پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه زنجان، ضمن تبریک ایام امامت حضرت ولی عصر(عج)، با اشاره به حدیثی از امام صادق به نقل از پیامبر گرامی اسلام علیهم السلام، بیان داشت:
طبق بیان امام صادق علیه السلام، رسول گرامی اسلام روزی به حضرت امیرالمومنین علیهما السلام، خطاب کردند که آیا میخواهی تو را بشارت بدهم؟ حضرت فرمودند: بله یا رسول الله! پیامبر(ص) فرمود: چندی قبل جبراییل در نزد من حاضر شد و به من بشارت داد و فرمود: آنچه به عنوان ذخیره عالم هست، همانا از ذریه تو و از فرزندان حسین علیه السلام است؛ انّ المهدی من ذریتک و من ولد الحسین علیه السلام»، این بشارت را جبراییل برای من آورد که این موجب مسرت و خشنودی من است که امام زمان، آن کسی را که خدای عالم، برای ظهورعدالت شایسته اش در نشئه طبیعت ذخیره کرده است، او که عالم را پر از عدل و داد می کند و ظلم و جور و استکبار و استبداد را ریشه کن می کند، این انسان الهی، از ذریه من رسول الله است و از فرزندان حسین بن علی علیهم السلام است.
وی ادامه داد: ولایت و امامت یک شأن الهی است؛ خدای عالم برای صیانت جامعه و حفظ و نگهداشت آن بر خط مستقیم توحید و صراط مستقیم ایمان، هم «راه» و هم «راهنما» را از جایگاه خود می داند، یعنی هم «حکم» از جانب الهی است و هم «حاکمان»؛ خدای عالم، ولایت امت اسلامی را، بلکه زعامت جامعه بشری را از جایگاه اولیایی معرفی می کند که آنها اهل توحید و عبودیت و بندگی و اهل انجام فرامین و اراده پروردگار الهی هستند و امر الهی را بزرگ می شمارند، آنها کسانی هستند که هم دین را به درستی می فهمند و هم در اداره جامعه بر مبنای عدالت و حق حرکت می کنند و لا غیر.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: این دین، دینی نیست که به دست هر کسی سپرده شود ، تا این دین را بفهماند و برای اجرا مهیا سازد، این دین الهی ، معصوم و مصون از خطا و لغزش و راه مستقیم اراده مردم برای وصول به پروردگار عالم است و هر کس نمی تواند این دین را بفهمد و بیابد و خود را برای اجرا، مهیا سازد، اگر این دین، قابلیت این را داشت که انسانی غیر الهی بتواند زمام آن را بر عهده بگیرد، خدای عالم بارگاه شکوهمند غدیر را ایجاد نمی کرد؛ چون احدی جز یک انسان الهی که به عنوان امام و ولیّ بتواند امر دین را بیابد و برای جامعه، آنگونه که هست معرفی و احکام دین را پیاده و اجرا کند، جز یک انسان الهی امکان ندارد، خدای عالم به پیامبرش دستور داد«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ».
وی اذغان داشت: بنابراین این دین فقط به دست اولیای الهی اداره می شود، فهم می شود، معرفی می شود و اجرا می شود لذا خداوند فرمود: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»؛ بنابراین اولین شانی که امام از جانب خداوند به عهده دارد، این است که دین را برای جامعه بشری تبیین کند«لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ».
وی در ادامه بیان داشت: رسول گرامی اسلام، مبیّن دین و مفسر و محقق و مجری اراده تشریعی حضرت حق است و بعد او کسی باید این را پیاده کند که مقام امامت و ولایت را از جایگاه خلافت مقام رسالت به امر الهی فرا گرفته باشد، لذا دین را از غیر اهل دین نمی شود فهمید «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِن کنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ».
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی شأن دومی که برای امام و ولی الهی منظور شده است را زمامداری جامعه دانست و اظهار داشت: شأن دومی که برای امام و ولی الهی منظور شده است این است که زمامداری جامعه، آن هم جامعه بزرگ اسلامی که در شرق و عالم منتشر هستند، بایستی به دست یک انسانی الهی سپرده شود، تا زندگی و راه و رسم و زیست مردم آن جامعه به درستی تبیین شود.
وی ادامه داد: جامعه اسلامی پراکنده اند و عمدتا از جانب حکومت های غاصب و جاهل که این امت بزرگ را تحت سلطه و سیطره خود برده اند و نظام الهی را از آنها دور داشته اند، سبب شده است تا یک پوسته ای از اسلام باقی بماند، اما حقیقت دین که عبارت از احیای سنت های الهی، سنت های نبوی و علوی، احکام الهی ، اخلاق، حقوق و آداب انسانی که خدای عالم به بشریت آموخت، هیچ یک از اینها در آن جوامع مطرح نیست؛ آیین توحید با ویژگی ها و مختصات پیامبر گرامی اسلام که برای این امت بزرگ آورده است که فرمود «انی بعثت لاتممم مکارم اخلاق»، آن مکرمت های اخلاقی در جوامع اسلامی، می رود به دست فنا و به فراموشی سپرده شود، آن حکومت هایی که تسلط کشورهای استکباری را پذیرفته اند، و مردم خودشان را تحت همین سیطره شیطانی برده اند، اینها این امت را ذلیل کرده اند و این امت را از جایگاه اصلی که «وَكَذٰلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ» است، بیرون آورده اند و اینها را نه تنها در حدّ سایر امت ها و ملتها، بلکه ذلیل تر، آن هم با زمینه های انحرافی که با حرکت های آنها ایجاد می شود، مثل جریان داعش و امثال آن که اینها را به عنوان اسلام، در مقابل جامعه و امت اسلامی به صف در آورده اند؛ و این در حالی است که رسالت اصلی و عمده اصلاح جوامع به دست امام زمان است و بقیة الله الاعظم برای این امت بزرگ که مشتاق عدالت است و عدل منتظر را انتظار می کشد برای آن آماده است.
وی با بیان اینکه آن دولتی که خدای عالم برای امت اسلامی در نظر گرفته است، دولت کریمه است، اظهار داشت:دولت کریمه می تواند برای یک جامعه ای کرامت بیافریند؛ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این باره می فرماید که خدای عالم اراده اش بر این است که این جامعه را بر اساس اکرام هدایت کند نه اینکه اطعام باشد و فقط شکم جامعه، بلکه روح انسانها وعقول ونفوس و افکار و معنویت و اخلاق و آداب آنها بر اساس اکرام الهی اداره شود.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پاسخ به اینکه «مراد از عزت اسلام چیست؟» بیان داشت:عزت اسلام در این است که دین خدا در آن عالی ترین جلوه توحیدی معرفی شود، آیین اسلام در مقابل سایر ادیان، عظمت و شکوه و جلال و شکوهش برای همگان روشن شود، آیا اینگونه است که این توحید و این وحدانیت و این اراده پروردگار در ملک و ملکوت به دست این حکومت بتواند اجرا بشود یا نه؟ اگر آیین توحیدی، خدا پرستی ، پذیرش اراده الهی در همه مجاری این کشور، در همه مجاری این کشور و همه ابعاد هستی این جامعه، پیاده شود این عزت اسلام است! اگر خدای عالم، احکام او، تکالیف او، قوانین و اخلاق و آداب او در جامعه راسخ بشود و در جامعه نفوذ پیدا کند، این عزت اسلام است.
وی در پایان اظهار داشت: آن دولت کریمه ای که امام زمان آن دولت را زمامداری می کند، رسالتش این است که اسلام را به عزت برساند و اسلام را در همه ابعاد در جایگاه عظیم قرار بدهد، اکنون الحمدلله قدرت نظامی و امنیت کشور با درایت مقام معظم رهبری و توسط نیروهای نظامی به جایگاهی رسیده است که عزت اسلام در این بُعد تامین است اما ابعاد فراوان دیگری در این حوزه وجود دارد مانند عبودیت، علم و معرفت، ایمان و تقوا، اخلاق و اداب و رفتار و کردار انسانی که باعث عزت جامعه اسلامی است و بایستی همگان سعی و تلاش کنیم که این عزت برای جامعه اسلامی باقی بماند.