17 01 2016 302634 شناسه:
image

عقل جهل علمي و جهالت عملي را عقال مي‌كند

آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق هفتگي خود فرمودند: علم گوشه‌اي از فرهنگ را تأمين مي‌كند اما عقل آن است كه جهل علمي و جهالت عملي را عقال مي‌کند و جلوي هر تجاوزي را مي‌گيرد؛ فرمايش مرحوم کليني اين است که انسان مي‌تواند با داشتن اين قطب فرهنگي پشت سر پيغمبر(ص) حرکت کند...

 

 آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق بيان فرمودند:
عقل جهل علمي و جهالت عملي را عقال مي‌كند
 
به گزارش خبرنگار اسراء نيوز: حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در درس اخلاق هفتگي خود در نمازخانه بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء با اشاره به وظيفه انسان در قبال علم و علم آموزي بيان داشتند:
در تعبيرات ديني به ما فرمودند نه تنها در هر زماني ما موظفيم عالم بشويم و به هيچ وجه دوران فراغت از تحصيل براي انسان مطرح نيست، بلكه موظفيم در هر مكاني عالمانه به سر ببريم، عالمانه سخن بگوييم، سخن عالمانه را بشنويم و عالمانه گفتگو کنيم!
ايشان ادامه دادند:
آن‌گاه به ما فرمودند وقتي در جايي حضور پيدا کرديد مطالبي از قرآن و عترت ائمه اطهار(سلام الله عليهم) شنيديد آن‌ را به ديگران منتقل کنيد تا فضاي جامعه فضاي فرهنگي شود.
معظم له در فراز ديگري از سخنان خود به تشريح آياتي از قرآن کريم پرداختند و اظهار داشتند:
در همين زمينه گاهي مي‌فرمايد: (فَبَشِّرْ عِبادِي الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ)؛ بعد در سوره فصلت فرمود: (وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَي اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ) فرمود: اينکه من مي‌گويم «احسن الاقوال»، قول تنها به معناي سخن نيست, به معناي مجموعه سيره و سنّت است, به معناي مجموعه عقيده و خُلق و رفتار و منش و کرنش و گويش است؛ منظور اين نيست که چه کسي خوب حرف مي‌زند يا حرفِ خوب مي‌زند, کسي که خوب حرف مي‌زند يا حرف خوب مي‌زند قدم اول است، عمل خوب انجام مي‌دهد و خوب عمل مي‌کند و مانند آن اين‌ها مراحل بعدي است که اهميت بسيار دارد.
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي توجه به پرورش عقلانيت را در راستاي آموزه هاي وحياني انبياء دانستند و خاطرنشان کردند:
ما مي‌توانيم به گونه اي زندگي کنيم که تا آخرين لحظه عقل و علم ما با ما باشد اين راه براي انسان باز است ، اين «أحسن الأقوال» طوري است که شما را به «أحسن الحال» منتهي مي‌کند و به آن‌جاها مي‌رساند و در کمال عقل و علم زندگي مي‌کنيد, در کمال عقل و علم هم رحلت مي‌کنيد اين راه رفتني است.
ايشان خطر نفس مسوله را در به گمراهي کشاندن انسان متذکر شدند و اذعان داشتند:
نفس امّاره قبل از اينکه امّاره بالسوء بشود مسوّله است اما ما مي‌توانيم آن را طرزي هنرمند بار بياوريم که اين خوبي‌ها را به ما نشان بدهد نه بدي‌ها را, طرزي آن را تربيت کنيم که به جاي امّاره بالسوء بشود امّاره بالحُسن. خيلي‌ها کارهاي خير را به آساني انجام مي‌دهند چون يک فرمانروايي در درون آن‌هاست، چطور بعضي‌ها کارهاي بد را به آساني انجام مي‌دهند؟ به آساني دروغ مي‌گويند, به آساني غيبت مي‌کنند, اين‌چنين نيست که ما فقط نفس امّاره بالسوء داشته باشيم، خير امّاره بالحسن هم داريم, کار نفس مسوّله اين است که آن حرام‌ها را, آن زشتي‌ها را, آن سمومات را جمع مي‌کند يک زرورق زيبا رويش مي‌گذارد که اين خدمت است, اين فرهنگ است اين عمل صالح است؛ اين زرورق را روي آن سموم مي‌کشد به صورت يک تابلوي زرّين در مي‌آورد و انسان را از اين طريق ترغيب به انجام آن کار مي کند.
معظم له در فراز پاياني فرمايشات خود با بيان اين مطلب که « قطب فرهنگي يک ملت عقل آن ملت است» اظهار داشتند:
مقدمه‌اي مرحوم کليني در ابتداي کافي دارد که اين مقدمه را مرحوم ميرداماد جداگانه شرح کرده است آخرين خطّي که مرحوم کليني در اين مقدمه دارد اين است که قطب فرهنگي يک ملت عقل آن ملت است نه علم آن ملت, علم گوشه‌اي از فرهنگ را تأمين مي‌کند اما عقل آن است که جهل علمي و جهالت عملي را عقال مي‌کند و جلوي هر تجاوزي را مي‌گيرد؛ فرمايش مرحوم کليني اين است که انسان مي‌تواند با داشتن اين قطب فرهنگي پشت سر پيغمبر(ص) حرکت کند، در دنيا و آخرت راحت باشد و اين راه براي همه مخصوصاً وارثان علوم نبوي هست حوزويان و دانشگاهيان و علاقه‌مندان به قرآن و عترت و کساني که در نهادهاي علمي و عملي نظام اسلامي کار مي‌کنند «ان‌شاءالله» مشمول اين دعاي خير نبوي خواهند بود.