02 05 2016 306612 شناسه:
image

قرآن حقیقتی جاری است و بالفعل می تواند هدایت گر جامعه باشد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در مراسم تجلیل از اساتید موسسه آموزشی عالی اسراء، گفت: حضرت استاد می فرماید قرآن تجلی است و نه تجافی؛ و باید یقین بدانیم قرآن حقیقت جاری و ساری است و بالفعل می تواند هدایت گر جامعه باشد و برای تحقق این ادعا باید محققانه عمل کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء:مراسم بزرگداشت شهید مطهری و تجلیل از اساتید و طلاب نمونه مؤسسه تخصصی آموزش عالي اسرا عصر یکشنبه در محل این موسسه وبا حضورحجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، حجت الاسلام والمسلمین کلباسی مدیر دفتر مراکز تخصصی حوزه های علمیه، اساتید، طلاب و دانش آموختگان این موسسه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در ابتدای سخنان خود در این مراسم، به تجلیل از مقام شهید مطهری پرداخت و بیان داشت: به روح عرشي و ملكوتي آيت الله شهيد مرتضي مطهري كه در عرش الهي مهمان قرآن و رسول الله و اهل بيت است درود مي‌فرستيم و اين خير و بركت ماندگاري كه از اين ياد و نام مانده است را براي همه عزيزان, عالمان و عاشقان حوزه علم و معرفت خصوصاً اين جمع گرامي و فخيم, اساتيد بزرگوار و دانش‌پژوهان قرآني مؤسسه آموزشي تخصصي اسراء گرامي مي‌داريم.
ایشان سپس به برکات ماه رجب و عظمت عید مبعث در این ماه اشاره کرده و بیان داشت:
در ماه رجب ريزش رحمت الهي فراوان است و بركاتي در قبل و ان‌شاءالله در آينده در اين ماه در پيش است و تجلّي اعظم قرآن در مبعث به عنوان برترين اساس در عالم هدايت شكل مي‌گيرد، هيچ عيدي به عظمت عيد مبعث نيست زيرا همه اعياد به بركت عيد مبعث است عيدي است كه رسول گرامي اسلام به حقيقت رسالت و نبوّت و بلكه برترين و عالي‌ترين تجلّي رسالت نايل آمده است اين قرآن عزيز را در شب مبعث رسول گرامي اسلام از درگاه الهي براي هدايت و سعادت بشر به ارمغان آورده است.
حجت الاسلام و المسلمين دکتر مرتضی جوادی آملی در ادامه سخنان خود به همت و ظرفیت بالای اساتید و پژوهشگران در سايه رهنمون‌هاي استاد بزرگوار حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي اشاره کرده و بیان داشت:
اين جمع بزرگوار اگر يك اراده قوي و راهبري عظيمي همانند حضرت استاد را با خود داشته باشند بايستي حماسه قرآني بيافرينند و عرصه جامعه را با هدايت بهترين جلوه قرآني و برترين تفسير قرآني ان‌شاءالله به خير و سعادت رهنمون باشند! و اگر این جمع اساتید و پژوهشگران در كنار يك مرجع علمي و ديني و قرآني، يك نظام تفسيري و قرآني را پايه‌ريزي كنند قطعاً آن نقش اساسي را در جامعه انساني و فراتر از حوزه تشيّع و اسلام, بلكه حوزه بشري مي‌توانند رقم بزنند و ان‌شاءالله اين دور از دسترس آرزوها نيست.
وی ادامه داد:
همانگونه که در حدیث معصوم علیهم السلام اشاره شده است، انسان يا بايستي در كسوت معلّمي باشد، عالمي باشد كه ناطق است, عالمي باشد كه به حق سخن مي‌گويد, به حق مي‌نويسد, به حق مي‌آرايد و جلوه اجتماع را با سخنان حقّش روشن مي‌كند، يا يك انسان دانشجو, مستمع, پذيرنده سخن، اما يك مستمعي كه كاملاً در كسوت پذيرنده علم و معرفت است.
ايشان سپس به امتيازات علم از نگاه اهل بيت عليهم السلام اشاره کرده و بيان داشت: يكي از امتيازاتي كه علي‌بن‌ابيطالب(عليه السلام) براي علم برشمردند و فرمودند بين علم و ثروت تفاوت است و امتيازاتي براي علم هست كه براي ثروت نيست، اين است كه علم, حافظ و نگهبان انسان است, راهبر و راهنماي انسان است و كيان انساني را محافظت مي‌كند، ولي درباره ثروت مادی تو بايستي ثروت را نگاه بداري، اما سوال اساسی این است که آن كدام علم است كه انسان را دارد نه اينكه انسان او را دارا باشد؟
ایشان در ادامه بیان داشت: اگر علم در حدّ دانايي باشد و در حدّ علم حصولي و مفهوم که این مانند ثروت‌هاي مادي و اعتباري است،  این نگاه‌دارنده انسان نيست بلكه انسان او را تحصيل مي‌كند و بايد آن را حفظ كند، این علم امتيازي بر ثروت ندارد بلكه چه بسا موجب خسارت انساني بشود، اما يك علمي هست كه انسان را از لغزش و انحراف در حوزه عقل نظري نگاه مي‌دارد و آن ملکه علم است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه ملکه علم، عقل نظر را در صیانت قرار می دهد، بیان داشت: ما يك مَلكه تقوا داريم كه اين مَلكه تقوا عامل صيانت ما در حوزه عقل عملي است، تقوا انسان را در بُعد شهوت و غضب و تمايلات نفساني و اميال جسماني حفاظت مي‌كند، اما آنچه انسان را در بُعد عقل نظري نگاه مي‌دارد و از جهل و خطا و از وهم و خيال مصونيّت مي‌بخشد آن مَلكه علم است، همانگونه که تقوا اجازه نمي‌دهد انسان عمداً خطا كند, مَلكه علم هم اجازه نمي‌دهد انسان عالمانه خطا كند؛ ما نياز به ملكه علم داريم، ما باید به دارايي علم افتخار كنيم و نه به دانايي علم, گرچه دانايي مي‌تواند مقدمه باشد.
رياست محترم بنياد بین المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه به ويژگي نظام‌مند بودن تفسير موضوعي آیت الله جوادی آملی اشاره كرده و بيان داشت:
اين نظامي كه براي تفسير موضوعي ديده شده است و جلد اول کتاب را به تفسیر قرآن در قرآن اختصاص دادیم، یک نظام مطالعه شده بود با اينكه اين تفسير‌ها چندين سال قبل بيان شده بود چرا که بیان شد اول خود قرآن را از جايگاه قرآن بشناسيم و سپس مباحث و معارف دیگر بر قرآن عرضه شود، لذا مباحث بسيار گسترده, وسيع و عميقي را كه حضرت آقا در طول اين سال‌ها راجع به قرآن فرموده بودند در اين كتاب جمع‌آوري شد.
ايشان در ادامه با تكيه بر سخنان حضرت آيت الله جوادي آملي به خصيصه دائمي و هميشگي بودن قرآن اشاره كرده و بیان داشت:
حضرت آیت الله جوادی آملی در جلد اول تفسیر موضوعی خود از جمله ويژگي‌هايي كه برای قرآن فرموده اند و در بيانات مختلف نیز تأكيد دارند اين است كه قرآن, همگاني و هميشگي است اين يك ادّعاي بسيار بزرگي است؛ و لذا باید ببینیم اینکه قرآن, همگاني و هميشگي است براي همه اعصار و براي همه انصار به چه معناست؟ گاهی يك مطلبي مي‌گوييم و يك باور اجمالي مي‌خواهيم داشته باشيم اين براي ثواب خوب است اما این كه قرآن عزيز مي‌تواند به همه مشكلات و همه مسائل و شبهات در همه زمينه‌هاي علمي و عملي, اخلاقي و حقوقي و فقهي به صورت اساسي بپردازد و مبناي معرفت و ارادت قرار بگيرد اين نياز به يك كار جدّي دارد و يك قرآن‌شناسي خاصي مي‌خواهد.
ایشان اظهار داشت: حضرت استاد می فرماید قرآن تجلی است و نه تجافی؛ و باید یقین بدانیم قرآن حقیقت جاری و ساری است و بالفعل می تواند هدایت گر جامعه باشد و برای تحقق این ادعا باید محققانه عمل کنیم.