23 08 2017 273046 بطاقة تعريف:
image
بازخوانی پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز پزشک؛

طبیب بودن خدا، علت قداست پزشکی/لزوم استفاده از معارف تجریدی برای تکامل علم پزشکی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام خود، استفاده از معارف تجریدی که محصول افکار حکيمان الهي، فقيهان متدرب، مفسران متألّه است را در جهت تکامل فن شريف پزشکي و تکميل مشاهدات تجربي توصیه موکد می فرمایند.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی همواره و در پیام های جداگانه و به مناسبت های مختلف همگان را به تکریم از فنّ شریف پزشکی و افتخار آفرینان این عرصه توصیه می نمایند.

ایشان در یکی از پیام های خود[1]، طبیب بودن خداوند را علت قداست پزشکی بیان کردند و اظهار داشتند:

قداست رشته پزشكي را از حديث نَبوي مي ‏توان استنباط كرد، زيرا حضرت رسول اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم چنين فرمود: «الطَّبيبُ الله... » [2]؛ يعني طبيب واقعي خداوند است كه اصلِ حيات و سلامت، همانند ديگر نعمت‏ها از اوست. پزشكان مظاهر ارجمندِ چنين نام مبارك الهي ‏اند؛

هَفْت دريا بَرِ ما غَرْقَه يك قَطْره بُوَد ٭٭٭٭ كه به كف شَعْشَعه جوهر انسان داريم

با توجه به روز اول شهریور که روز بزرگداشت مقام شامخ علمی ابوعلی سینا و همچنین روز پزشک نیز می باشد،  به بازخوانی پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش روز پزشک می پردازیم.

معظم له در پیام خود به این همایش استفاده از معارف تجریدی که محصول افکار حکيمان الهي، فقيهان متدرب، مفسران متألّه است را در جهت تکامل فن شريف پزشکي و تکميل مشاهدات تجربي توصیه موکد می فرمایند.

ایشان ضمن تکریم جایگاه جامعه پزشکی کشور، و آرزوی توفیق روزافزون برای خدمت گزاران این عرصه ، نکات زیر را خطاب به جامعه پزشکی کشور ایراد نمودند.

1. هرگونه كار فرهنگي يا درماني نسبت به موجود معيني، مرهون هويّت‏ شناسي آن است؛ اگر موجودي فقط در قلمرو طبيعي به سر مي‏ برد، مبادي پرورش و بهداشت او را نهاد طبيعت تأمين مي‏ نمايد؛ چه اينكه اگر موجودي فقط در اقليم فراطبيعي به سر مي‏ برد، مباني كمال و تماميّت وي را نهاد ما بعد از طبيعت به عهده دارد، ولي اگر موجودي جامع هر دو بخش طبيعي و فراطبيعي بود، براي رفع نيازهاي مادي و مجرد او عناصر طبيعت و اركان مابعد از طبيعت سهم تعيين ‏كننده دارند.

2. بهره‏ وري از هر چيزي مسبوق به شناخت آن چيز است؛ وقتي مي ‏توان از عناصر طبيعي بهره‏ مند شد كه از راه حسّ و تجربه به آثار و خواص آن پي برد، و نيز هنگامي مي‏ توان از اركان فراطبيعي استفاده كرد كه از راه عقل و تجريد مفاهيم به مآثر و لوازم آن رسيد، و براي آموختن يا انگيختن موجود مركب از طبيعت و مابعد از طبيعت، لازم است عناصر تجربي و اركان تجريدي كاملاً ملحوظ شوند.

3. انسان كه محور اصلي بهداشت و درمان است، و طبيباني چون ابن‏ سينا به تأمين نيازهاي طبي آن مبادرت كردند و مفاخر بزرگ جامعه شرق و غرب براي كشف علل بيماري و عوامل علاج از بذل نفس و نفيس دريغ ننمودند، هويّتي دارد كه از طبيعت و مابعدازطبيعت تلفيق شده است؛ اگر معلم اخلاق براي پرورش روح فراطبيعي او ويژگي بدن را لحاظ نكند، در تربيت وي موفق نمي‏ شود، همچنين اگر طبيب تن براي سلامت بدن طبيعي او خصوصيت روح مجرد را در نظر نگيرد، در تأمين بهداشت وي كامياب نخواهد بود.

4. براي تكامل فن شريف پزشكي و تكميل مشاهدات تجربي درباره جانورهاي آزمايشگاه، بايد از معارف تجريدي كه محصول افكار حكيمان الهي، فقيهان متدرب، مفسران متألّه كه همگي شاگرد صاحبان سلطان علوم و زمامداران ملكه معارف، يعني انبيا و اوليا و اهل‏بيت عصمت و طهارت(عليهم ‏السلام)اند، استفاده شود تا شفاف كردن تن با تيرگي جان همراه نگردد و درمان بدن با بيماري روح قرين نشود.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فراز پایانی پیام خود ضمن تجلیل از مقام علمی ابوعلی سینا، عظمت این شخصیت را در هماهنگی بین معارف تجربی و براهین تجریدی دانستند و بیان داشتند:

حكيم سترگ ابوعلي حسين بن سينا(قدس‌سرّه) از نوادر دهر بود كه ضمن جمع سالم بين طب و اخلاق، معارف تجربي را با براهين تجريدي در خدمت قرآن و عترت(عليهم‌السلام) هماهنگ مي‏ كرد و در پرتو آن به جامعه بشري خدمت صادق ارائه مي ‏نمود.

--------------------------------------------------------------

  1. کتاب سروش هدایت ج2، ص 324
  2. نهج الفصاحه، ج2، ص 600
  3. کتاب سروش هدایت ج2، ص 320

دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات