24 02 2016 298538 شناسه:
image

مسئله انتخابات در نظام اسلامی يك آزمون الهي و امر جامع است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی حضور با اخلاص در پای صندوق های رأی و انتخاب فرد اصلح را يادآوري كرده و بيان داشتند: همه ان‌شاءالله صالح‌اند اما عاقلانه و عالمانه اصلح را شناسايي و انتخاب مي‌كنيد هم خودتان شركت مي‌كنيد هم ديگران را تشويق مي‌كنيد و با يك خلوص و حضور فراگيري...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري فرازهايي از فرمايشات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي درباره اهميت حضور حداكثري آحاد مردم در انتخابات و انجام وظيفه شرعي و قانوني خود را در قالب يادداشتي، از نظر مي گذرانيم:

مسئله انتخابات در نظام اسلامی يك آزمون الهي و امر جامع است/ مؤمن هرگز در امر جامع غفلت نمي‌كند

مسئله انتخابات يك آزمون الهي است كه تمام ملت ايران اسلامي مبتلا به اين آزمون الهي‌اند. به فرموده‌ي حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي ما هر روز در معرضِ آزمونيم، در بامداد و شامگاه در معرضِ امتحانيم و هر كاري كه انجام مي‌دهيم مطابق با آن امتحاني هم داريم. معظم‌له در مورد شركت در انتخابات اشاره فرمودند: اين يك احترام به قانون اساسي است، احترام به مليت ماست، احترام به نظام اسلامي است، تقويت نظام است. در امر جامع هرگز مؤمن غفلت نمي‌كند.

ايشان با استناد به آيات قرآن كريم انتخابات را امر جامع قلمداد كرده و بيان داشتند: اين آيه را شما بارها شنيديد؛ فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَي أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ يَذْهَبُوا حَتَّي يَسْتَأْذِنُوهُ﴾؛ آنها كساني‌اند كه بعد از ايمان به خدا و قيامت، در امور جمعي و در امور اجتماعي هرگز رهبرشان را رها نمي‌كنند. جبههٴ جنگ امر جامع است، انتخابات امر جامع است، مسائل مانند آن امر جامع است اگر هم يك وقتي خواستند مسافرت كنند اجازه مي‌گيرند؛ جريان حنظلهٴ غسيل الملائكه ذيل همين آيه است، فرمود وقتي موسم جبهه شد كسي حق ندارد بدون اذن رهبر از جبهه برود﴿لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّي يَسْتَأْذِنُوهُ﴾. اين انتخابات جزء امر جامع است؛ اگر اين كتاب، كتابِ جهاني است, اگر كتابي است كه به تعبير امام(سلام الله عليه) «يجري كما تجري الشمس و القمر»؛ هر روز تازه و مانند شمس و قمر است، اين امر جامع الآن شامل انتخابات است.

تاکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات

اين حكيم متأله ضمن تأكيد بر حضور حداكثري آحاد مردم در انتخابات, رهنمودي به كانديداهاي محترم داشته و فرمودند: آن آقاياني كه رأي مي‌آورند، بين خود و بين خدا مسئوليت بيشتري احساس مي‌كنند؛ ما به هر كس كه مي‌خواستيم رأي داديم اما هر كس از صندوق رأي بيرون آمده است او نمايندهٴ ماست چه ما به او رأي داده باشيم چه رأي نداده باشيم؛ هم بايد دعا كنيم و هم تقويت كنيم چرا كه خير ما در اين است.

حضرت علامه جوادي آملي با اشاره به شخصيت شهيد مدرس(ره) به حضور داشتن در متن سياست و احتراز از سياست‌بازي‌هاي دنيايي را توصیه کرده و اذعان داشتند:

ما مي‌توانيم مثل سيد حسن مدرس و امام در حد خودمان زندگي كنيم بدين‌معنا كه در متن سياست و انتخابات باشيم و رأي بدهيم اما بازي نكنيم; نه كسي را بازي بدهيم نه بازي كسي در ما اثر كند، نه فريب بدهيم نه فريب كسي را بخوريم لذا حتماً شركت مي‌كنيم اما بدون بازي. اين لهو و لعب مي‌شود دنيا و آن پاسداري از يك نظام مي‌شود آخرت، اينها وظايف ماست.

لزوم انتخاب فرد اصلح و حضور با اخلاص در پای صندوق های رأی

معظم‌له در ضمن توصيه‌اي به همه ملت اسلامي, انتخاب فرد اصلح و حضور با اخلاص را يادآوري كرده و بيان داشتند: همه ان‌شاءالله صالح‌اند اما عاقلانه و عالمانه اصلح را شناسايي و انتخاب مي‌كنيد هم خودتان شركت مي‌كنيد هم ديگران را تشويق مي‌كنيد و با يك خلوص و حضور فراگيري مردم را دعوت بكنيد تا باعث تقويت نظام و رهبري بشود.

ایشان انتخاب افراد آگاه، هوشیار، امین، پاک و دارای رأی مستقل را مورد تاکید قرار داده و بیان می دارند:  به کسانی که نه دشمن درونی دارند و نه دشمن پرورند، نه دشمن درونی را تقویت می کنند نه دشمن پرورند، به چنین افرادی که رأی مستقل، آگاه، هوشیار، امین و پاک داشته و دارند، رأی بدهید تا این نظام به برکت صاحب اصلی اش، بدون آسیب به دست آن حضرت برسد.

استاد برجسته حوزه علميه با هشدار در كمين بودن دشمن در هر شرايطي مخصوصاً در صحنه انتخابات فرمودند: شرق و غرب عالم بالأخص چشم جهان اسلام به ايران است. چرا الآن از تمام دنيا چشمشان به ايران و انتخابات ايران بسته است؟ براي آنها اين قدر مهم است كه بدانند چقدر رأي مي‌دهند و چقدر پاي صندوق مي‌روند و چه كساني رأي مي‌دهند يا رأي نمي‌دهند؟ اين همه هزينه را براي چه چيزي تحمل كردند؟ مطمئناً اينها منتظر نيستند كه انتخابات تمام بشود تا گزارش بدهند، چرا كه اين فوراً همين كه در فلان مسير رفت مي‌رود روي آنتن و ماهواره; لذا قبل از اينكه ماها بفهميم چقدر رفتند پاي صندوق آنها باخبرند، خب اگر دشمن اين ‌قدر در كمين است،خب چرا ما حاضر نشويم؟ چرا به كشورمان، به مليتمان، به مملكتمان، به صلاح و فلاحمان بها ندهيم؟ هر چه بيشتر بهتر.

ايشان در پايان به اهميت دعا براي نظام اسلامي در آشكار و نهان پرداخته و آن را خاموش كننده فتنه‌هاي دشمنان دانسته و ابراز داشتند: دعاي رهبر را هميشه مخصوصاً در شرايط كنوني فراموش نكنيد دعاها هم دو قسم است: يك دعاهاي عبادي ـ سياسي داريم كه در نماز جمعه‌ها و تظاهرات و در انجمنهاست اين دعاهاي عبادي ـ سياسي خوب است. اما يك دعاهاي عبادي ـ عبادي نيز لازم است; دعاي در شبها، بعد نمازها، در سجده‌ها و در خلوتها آن را فراموش نكنيد چون فتنه گاهي خودش را نشان مي‌دهد الآن زماني است كه متأسفانه فتنه خودش را دارد نشان مي‌دهد و بيگانه هم دست‌بردار نيست چون چنين است ما فقط يك مرجع داريم و آن خداست و همه كار هم به بركت اوست اگر انقلاب پيروز شد به بركت او بود, اگر اين جنگ هشت ساله به نفع اسلام درآمد به بركت اوست دوران سازندگي هشت ساله بود به بركت اوست الآن هم به لطف الهي باز به بركت اوست.

دلهاي مردم را ذات اقدس الهي رهبري كرده است. وقتي به امام راحل عرض كردند اينها قصد حكومت نظامي دارند، آن ‌«مقلِّبَ القلوب‌»در دل چنين رهبري القا كرد كه فرمود به مردم بگو زن و مرد كوچك و بزرگ بيايند در كوي و برزن بنشينند و نگذارند حكومت نظامي بشود و مردم هم اطاعت كردند. اين مي‌شود رهبري دلهاي امت؛ [فرمود:] ﴿هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ﴾. در انتخابات هم اين چنين است؛ تبليغات بايد عاقلانه و مقبولانه باشد.

-------------------------------------------------------------------------

برگرفته از فرمایشات معظم له در خطبه های نماز جمعه ودیدارهای مختلف