجاع به امثال و حکم دهخدا

علاقه مندان مي توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات به سامانه نشریه حکمت اسراء به آدرسwww.isramags.ir   مراجعه و فايل كامل متن مقالات را دريافت نمايند.

فصلنامه حکمت اسراء از مقالاتی که با نگاهی نو در حوزه حكمت و فلسفه، تحقیق وتالیف شده اند، استقبال كرده و مقالاتي كه بر اساس مباني حِكمي حضرت استاد آيت الله جوادي آملي(مدظله العالی) نگاشته شده اند در اولويت بررسي و چاپ قرار مي‌دهد. نويسندگان و محققين گرامي می توانند جهت اطلاع از شیوه نامه مقالات و روش ارسال مقاله خود از طريق وب سایت مجله اقدام نمایند.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات