10 12 2016 310411 شناسه:
image

نشست علمی طرح ملی ملکوت؛ تاکید بر نیازهای جامعه در مباحث علمی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در ادامه سلسله نشستهای علمی طرح ملی ملکوت، نشست علمی با خواهران طلبه و پژوهشگر حوزه های علمیه استان کرمانشاه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

نشست علمی طرح ملی ملکوت با طلاب خواهر استان کرمانشاه برگزار شد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در ادامه سلسله نشستهای علمی طرح ملی ملکوت، نشست علمی با خواهران طلبه و پژوهشگر حوزه های علمیه استان کرمانشاه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام  و اللمسلمین مصطفی پور به تشریح منظومه فکری  حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و اظهار داشت: واقعیت این است که امروز در ایران و بلکه در جهان اندیشه حضرت استاد مورد توجه قرار گرفته و نمونه آن انتشار تفسیر تسنیم است که  مورد توجه مجامع علمی دنیا است. تفسیر تسنیم توسط سازمان کشورهای اسلامی از برجسته ترین تفاسیر یاد شده است از جامع ترین و کامل ترین و به روز ترین تفاسیر در جامعه ما بلکه در جهان اسلام است لذا آن ها این کتاب را کتاب برجسته معرفی کردند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی هنگامی که نماینده امام خمینی (ره) بودند پیام ایشان را به گورباچف منتقل می کند. با آن توان و ظرفیت، اهداف امام را با رویکرد عرفانی و فلسفی منتقل می کند.

وی ادامه داد:

هزاره ادیان در سال 2001 در سازمان ملل برگزار شد. ایشان به عنوان نماینده ادیان اسلامی از طرف ایران دعوت شد. حضرت استاد، با مأموریت صلح جهانی بانگاه شیعی حضور پیدا کردند. در هنگام سخنرانی ایشان، سر تا پای جلسه در سازمان گوش بود. با توجه به اوج گیری سخنان و اتمام زمان ایشان، مدیر جلسه سخن ایشان را قطع نمی کند. به دو دلیل سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سازمان ملی مورد توجه بوده، اولاً جامعیت علمی و دو، مبانی معرفتی جامع در چارچوب مسائل مطروحه بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج خاطرنشان کرد:

جامعیت در مفسر بودن، متکلم بودن، فیلسوف بودن، عارف و عالم اخلاقی و اجتماعی بودن ایشان به شکل جداگانه خلاصه نمی شود. بلکه جامع همه این هاست. آثار استاد این جامعیت را نشان می دهد. کمتر کسی را اینگونه می توان نام برد که هم زمان جامعیت در مسائل کلامی، فلسفی - اجتماعی و مسائل روزداشته باشد. دغدغه پلورالیسم دینی که مطرح می شود در سه مجلّد تفسیر بدان پرداخته می شود.این بحث در جلد 5 ، جلد 6 و جلد 20 ص 70 تفسیر سوره انعام هم مطرح می شود.

وی افزود:

در سال 1970 میلادی در غرب بحث علم و دین مطرح می شود. کتاب دین شناسی با 6 فصل در بحث علم و دین، مطرح شده است. تنها کسی که منسجم به مناسبت های مختلف، بحث علم دینی رامطرح می کند و حتی علوم تجربی را دینی می داند، ایشان هستند.

حجت الاسلام  و اللمسلمین مصطفی پور به جایگاه عقل در منظومه فکر آیت الله العظمی جوادی آملی اشاره کرد و بیان داشت:

حضرت استاد عقل را در کنار نقل قرار داده و هر دو منبع را در دین بایسته می دانند و در کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی تئوری خود را تبیین می کنند. استاد عقل را کنار دین قرار نمی دهد. برای رسیدن به واقع سه راه در پیش است: یکی عقلی، دیگری شهود و راه آخر، عرفان است. در مبانی اندیشه های استاد، حکمت متعالیه، بین قرآن و عرفان و برهان، هماهنگی برقرار کرده است. یعنی قرآن حرف خلاف عقل ندارد عقل استدلال های خلاف قرآن نیست. شهود راستین هم جز به عقل یا قرآن نخواهد رسید.

وی اذعان داشت:

عقل، عقل فلسفی صرف نیست، چهار مدل عقل داریم: 1. عقل تجربی 2. عقل نیمه تجربی 3. عقل تجریدی 4. عقل شهودی. عقل ناب: از طریق وحی در اختیار ماست یعنی خالص خالص است. وحی نیز، سلطان همه معارف است. حال استاد بر اساس مبانی حکمت متعالیه علم دینی را، مطرح می کنند. پایه اندیشه استاد حکمت متعالیه است نه فقط حکمت صدرائی. یعنی دانش هماهنگ بین عقل کامل و نقل.

 

استاد حوزه و دانشگاه توجه به نیازهای جامعه را در مباحث علمی مورد تاکید قرار داد  و ادامه داد:

بین المللی شدن یعنی بنیاد فقط مال جهان اسلام نیست محور اندیشه استاد به لحاظ علمی، همان حکمت متعالیه، و اتحاد قرآن، عرفان و برهان است. البته دغدغه استاد نیاز جامعه است. کار اگر متناسب با نیاز جامعه بود همان، اهمیت دارد.

در جبهه آمادگی در همه چیز لازم است. نهایت کار شهادت و حداقل آن، مجروح شدن و خستگی است ایشان اگر دچار سردرد هم شوند، در طول هفته، با خوردن قرص، سر درس حاضر می شوند و این نشان دهنده اهمیت موضوع تعلیم و تعلم از نظر ایشان است.

وی به برخی از آثار برجسته آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص موضوع زنان اشاره کرد و بیان داشت:

در کتاب مفاتیح الحیات، از بخش تعامل مردم و سفر معنوی در جامعه، و  راه مردم به سوی کمال انسانی، سخن می  گویند. کتاب زن در آینه جمال و جلال، به زن، به عنوان نیمی از جمعیت جهان و جهان اسلام، جایگاه او را روشن می سازد. زن می تواند به عالی ترین مراحل کمال برسد. همان گونه که مردان در اوج سلوک قرار می گیرند و به کمال و شهود می توانند نائل آیند زن ها نیز، حتی بهتر می توانند آمادگی ها واوج معنوی را کسب نمایند. زن در شرایطی که زمینه، برای رشد استعدادهای اجتماعی او فراهم نشود، نمی تواند به آن اهداف نائل آید. در نتیجه منظومه فکری استاد را باید، حکمت متعالیه، و هماهنگی قرآن برهان و عرفان دانست.