16 03 2017 305722 شناسه:
image

فرهنگ فاطمی به گفتمان غالب تبدیل شود/ عترت همانند قرآن جهانی و همیشگی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء اظهار داشت: اگر بناست فرهنگ فاطمی جهانی شود و لقب شریف سیدة نساءالعالمین به همه جهان منتشر شود و موج وجود این حضرت، شرق و غرب عالم را فرا بگیرد، باید فرهنگ فاطمی به یك گفتمان غالب تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: «همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان ایران و جهان» از سلسله برنامه‌های همایش ملی «ریحانةالنبی» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در محل سالن همایش‌های پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر استان فارس برگزار شد.

وی در این مراسم گفت: از برجسته‌ترین عناوینی كه برای حضرت زهرا(س) انتخاب شده است لقب سیدة النساءالعالمین است؛ اگرچه این یك لقب شخصی است اما حاوی یك پیام والاست و آن اینكه فاطمه(س)، حقیقتی است كه اسوه و الگوی همه انسا‌ن‌ها به خصوص جامعه زنان است.

استاد حوزه و داشنگاه افزود: این لقب صرفاً یك فضیلت شخصی نیست! بلكه نشان از آن است كه فاطمه(س) در صحنه انسانیت و در ابعاد و جنبه‌های مختلف انسانی حضور و ظهور دارد؛ او بانویی نیست كه با سلسله‌ای از فضایل در گوشه‌ای منزوی است و به حال خود مشغول است بلكه همواره در همه ابعاد زندگی انسانی اعم از فردی و اجتماعی و در جنبه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و نظایر آن ظهور و بروز دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با تأكید بر اینكه تا زمانی كه فرهنگ فاطمی(س) احیا نشود و گفتمان فرهنگ فاطمی در جامعه ایران عزیز و نظام گرانقدر اسلامی به صحنه نیاید، قدرت نفوذ و رسوخ این اندیشه بلند در عرصه جهانی نخواهد بود، گفت: اگر بناست فرهنگ فاطمی جهانی شود و لقب شریف سیدة نساءالعالمین به همه جهان منتشر شود و موج وجود این حضرت شرق و غرب عالم را فرا بگیرد از این خطه و از نواحی دیگر ایران اسلامی فرهنگ فاطمی به صورت یك گفتمان غالب باید تبدیل شود.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: این لقب كه خدای عالم بر زبان وحی رسول اسلام جاری ساخت تا او به عنوان مقتدای جامعه انسانی و خصوصاً جامعه زنان باشد و در همه ابعاد وجودی این زن به عنوان اسوه و الگوی جامعه جهانی شناخته شود، لازم است ابعاد این شخصیت یكی پس از دیگری روشن شود.

وی با تصریح اینكه حضرت رسول اسلام(ص) فاطمه(س) را به درستی ترسیم كرد و چهره وجودی و سهم بزرگ آن حضرت در هدایت و راهبری جامعه اسلامی تعیین كرد، گفت: وقتی امام زمان(عج) كه اكنون قبله همه انسان‌ها و حجت خدا بر روی زمین است و ارض و سما به وجود او ثابت هستند وجود زهرا(س) را الگوی خود می‌داند و می‌فرماید من تأسی به حضرت زهرا(س) می‌جویم، نشان آن است كه باید ابعاد وجود حضرت زهرا(س) شناخته شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: آنچه كه از زهرای مرضیه(س) امروز در جامعه ما مطرح است، نسبت به این شخصیت متعالی بسیار ضعیف و ناچیز است، اگر زهرا(س) را فقط و قفط به جهت خطبه فدكیه بشناسیم و ابعاد ارزشمند این خطبه را به عنوان قطب‌ها و محورهای فرهنگی دینی به صحنه بیاوریم روشن خواهد شد كه این بانو كیست و این خطبه نشانگر چه شخصیتی است.

وی در ادامه با تصریح اینكه فیلسوفان جهان را به سه بخش اساسی عالم طبع، مثال و عقل تقسیم می‌كنند، گفت: در عالم عقل، كروبیان و موجودات مفارغ و فرشتگان حضور و ظهور دارند و حیات جامعه عقلی در برترین و عالی‌ترین سطح وجود دارد.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء اضافه كرد: عالم مفارغات عالم فرشتگان و كروبیان عالمی متفاوت است؛ از نظر فیلسوفان به این عالم، عالم عقل می‌گویند و بعد از عالم عقل عالم مثال است؛ در این عالم نفوذ كلیه حضور دارند و فضایل اخلاقی در این عالم ظهور و بروز دارد و در مرحله سوم عالم طبع وجود دارد كه از آن به طبیعت یاد می‌كنیم، این عالم شهود است و در مقابل آن دو عالم كه عالم غیب است و از او به عنوان عالم ملكوت یاد می‌شود، قرار دارد.

وی با بیان اینكه انسان در خصوص جایگاه عقلانی خویش به مرتبه‌ای می‌رسد كه با فرشتگان و كروبیان هم سخن می‌شود، گفت: این هنر وحی است كه به همه تفهیم كرد ضمن اینكه انسان نه مرد است نه زن.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با اشاره به اینكه انسان صاحب روح و نفسی است كه این روح نه مذكر است نه مونث، گفت: انسان وقتی به مرحله عقل رسید فرقی نمی‌كند مرد یا زن باشد، از جایگاه ولایت سخن می‌گوید، وقتی از جایگاه عقل و ولایت سخن گفت فرقی بین علی(ع) و زهرا(س) نیست و سخن این دو از جایگاه وحی باید تحلیل كرد، لذا تفاوتی بین كلام علی(ع) و زهرا(س) نیست همانگونه كه فرمودند اگر علی(ع) نبود كفو و همتایی برای زهرا(س) نبود.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با تأكید بر اینكه همان‌گونه كه قرآن جهانی، همگانی و همیشگی است عترت هم همینگونه است، گفت: چون قرآن همگانی، همیشگی و كتابی جهانی است اهل بیت(ع) هم جهانی و برای همه انسان‌ها هستند و نباید اهل بیت(ع) را در شیعه خلاصه كنیم بلكه باید آن‌ها را برای همه انسان‌ها بخواهیم و اگر توانستیم نگاهمان را در معرفت اهل بیت جهانی كنیم، حركت‌ها و عزاداری‌های ما جهانی خواهد بود و شناخت نسبت به این شخصیت و شناساندن این شخصیت نسبت به جهان با یك نگاهی جهانی و همیشگی است.

وی در پایان بر این نكته تأكید كرد كه هرگز حضرت علی(ع) در محور زمان و مكان محبوس و محصور نیست؛ همانگونه كه قرآن در زمان و مكان نمی‌گنجد این‌ها فراتر از زمان و مكان هستند و شناخت این‌ها نیاز به یك دید جهانی و همگانی و همیشگی بودن حقیقت قرآن را دارد.