17 04 2020 283202 بطاقة تعريف:
image
به مناسبت 29 فروردین ماه، روز ارتش جمهوری اسلامی؛

فرق ارتش دینی و غیر دینی آن است که ارتش دینی باور کرده است که با مرگ نمی پوسد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 29 فروردین ماه، روز ارتش جمهوری اسلامی، فرازهایی از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از فرماندهان و كاركنان نیروی زمینی ارتش مستقر در آمادگاه منظریه قم که در سالهای گذشته صورت گرفته است را از نظر می گذرانیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 29 فروردین ماه، روز ارتش جمهوری اسلامی، فرازهایی از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از فرماندهان و كاركنان نیروی زمینی ارتش مستقر در آمادگاه منظریه قم که در سالهای گذشته صورت گرفته است را از نظر می گذرانیم.

در این دیدار آیت الله العظمی جوادی آملی در بیاناتی به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی ضمن تبریک این روز فرمودند: این روز خجسته یعنی 29 فروردین را كه یادآور آن هماهنگی و هم‌آوایی ارتش پربركت جمهوری اسلامی ایران با نظام اسلامی بود ارج می‌نهیم. از كوشش و تلاش بی‌وقفه ارتش جمهوری اسلامی ایران در طی همه این سالها سپاسگزاری می‌كنیم و از شهدای گرانقدری كه به پیشگاه ذات اقدس الهی تقدیم كرده‌اید حق‌شناسی و حشر این شهدا را با شهدای صدر اسلام مسئلت می‌كنیم خانواده‌های گرامی و معزّز و معظّم شهدا را همچنان تكریم و اجلال می‌كنیم، از ذات اقدس الهی مسئلت داریم سعی بلیغ مسئولان عالی‌رتبه ارتش و همه برادران بزرگوار ارتشی كه را مشمول ادعیه ذاكیه آن ذات پربركت قرار بدهد!

معظم له در تبیین تفاوت ارتش جمهوری اسلامی با سایر ارتش های دنیا فرمودند: فرق ارتش غیر دینی با ارتش دینی آن است كه ارتش دینی باور كرده است كه با مرگ از پوست به در می‌آید، نه اینکه بپوسد! این مرغ باغ ملكوت برای همیشه می‌ماند و باید ره‌توشه تهیه كند، دیگران فكر می‌كنند با مردن می‌پوسند، لذا برای آنها انفجار كشورهای دیگر یا تروریست بودن دولتی و یا امور دیگر فرقی نمی‌كند. شما جنگ جهانی اول را دیدید میلیونها نفر كشته شدند و از بین رفتند در جنگ جهانی دوم هم بشرح ایضاً، سرّش آن است كه آنها خیال كردند مرگ پایان راه است و چون مرگ پایان راه است هر چه برای بشر هست قبل از مرگ است، بی‌باكانه دست به كشتار می‌زدند و نامی هم از آنها نمانده، اما شما می‌بینید شرق و غرب جهان را نام حسین‌بن‌علی(ع) پر كرده، مگر جنگ جهانی اول كم كشته داد؟ جنگ جهانی دوم كم كشته داد؟ چطور هفتاد میلیون یا بیشتر كشته می‌شوند و نامی از آنها نیست اما 72 نفر جهان را گرفتند؟ چه چیزی اینها را نگه داشت؟ آنها که در شبهای عملیات دفاع مقدس حضور داشتند می‌دانند در این خاكریز اول، خاكریز دوم سخن از یا حسین(ع) یا حسین(ع) كربلا، كربلا بود، آنچه این كشور را نگه می‌دارد همان اعتقاد به جهان‌بینی، جهان‌داری و جهان‌آرایی است. این سه اصل است كه وظیفه ماست، ارتش ما هم، مانند دیگر ارگانهای حوزوی و دانشگاهی با این عناصر سه‌گانه دارد زندگی می‌كند.

ایشان تصریح داشتند: ما اصلی داریم به عنوان جهان‌دانی كه بفهمیم عالم چه خبر است اصلی داریم به عنوان جهان‌داری كه مدیریت كنیم و اركان اصلی‌اش را حفظ بكنیم اصلی هم داریم به عنوان جهان‌آرایی كه او را بیاراییم و مزین كنیم این اصول جزء جوامع‌الكلم ماست و كشور ما را هم حفظ می‌كند. قرآن كریم در عین حال كه نَفْر فرهنگی و فقهی را تبیین كرده نفر نظامی و ارتشی را هم در كنارش تعبیه كرده؛ نَفْر یعنی بسیج شدن یعنی كوچ كردن یا آماده بودن هم در جریان ارتش و سپاه و نیروهای نظامی و رزمی. تعبیر قرآن كریم به بسیج شدن و آماده شدن و ارتشی شدن است هم در تعبیرات فرهنگی و فقهی هم می‌فرماید: ﴿فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ هم می‌فرماید: ﴿فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِیعاً﴾ نَفْر كنید فرق نمی‌كند یك وقت انسان به حوزه‌های علمی یا دانشگاهها می‌رود برای فرهنگ، یك وقت به ارتش می‌رود برای حفظ امنیت و ناموس و حدود مرزها و همین عزیزان مشمول ادعیه وجود مبارك امام سجاد(ع) هستند كه آن دعای مخصوص را حضرت نسبت به اینها دارد.

آیت الله العظمی جوادی آملی خاطر نشان کردند: بنابراین اگر نظم است در همین بركات ارتشی است، اگر حمایت از مرز و بوم و دین مردم است به وسیله همین نیروهای نظامی است، ما هرگز قصد حمله به جایی نداشتیم، این انرژی هسته‌ای ما هم هرگز نظامی نیست بلكه صلح‌آمیز است و علمی، ایران به لطف الهی آن قدر قدرت دارد كه بدون اتم مشكل خودش را حل كند.

معظم له اذعان داشتند: ما شاگرد مكتبی هستیم كه آن مكتب به ما گفت اگر هم خواستید سلاح بفروشید سلاح دفاعی بفروشید نه سلاح تهاجمی؛ این روایت نورانی را مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) نقل كرده. امیدواریم فرد فرد شما برادران ارتشی جایزه‌تان را از دست وجود مبارك ولی عصر(عج) بگیرید.

منبع:

آرشیو دیدارهای آیت الله العظمی جوادی آملی، دیدار با فرماندهان و كاركنان نیروی زمینی ارتش مستقر در قم، 1389

 

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات