مدیر دفتر قرآن و عترت حوزه عنوان کرد؛
مسیر قرآنی شدن جامعه در بیان یک مرجع تقلید
به گزارش خبرنگار اسراء نیوز: حجت الاسلام والمسلمین علی مقنی، مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت آموزشی حوزههای علمیه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فعالیتهایی که در این دفتر برای آموزشهای خانوادهها در جهت تربیت اسلامی و قرآنی انجام میشود، گفت: این دفتر در واقع بر اساسا تصمیم جدید شورای عالی حوزههای علمیه به معاونت آموزش حوزههای علمیه پیوسته است.
وی ادامه داد: فعالیتهای این دفتر براساس ظرفیتهای معاونت آموزش تشریح شده است و رسالتهای جدیدی برای آن در نظرگرفته شده است.
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای این دفتر در حوزه آموزشهای دینی و قرآنی خانوادهها گفت: با توجه به اینکه مهد تربیت خانواده است لذا اگر قرار باشد تربیت دینی هم صورت گیرد باید بسیار به آن توجه شود.
مقنی با بیان اینکه یکی از ارکانهای اصلی تربیت، خانواده است گفت: هرکسی در جایگاه خودش اعم از پدر، مادر و فرزندان وظیفه معینی دارند که برای داشتن یک جامعه قرآنی و اسلامی برای هرکدام از این نقشها، وظایفی تعریف شده است.
مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزههای علمیه تصریح کرد: تربیت از چند جهت در خانواده دریافت میشود که یکی از اصلیترین آنها رسانهها هستند.
نقش رسانهها در زمینه آموزش خانواده بسیار پر اهمیت است
وی خاطرنشان کرد: بدون شک نقش رسانهها در زمینه آموزش خانواده بسیار پر اهمیت و با ارزش است. رسانهها با تولیداتی که میتوانند در حوزههای آموزشی و تربیتی خانواده داشته باشند میتوانند آموزشهای مناسب را به جامعه ارائه دهند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزههای علمیه نسبت به خانوادههای حفاظ و طلاب متولی خاصی برای این برنامهها مشخص نشده است، گفت: امیدوارم در این مورد هم متولیانی وارد شوند و برنامه مدونی را در آموزش خانواده مد نظر قرار دهند.
مقنی با اشاره به دیگر رسانههای تاثیرگذار در آموزش قرآنی خانوادهها گفت: آموزش و پرورش و در کنار آن حوزه و دانشگاه است نقش مهمی را در اسلامی کردن جامعه ایفا میکنند.
برنامههایی در رسانهها برای آموزش مادران دیده شود
مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزههای علمیه گفت: اگر بخواهیم جامعهای با سبک زندگی اسلامی و قرآنی در جامعه داشته باشیم باید ارکان اصلی آموزش در آن وظایف خود را به خوبی انجام دهند. این ارکان اصلی پدر و مادر هستند. البته نقش مادری در این زمینه مهمتر است؛ چراکه در تربیت فرزند ارتباط نزدیکتری دارند و در واقع مهد تربیت فرزند مادران هستند. از این جهت باید برنامههایی در رسانهها برای آموزش مادران نیز دیده شود. این آموزشها باید توسط متولیانی مانند حوزه و دانشگاه مدیریت شوند.
راهکار قرآنی شدن جامعه از زبان مرجع تقلید
وی با اشاره به جملهای از آیتالله العظمی جوادی آملی گفت: حضرت آیتالله جوادی آملی بیانی را در رابطه با قرآنی کردن جامعه فرمودهاند که میتواند مسیر را برای همه ما روشن کند تا بدانیم چگونه و از چه طریقی میتوانیم جامعه خود را قرآنی و به سمت زندگی اسلامی هدایت کنیم؛ ایشان فرمودند: تا زمانی که حوزه قرآنی نشود، دانشگاه قرآنی نمیشود و تا حوزه و دانشگاه قرآنی نشوند جامعه قرآنی نخواهد و این یک واقعیت است که ما باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشم.
مقنی بیان کرد: باید آموزشهای زندگی اسلامی ما به جامعه از حوزه شروع شود و در دانشگاهها متون و محتوای تربیت دینی و قرآنی تدوین و آموزش داده شود و این نیاز به کار دارد که در نهایت باید در رسانهها، آموزش و فرهنگ ما دیده شود. اگر تمامی این موارد کنار هم دیده شوند جامعهای قرآنی با یک سبک زندگی اسلامی محقق خواهد شد.