18 12 2016 310241 شناسه:
image

فرهنگ سازی باید به صورت جدی در حوزه بهداشت مورد توجه باشد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه برنامه های خود در سفر به استان قم با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه برنامه های خود در سفر به استان قم با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی، با تاکید بر اهمیت بهداشت و امر پیشگیری، اظهار داشتند: باید به پیشگیری و مسئله بهداشت بیش از درمان اهمیت داد و در این مسیر فرهنگ سازی و توجه به آموزه های اسلامی ضروری است.

معظم له مساله فرهنگ سازی در حوزه بهداشت را مورد اشاره قرار دادند و بیان داشتند: فرهنگ سازی باید به صورت جدی در بحث بهداشت مورد توجه باشد و این مهم تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست بلکه باید دیگر نهادها و سازمانها در این زمینه اقدام و کمک نمایند.

ایشان با اشاره به آموزه های بهداشتی اسلام بیان داشتند: اکثر بیماری ها ریشه در پرخوری و بدخوری دارد و این موارد به شدت در فرهنگ اسلامی نکوهش گردیده است لذا به ما فرمودند تا گرسنه نشدید کنار سفره ننشینید و قبل از سیر شدن از کنار سفره برخیزید.

آیت الله العظمی جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود طبابت را حرفه ای مقدس دانستند و ابراز داشتند: مشکل برخی این است که بین طب و بیطاری فرق نمی گذارند؛ این افراد انسان را همان حیوان می دانند و تنها اندازه مصرف  دارو را بین انسان و حیوان متفاوت می دانند در حالی که انسان این نیست؛ در سالهای اخیر همایش مشترکات انسان و دام فراوان داشته ایم اما آنچه جایش در این میان خالی است همایش تشخیص مشترکات انسان و فرشته است که برخی از دانشگاه ها به تازگی این همایش را در دستور کار خود قرار داده اند.

معظم له ادامه دادند: جامعه ای که نامحرم را دید و طمع کرد، و یا افرادی که به محض رخ دادن یک مشکل در کشور با رسانه های بیگانه تماس می گیرند و به آنها گزارش می دهند در فرهنگ قرآن، این گونه افراد بیمارند؛ این بیماری ها و امراض با آزمایشگاه های حیوانات قابل تشخیص و درمان نیست، و لذا باید به دنبال پاسخ این سوال هم بود که این امراض را چگونه باید درمان کرد.

ایشان ابراز داشتند: فن شریف طبابت باید بداند در رابطه با موجودی به نام انسان است که با فرشته مشترکات دارد لذا پزشک باید بیمار را انسان بداند و در هنگام درمان به همه وجوه او توجه کند.

آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر اینکه انسان موجودی ابدی است اظهار داشتند: این سخن تنها سخن انبیاء است که انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد، انسان مرگ را پشت سر می گذارد و ابدی می شود و موجود ابدی را طب اداره می کند نه بیطاری.

در ابتدای این دیدار قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ارائه گزارشی از پروژه های بیمارستانی استان قم و خدمات انجام شده در حوزه ها آموزش و بهداشت پرداخت.