10 09 2019 287157 بطاقة تعريف:
image
سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در شب عاشورای حسینی:

كسی كه حسینی می ‌اندیشد زیر بار ظلم نمی رود

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در آغاز سخنانشان در عاشورای حسینی در بیان جهانی بودن دین اسلام، اظهار داشتند: قرآن كریم همگانی و همیشگی است وحی و نبوّت خاندان عصمت و طهارت، كلّی و دائم است؛ یعنی برای همه در هر زمان و در هر زمین، اگر كتابی جهانی شد یعنی قلمرو زمانش الی...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در آغاز سخنانشان در عاشورای حسینی در بیان جهانی بودن دین اسلام، اظهار داشتند: قرآن كریم همگانی و همیشگی است وحی و نبوّت خاندان عصمت و طهارت، كلّی و دائم است؛ یعنی برای همه در هر زمان و در هر زمین، اگر كتابی جهانی شد یعنی قلمرو زمانش الی یوم القیامه بود و قلمرو مكانش كلّ منطقه جهان بود حرف او باید جهانی باشد رهاورد او نه اختصاصی به یك ملت و مملكت داشته باشد و نه از شمولش اِبا داشته باشد. آن امری كه می‌تواند جهانی باشد، اگر با گروه خاصی ساخته بود و با ملت دیگری هماهنگ نبود این كلی و دائم نیست همگانی و جهانی نیست، چون آنچه مشترك بین همه انسان‌هاست در نهاد همه نهادینه شده است ذات اقدس الهی انسان را بی‌سرمایه خلق نكرد لوح نانوشته به كسی نداد، كتاب مدوّنی در درون همه با قلم قدرت نوشت.

ایشان ادامه دادند: این دین آمده تا همه مكتب‌ها را تعدیل كند آنچه حق است امضا كند آنچه باطل است طرد كند، جهانی فكر بكنیم. در سوره مدّثر دو جا ذات اقدس الهی دارد این حقوق بشر است این تكلیف بشر است، این تعلیم بشر است، این اختصاصی به یك قوم و نِحله و ملّت ندارد، بنابراین از همگانی و همیشگی بودن وحی قرآن از یك سو، از تصریح خدا در این سه سوره كه این بر همه مكتب‌ها فائق است از سوی دیگر، معلوم می‌شود این كتاب، كتاب جهانی است.

معظم‌له به بیان وظیفه مسلمانان جهان اسلام چه حوزوی و چه دانشگاهی در قبال جهانی بودن این دین اشاره كردند و تصریح كردند: اینكه ذات اقدس اله، قرآن را به جهانی بودن معرفی می‌كند وظیفه ما را تبیین می‌كند؛ یعنی بكوشید هم جهانی فكر كنید، هم جهانی عمل كنید، هم تحمل افكار جهانی داشته باشید، هم بدانید در جهان چه خبر است، اگر این دین باید بر همه مكتب‌ها فائق باشد هم حوزه‌های ما موظف‌اند كه مكتب‌های متنوّع غرب را به خوبی بشناسند، هم دانشگاه‌های ما عهده‌دارند كه تمام مكاتب زنده غرب را بشناسند و بر قرآن عرضه كنند و با قرآن بسنجند و ضعف آنها را برطرف كنند و قوّت آنها را امضا كنند. این جمله خبری است که به داعی انشا القا كردند، یعنی اینکه، اگر خدا می‌فرماید این كتاب جهانی است یعنی جهانی فكر بكنید، یعنی بدانید كه در جهان چه خبر است، چندین مكتب است و آنها را ارزیابی كنید. یكی از برجسته‌ترین كارهای جهانی، كار حسین بن علی است تنها مخالفت با اموی و مروانی نبود تنها مبارزه با سرزمین حجاز نبود.

ایشان ادامه دادند: سالار شهیدان فرمود هر كس مثل من فكر می‌كند زیر بار ظلم نمی‌رود «مثلی لا یبایع مثل یزید بن معاویه» نفرمود من با یزید بیعت نمی‌كنم او با یزید بیعت نكرد یك چیز روشنی بود، شخصی بود، اما فرمود كسی كه حسینی می‌اندیشد زیر بار ظلم نمی‌رود. بیان نورانی علی بن ابیطالب این است «ستم را جز ملت فرومایه، تحمل نمی‌كند» اینكه می‌بینید محرم چه در هند چه در غیر هند، چه در شرق چه در غرب همه جا نفوذ پیدا كرده برای اینكه حرف، حرف جهانی است. سالار شهیدان هم با خواندن آیات قرآن، نهضتش را اقامه كرده می‌بینید حرفی كه حسین بن علی می‌زند حرف ملی و محلّی نیست، حرف منطقه‌ای نیست حرف بین‌المللی است.

لزوم بكارگیری نیروهای متخصّص و متعهّد در نظام اسلامی

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سخنرانی خود در عاشورای حسینی با اشاره به آیاتی از قرآن كریم كه سیدالشهداء(ع) در كربلا به آن استدلال كرده، به لزوم بكارگیری نیروهای متخصّص و متعهّد در نظام اسلامی اشاره كرده و اظهار داشتند: یك آیه‌ای را سالار شهیدان به آن استدلال كرده كه این آیه فقط گفتهٴ خداست با زیرمجموعه كار الهی. خدا فرمود در كارگاه من از عرش تا فرش یك آدم بی‌عُرضه وجود ندارد، آن‌كه من به او سِمت دادم چه در آسمان‌ها، چه در زمین، چه در بین‌الأرض و السماء من به كسی سِمت دادم و صنع دادم و مأموریت دادم كه این دو عنصر محوری اداره را خوب بلد است: یكی تخصّص، یكی تعهّد؛ در كارگاه من حتی مأموران جهنم هم متخصّص و متعهّدند كه به احدی در جهنم ظلم نشود به همان اندازه كه بد كردند. آسمانی‌ها را كسانی اداره می‌كنند كه نه اهل اختلاس‌اند نه اهل نجومی؛ یعنی هم متدین‌اند، هم متخصّص‌اند، هم متعهّد. كسی كه بیراهه می‌رود یا راه كسی را می‌بندد من او را مأمور جهنم نمی‌كنم چه رسد به مأمور بهشت، چه رسد به مأمور دنیا، چه رسد به مأمور حسابرسی، هیچ كس! این سخن خداست این سخن را سالار شهیدان استدلال می‌كند. كسی پیشنهاد داد من فلان كار را فلان خدمت را به شما می‌كنم حضرت این آیه را استدلال كرد فرمود: ﴿وَمَا كُنتُ مُتَّخِذَ المُضِلِّینَ عَضُداً﴾ من كربلایی می‌خواهم كه هم متخصّص باشد در جهادشناسی و هم متعهّد باشد تا آخرین قطره خون. این استدلال، استدلال یك آدم معمولی نیست این استدلال یك حاكم نیست و هر كسی هم مجاز نیست كه این‌طور استدلال كند این كلام خداست كه در كارگاه من هر كه هست متخصّص و متعهّد است.

ایشان بیان داشتند: حسین بن علی(سلام الله علیه) هم می‌گوید در كربلای من هر كه هست متخصّص و متعهّد است. قرآن كریم یك چوپان را ذكر می‌كند وظیفه چوپانی را و یك وزیر را ذكر می‌كند وظیفه وزارت را؛ می‌گوید اگر چوپان است باید متخصّص و متعهّد در دامداری باشد، اگر وزیر است متخصّص و متعهّد در آن سِمت وزارت باشد. به شعیبِ پیغمبر گفت چوپان باید در دامداری نیرومند و در كار خودش امین و پاك، دستش پاك، چشمش پاك، قلبش پاك، قدمش پاك باشد این چوبانی ﴿إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ القَوِی الأَمِینُ﴾ القوی، الأمین یعنی متخصّص، متعهّد. اما در وزارت، وجود مبارك یوسف صدیق وقتی در دوران قحطی مصر خواست وزارت اقتصاد را به عهده بگیرد گفت مرا وزیر اقتصاد قرار بدهید ﴿اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾ متخصّصم، متعهّدم، دستم پاك، مغزم متفكّر. اگر دین بخواهد جهانی باشد باید هر كسی در هر زمان، در هر زمین، سِمتی دارد باید این دوتا كار را داشته باشد هم آن مسئول باید به چنین افراد سِمت بدهد، هم افراد با داشتن این دو ویژگی سِمت بگیرند تا كشور بشود.

معظم‌له در پایان به ذكر گوشه‌ای از مصائب سالار شهیدان و اهل بیت آن حضرت(علیهم السلام) در كربلا اشاره كرده و به ذكر مصیبت پرداختند.
 

متن کامل سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی شب عاشورای حسینی + صوت


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات