29 11 2016 311423 شناسه:
image

علوم اهل بيت(ع) به وسيله امام رضا(ع) منتشر گردید

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سالروز شهادت امام رضا علیه السلام، فرازهایی از بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در مورد شخصیت آن امام همام و همچنین آثار و برکات معنوی و علمی حضور امام هشتم در ایران را از نظر می گذرانیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سالروز شهادت امام رضا علیه السلام، فرازهایی از بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي به مناسبت همین ایام را از نظر می گذرانیم.

آيت الله العظمي جوادي آملي در سخنانی بیان داشتند: وجود مبارك امام رضا (عليه السلام) به عنوان عالم آل محمد (صلي الله عليه و آله و سلّم) معروف شده است، سخني از رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) رسيده است كه همان سخن هم در نهج‌البلاغه از اميرالمومنين (عليه السلام) به زباني ديگر بيان شده است و آن اين است كه «لايقاس بهم احد» يعني هيچ كسي را نمي‌توان با اهل بيت (عليهم الصلاة و عليهم السلام) مقايسه كرد، اين احد اختصاصي به انسانها ندارد، فرشته‌ها هم در برمي‌گيرد يعني نه تنها در جوامع بشري هيچ كس را نمي‌شود با ائمه (عليهم السلام) سنجيد هيچ فرشته‌‌‌اي را هم نمي‌شود با ائمه (عليهم السلام) سنجيد براي اينكه اينها خليفة الله‌اند و انسان كاملند و خليفة الله و انسان كامل معلم ملائكه است و هيچ شاگردي را هم با معلم نمي‌شود سنجيد لذا «لايقاس بهم احد» احدي را با اهل بيت عصمت و طهارت و دودمان رسول اكرم حضرت محمد ابن عبدالله (عليهم آلاف التحيّة و الثناء) نمي‌شود سنجيد و چون هيچ كسي را نمي‌شود با اهل بيت عصمت و طهارت سنجيد اگر در بين اينها وجود مبارك امام رضا (عليه السلام) به عنوان عالم اهل بيت ملقب شده است يعني علوم اهل بيت به وسيله اين حضرت ظهور مي‌كند و منتشر مي‌شود همه عالمند منتها علوم آنها توسط امام رضا (سلام الله عليه) منتشر مي‌شود.

ایشان با اشاره به آثار و برکات معنوی و علمی حضور امام هشتم(ع) در ایران اذعان داشتند:  گرچه وجود مبارك امام باقر و امام صادق (سلام الله عليهما) مؤسس اين مكتب جعفري‌اند ولي ورود معارف به ايران و بخش وسيعي از دنياي اسلامي به بركت امام رضا (سلام الله عليه) است و با آمدنش در ايران تحول فكري در جهان اسلام پديد آمد نه تنها در حوزه‌هاي ايران وقتي وجود مبارك امام رضا (عليه آلاف التحيّة و الثناء) مقام شامخ امامت را ترسيم مي‌كند و نياز جامعه را به امام بيان مي‌كند مي‌فرمايد كه اولاً امام او «عالمٌ لا يجهل راعٍ لا يمكر» ما براي رهبريهاي الاهي دو وصف ممتاز لازم داريم يكي علمي كه مصون از جهل باشد يكي سياستي كه مصون از مكر باشد يكي علمي كه مهد باشد و ديگري عملي كه خالص باشد يكي علمي كه جهل در او راه پيدا نكند يكي هم قدرتي كه عجز در او راه پيدا نكند و اين دو وصف ممتاز بالاصاله مال ذات اقدس الهي است و اگر كسي مظهر خداوند و خليفه خداوند و انسان كامل بود به نوبه خود همين دو تا وصف را به اندازه‌اي كه يك انسان مي‌تواند داشته باشد داراست.

آيت الله العظمي جوادي آملي در تبيين مقام ولايت بيان داشتند: جامع مشترك بين نبوت و امامت همان مقام شامخ ولايت است؛ ولايت باطن امامت ائمه(عليهم السلام) و رسالت مرسلين و نبوت انبيا(عليهم الصلاة و عليهم السلام) است چه اينكه ولايت عام و مطلق باطن امامت عام، رسالت عام و نبوت جامع و فراگير است، اين ايام متعلق به مقام والاي ولايت است و وظيفه موحدان عالم، حق‌شناسي اين مقام شامخ الهي است.

ايشان در ادامه با اشاره به توطئه دشمنان اسلام برای وارد کردن خدشه به مقام شامخ نبوت و امامت اشاره کردند و  بيان داشتند: اگر انسان وليّ خدا شد با خدا ارتباط تنگاتنگ دارد وقتي با خدا ارتباط ناگسستني برقرار كرد مورد هتك حرمت دشمنان توحيد است زيرا اولياي الهي چيزي جز توحيد ناب ندارند و نياوردند و اگر در سلسلة الذهب امام هشتم(سلام الله عليه) آمده است «كلمة لا اله الا الله حصني» و از طرفي هم درباره ولايت اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) هم آمده است كه «ولاية علي(عليه السلام) حصني» اين نه به آن معناست كه براي نجات از عذاب دو دژ جداي از هم در جهان هستي هست بلكه يكي دالان ورودي ديگري است و يكي مقدمه ديگري است و يكي شرط ديگري است و اين «ولاية علي بن ابيطالب(عليه السلام) حصني» كه شرط حصن بودن توحيد الهي است از سخنان علي بن موسي(عليهما السلام) هم كاملاً بر مي‌آيد وقتي وجود مبارك امام هشتم آن حديث سلسلة الذهب را تبيين كرد و فرمود همه اجداد كرامم و گرامي‌ام از فرشتگان رحمت نقل كردند و فرشتگان رحمت از ذات اقدس الهي پيام آوردند كه «كلمة لا اله الا الله حصني» آن‌گاه فرمود: «بشروطها و انا من شروطها» همين بيان نوراني را امام باقر(ع) هم دارد، همين بيان نوراني را اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) هم دارد كه ولايت خاندان ما شرط حصن بودن توحيد است يعني وقتي مي‌توان وارد قلعه مستحكم توحيد ناب شد كه از رهبري اهل بيت مدد گرفت و در شرايطي كه تنها قلعه نجات، توحيد ناب است و دالان ورودي اين قلعه ولايت اولياي الهي است دشمن به فكر منهدم كردن همين قلعه است به اين فكر بنياد مرصوص توحيد و ولايت با هتك حرمت صهيونيست منهدم مي‌شود ﴿يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللّهِ بِأَفْواهِهِمْ﴾ اگر ممكن نيست انسان نور آفتاب را با فوت دهان خاموش كند يقيناً ممكن نيست نور ﴿نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ﴾ را با نور تبليغ با فوت تبليغ سوء خاموش كرد، اين شدني نيست.

معظم‌له خاطرنشان کرند: وجود مبارك امام هشتم(ع) كه به لقب پر‌افتخار رضا ملقب است به اين معناست كه هر انساني در هر شرايطي بخواهد به چيزي راضي بشود به وساطت فيض رضاست، هيچ كس كسي را راضي نمي‌كند مگر به افاضه رضوي هيچ كس از كسي راضي نمي‌شود مگر به افاضه رضوي، ذات اقدس الهي اگر بخواهد بر اساس ﴿رَضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ﴾ فيض رضوان را بهره كسي كند به وساطت رضاست، اين القاب از اسماي خاص الهي است اينها خليفة الله‌اند و خليفه الهي در ماسواي الهي كار الهي را به مظهريت الهي انجام مي‌دهد اين انسانهاي بزرگوار آن‌چنان واسطه فيض‌اند كه هيچ كس در هيچ مقطعي از هر چيزي از هيچ چيزي يا از هيچ كسي خشنود نخواهد شد مگر به وساطت مقام والاي رضوي.

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه به تبيين مقام خليفةالله بودن امام پرداخته و فرمودند: مرحوم كليني از اميرالمؤمنين نقل كرد كه خدا را با خدايي بشناسيد، رسول را با رسالت بشناسيد و اولوا الامر را با امر به معروف و نهي از منكر شناسايي كنيد. اگر ما امامت را شناختيم امام‌شناس خواهيم بود. وجود مبارك امام هشتم(سلام الله عليه) مقام منيع امامت را تبيين كرد بعد فرمود امام كسي است كه در تمام روي زمين دومي ندارد يعني مثل اعلاي ﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ﴾ است. فرمود چون امام واحد دهر و فريد دهر است و احدي همتاي او نيست لذا به فكر احدي در نمي‌آيد كه امامت را بشناسد و امام را شناسايي كند همان طوري كه ستاره‌هاي آسمان در دسترس بشر عادي نيست شناخت مقام والاي امامت در دسترس افكار مردم عادي نيست. اگر مردم امام‌شناس نيستند چگونه مي‌توانند امام را انتخاب كنند قهراً امامت انتصابي است نه انتخابي و ولايت امامت نه وكالت امام. وقتي ولايت شد نه وكالت، انتصاب شد نه انتخاب، مردم بايد بپذيرند نه توكيل كنند. اين حرف امام هشتم(سلام الله عليه) جوّ فكري مردم خراسان آن روز را هم دگرگون كرد.

معظم له ابراز داشت: يك وقت داشتن سنت خدا كافي نيست، يك وقت راه امام را رفتن كافي نيست! بايد راه امامت و ولايت را به عنوان سنت يعني طريق رسمي انتخاب بكنيم و طي كنيم، سنن اينها در شما باشد گاهي تعبير مي‌كنند به سنن، گاهي تعبير مي‌كنند به اخلاق، فرمود به دنبال سنن اهل بیت باشید تا اين مَلِكات در جامعه زنده بشود تا بشود سنت تا بشود اخلاق.

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امام هشتم بیان داشتند: از وجود مبارك امام رضا (سلام الله عليه) رسيده است «من جلس مجلس يحيي فيه امرنا لا يموت قلبه يوم تموت القلوب» اگر كسي بنشيند در مجلسي كه امر ما خاندان عصمت و طهارت در آن مجلس زنده مي‌شود روزي كه دلهاي ديگران مي‌ميرد دل كسي كه در مجلس ما نشسته است نمي‌ميرد چه اينكه از وجود مبارك امام رضا (عليه السلام) باز رسيده است «رحم الله عبداً احيي امرنا» خداوند رحمت كند اين بنده‌اي را كه امر ما را زنده نگه مي‌دارد اباصلت هروي از وجود مبارك امام رضا (سلام الله عليه) سؤال كرد چگونه امر شما را احيا مي‌كنيم؟ فرمود احياي امر ما به اين است كه علوم ما را ياد بگيرد و به ديگران منتقل كند زيرا مردم اگر معارف ما را و زيبايي‌هاي معارف و علوم ما را بفهمند حتماً ما را پيروي مي‌كنند نه ديگران را چنين مجلسي مايه حيات دلهاست زيرا در چنين مجلسي علوم اهل بيت (عليهم الصلاة و عليهم السلام) زنده مي‌شود و اينگونه از علوم دلهاي خود انسان را زنده نگه مي‌دارد آنگاه انسان زنده مي‌تواند كه مايه حيات دلهاي ديگران بشود.