حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با توجه به در پیش بودن ماه محرم و ایام سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام، بیان داشتند:
بنابراين ماه محرم كه در پيش است براي ما مثل ماه مبارك رمضان است، يعني ماه عبادت است لذا سينه زدنهاي ما, گريههاي ما, نالههاي ما بايد طوري باشد كه اين نظام را حفظ كند. بخش وسيعي از فداكاريهاي اين شهدا هم به وسيله همين مرثيه بود. وقتي اين مرثيه ها و اين عزاداري ها ميتواند يك كشور را حفظ كند، چرا ما آن را با عظمت و جلال حفظ نكنيم؟! چرا معاذ الله آن را با بعضي از امور ديگر مخلوط كنیم؟! حرفهاي ضعيف نقل كنيم؟! چرا ما اين گوهر گرانبها را ارج ننهيم؟! عزاداري ما معاذ الله اگر بيمحتوا باشد، حرفهاي سُست, حرفهاي بيمغز, حرفهاي بيسند, حرفهايي كه خداي ناكرده اختلافانگيز است, وحدت را به هم ميزند, مردم را به عوامي ميكشاند، اين حرفها با حرفهاي كربلا هماهنگ نيست.
معظم له اظهار داشتند:
منجّمان يك حساب رياضي دارند كه سال از كجا شروع ميشود به كجا ختم ميشود، عدهاي فروردين اول سال آنهاست و اسفند پايان سال آنها، اما آنها كه در صدد رشد روحاند نه تربيت بدن، اول سالشان ماه مبارك رمضان است، و ماه شعبان که ماه آخر سالشان می شود را خيلي مواظباند، آن صلوات شعبانيه را خيلي مراقبت ميكنند آن مناجات شعبانيه را خيلي دقت ميكنند، براي اينكه آخر سال است؛ هر كاسبي, هر تاجري، آخر سال تمام سود و زيانش را بررسي ميكند. شب عيد رمضان كه ليلهٴ فطر است آن به نام ليلةالجوائز است فردايش كه روز عيد فطر است روزي است كه جايزهها را تقسيم ميكنند.
ایشان سپس در اهمیت ماه محرم بیان داشتند: آنها كه اول سالشان محرم است، آخر سال را كه ذيحجه است ميكوشند كه دريابند، لذا ميبينيد 24 اين ماه كه مباهله است براي آن حرمت خاصی قائلاند, 25 اين ماه كه روز نزول هل اتي است روزه خاصی ميگيرند، در پايان ماه ذيحجه يا روزه ميگيرند يا تلاش و كوشش ميكنند اعمالشان را بررسي ميكنند كه با حساب پاك وارد سال بعد بشوند.
آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه حزن و غمگینی انسان در ماه محرم، عبادت است، بیان داشتند: در محرم فرموده اند: «نفس المهموم لظلمنا تسبيح و همّه لنا عبادة» فرمود اين كسي كه در ماه محرّم يك آهي ميكشد اين آه عبادت است اين چه ماهي است! اين دين ميخواهد ماه محرم را مثل ماه مبارك رمضان ماه عبادت قرار دهد، براي مظلوميّت سالار شهيدان كسي آه بكشد عبادت است. در ماه محرم اگر انسان مهموم وغمگين شد، عبادت است؛ اهتمام ورزيدن به این كه نام حسينبنعلي(سلام الله عليهما) را احيا كنند، عبادت است.
ایشان سپس ادامه دادند:
اگر سؤال كنند شما اصلِ عالم را از چه چيزي خلق كرديد مصالح ساختماني عالَم چيست؟ پاسخ قرآن اين است كه ما عالَم را از حق خلق كرديم، مصالح ساختماني اين عالم, حقيقت است يعني اينجا جاي باطل نيست؛ همانطوري كه ساختار بدنيِ ما را به حق و به سلامت خلق كردند و دستگاه گوارش انسانی فقط غذاي سالم را ميپذيرد ، غذاي باطل را بالا می آورد، نظام خلقت هم همينطور است. ممكن نيست كسي يك غذاي مسموم را بخورد و بالا نياورد همین طور ممكن نيست كسي راه ديگران را ببندد و بيحيثيت و بيآبرو نشود، اختلاس بكند و بيآبرو نشود، اين نظام به حق خلق شده، هر چه انسان بخواهد اين نظام را دفن كند دفنشدني نيست.
ایشان سپس با بیان اینکه جریان کربلا تا ابد زنده می ماند، اظهار داشتند:
شما در جريان مغول و امثال مغول حوادث تلخي و جنایاتی می بینید كه به مراتب سنگينتر از كربلا بود اما در كتابهاي تاريخ دفن شد و نامي از اينها نيست، آن كسي كه همتاي قرآن و قرآن ناطق است; آنكه برابر نظام هستي حركت ميكند; نتيجهاش بقاء است، زينب كبرا با يك سوگند قاطع در شام فرمود قسم به خدا ما زندهايم، هيچ ممكن نيست بتواني نام ما را دفن كني، اين با علم غيب دارد سخن ميگويد اينكه «أنت عالمة غير معلمة» قسم به خدا ما زندهايم!
معظم له سپس با اشاره به تجمع میلیونی عزاداران حسینی در روز اربعین و تلاش ناموفق دشمنان اهل بیت در طول تاریخ جهت به فراموشی سپردن این نهضت، بیان داشتند:
مرحوم شيخ طوسي در امالي نقل ميكند، يك پيرمردي در دربار متوكل عباسي نشسته بود گزارشگر كربلا آمد و گفت آن درخت سدر را هم قطع كردند، اين پيرمرد گفت: «لا حول و لا قوة الا بالله» متوكل عباسي گفت چرا تعجب كردي؟ اين پيرمرد گفت ما حديثي از وجود مبارك پيغمبر(ص) شنیديم كه حضرت فرمود هر كه درخت سدر را قطع كند ملعون است، ما تعجب ميكرديم اين درخت سدر كه ميوه ندارد، چرا كسي كه درخت سدر را قطع ميكند آن طور پيغمبر لعنت خدا را بر او روا داشت. اما حال که می بینیم در كربلا هيچ علامتی براي قبر سالار شهيدان نبود فقط يك درخت سدري در يك گوشه بود که زائران از طریق آن در اين دشت وسيع قبر مطهر حسينبنعلي را پیدا می کردند، معنای لعن پیامبر را فهمیدم! باید بدانیم که پانصد سال عباسيان با نام و قبر و تمامی شئون امام حسین علیه السلام مبارزه کردند، قبلش اموي ها و مرواني ها مبارزه کردند، اما الآن كه اربعين ميشود، حدود بيست ميليون در كنار مضجع شریف آن حضرت جمع شده و عرض ادب ميكنند، اين فراموش شدني نيست؛ كسي که در مسير نظام عالَم حركت كند كه حق است، او ماندني است.