01 05 2016 306881 شناسه:
image

معلمان چراغ هدایت جامعه اند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه:همۀ ما در كنار سفره تعليم معلمانمان نشسته‌ايم؛ اينها چراغ جامعه‌اند،چراغ هدايت‌اند، بزرگان ما هستند. اينها به لطف الهي و به بركت خون‌هاي پاك شهدا در اين انقلاب سهمي داشتند و بعد از انقلاب هم سهم دارند و شهيد آيت الله مرتضي مطهري هم از همين قشر بود.

روز 12 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است.پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي بمناسبت روز معلم به منزلت رفيع معلمان اشاره نموده و ایشان را چراغ های هدایت برشمرده و  خاطر نشان کردند:

روز تعليم است و همۀ ما در كنار سفره تعليم معلمانمان نشسته‌ايم. اينها چراغ جامعه‌اند چراغ هدايت‌اند بزرگان ما هستند خدمات فراواني كردند خدمات فراواني مي‌كنند، اينها به لطف الهي و به بركت خون‌هاي پاك شهدا در اين انقلاب سهمي داشتند و بعد از انقلاب هم سهم دارند و شهيد آيت الله مرتضي مطهري هم از همين قشر بود شهيد انقلاب بود که اميدواريم سعي همه معلمان الهي مشكور باشد!

حقیقت علم، بهترین رهآورد انبیای الهی

آیت الله العظمی جوادی آملی حقیقت علم را بعنوان بهترين رهآورد انبياي الهي قلمداد کرده و معلم اول را وجود مبارك پيغمبر و معلم ثاني را وجود مبارك حضرت اميرالمؤمنين(عليهما آلاف التحية والثناء) معرفی نموده و فرمودند:

علم از آن جهت كه نور است و سازنده عالم و معلوم است از بهترين رهآورد انبياي الهي است آنچه كه عالم را مي‌سازد علم است آنچه كه باعث تحول در معلوم است علم است. عالم وقتي جهان را خوب بشناسد جهان را خوب اداره مي‌كند. در كتاب‌هاي فلسفي و منطقي اصطلاحاً ارسطو را معلم اول مي‌گفتند و فارابي را معلم ثاني ولي مرحوم صدرالمتألّهين در بخش‌هاي اصول كافي و مفاتيح‌الغيب و اين كتاب‌هاي نهايه ايشان مي‌فرمايند معلم اول وجود مبارك پيغمبر(صلوات الله علیه) است و معلم ثاني وجود مبارك حضرت اميرالمؤمنين(عليهما آلاف التحية والثناء) است؛ اينها هستند كه جهان را خوب تفسير كردند يك، انسان را خوب تبيين كردند دو، رابطه انسان و جهان را هم خوب تشريح كردند سه، لذا هم ذات اقدس الهي وجود مبارك پيامبر را به عنوان معلم كتاب و حكمت معرفي كرد و فرمود: ﴿هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي اْلأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ و هم خود پيامبر(عليه و علي آله آلاف التحية والثناء) فرمود: «انا مدينه العلم و علي بابها» اگر مرحوم حكيم فردوسي كه از مفاخر شيعيان است چنين سرود:

درست اين سخن گفته پيغمبر است                  كه من شهر علمم علي هم در است

از همين حديث نوراني گرفته شده است.

حضرت فرمود به اينكه طبق دستورات الهي تحصيل علم واجب است «طلب العلم فريضة» بعد فرمود: «انما العلم ثلاثه آية محكمة، فريضة قائمة، سنة عادلة» آيه محكمه به اصول دين برمي‌گردد يكي‌اش به فقه و اصول برمي‌گردد يكي‌اش هم به اخلاق و حقوق برمي‌گردد پس هم گفته اند تحصيل علم واجب است  و هم گفته اند چه رشته‌هايي را بخوانيد و نیز آنکه فرموده اند همه اينها پيش ماست. خب اگر كسي بخواهد يك مطلب فقهي را دربياورد به وسيله فحص و بررسي در روايات هم قواعد اصولي آن درمي‌آيد و هم قواعد فقهي آن درمي‌آيد هم مواد فرعي قابل استخراج است.

تاکید بر گرامی داشت مقام علم و ارج نهادن به کوشش معلمین

استاد برجستۀ اخلاق همگان را به قدردانی ناشران معارف الهی فرا خوانده و بیان داشتند:

ابان ­ بن­ تغلب از شاگردان امام صادق(سلام الله عليه)است.نجاشي نقل مي­ کند وقتي ابان­ بن­ تغلب به حضور امام زمانش يعني امام صادق(سلام الله عليه) رسيد، وجود مبارک امام صادق(ع) براي تکريم علم و گرامي داشت مقام عالم دستور داد و فرمود: آن بالش را براي آقا بياوريد که تکيه بدهد «امر بوسادة فالقيت له».

وجود مبارک امام صادق(ع) براي گرامي داشت مقام علم و ارج نهادن به کوشش صادقانه يک معلم و مبلغ ديني دستور مي­ دهد که بالش را براي ابان­ بياوريد تا ايشان تکيه بدهد و وجود مبارک امام زمان(ارواحنا فداه)هم همان کار را مي ­کند. اگر امام آن زمان اين کار را کرد امام اين زمان هم همين کار را مي­ کند؛ اين طور نيست که وجود مبارک امام صادق(ع) براي ترويج علم آن دستور را بدهد و وجود مبارک امام زمان(ارواحنا فداه)چنين کاري نکند،بنابراين همه ما بايد قدر [عالمان دين که در نشر معارف الهي مي­ کوشند] را بدانيم.

---------------------------------------------------------------------------

منبع:سخنرانی معظم له در خطبه های نماز جمعه سال86وجلسات درس اخلاق