06 01 2021 280997 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

هاشمی رفسنجانی همواره در جهت اعتلای اسلام و سربلندی ایران تلاش می کرد و ایران اسلامی را عزیز و باشکوه و سربلند می خواست

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی سه شنبه شب در مراسم افتتاح سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم ، آیت‌الله رفسنجانی شخصیتی ممتاز داشت، گفت: تأسیس این مکان در قم اقدام شایسته و مناسب و ارزشمندی است که ان‌شاءالله مصداق آیه ۲۴ سوره حضرت ابراهیم (ع) «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ...

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی سه شنبه شب در مراسم افتتاح سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم ، آیت‌الله رفسنجانی شخصیتی ممتاز داشت، گفت: تأسیس این مکان در قم اقدام شایسته و مناسب و ارزشمندی است که ان‌شاءالله مصداق آیه ۲۴ سوره حضرت ابراهیم (ع) «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ» باشد و بتواند در نشر اندیشه‌های آیت‌الله رفسنجانی مؤثر و مفید باشد.

وی افزود: از هر جهت بخواهیم این شخصیت ممتاز را مورد بررسی قرار دهیم سر از تعظیم و تکریم و تمجید در می‌آوریم؛ او به حق جایگاهی رفیع در نزد همگان داشت و نه تنها سیاستمدار و اندیشمند و مبارز بود، بلکه قرآنی فکر می‌کرد و الهی می‌اندیشید و مراوده‌ای گرانقدر و نیک با دیگران داشت.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به ویژگی های ممتاز شخصیتی و فضائل اخلاقی مرحوم آیت الله هاشمی، گفت: همانگونه که خود ایشان بیان کرده بودند، ما باید ایشان را به عنوان قهرمان صلح بدانیم و این خصلت ماندگار آن مرحوم است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه پایانی عمر آیت الله هاشمی رفسنجانی تقارن به درستی شکل نگرفت، زیرا کسی می خواست قهرمان جنگ باشد و ایشان قهرمان صلح و جمع این دو کار بسیار دشواری است. ایشان که دهه های گذشته را در پیروی از امام گذرانده بود، دهه آخر را در همراهی گذراند که البته بسیار سخت و دشوار بود و دغدغه ایشان حفظ عزت و آبروی نظام اسلامی بود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی افزود: در پیام‌های تسلیتی که به مناسبت ارتحال ایشان صادر شد، فرازی از پیام آیت‌الله مظاهری گویای دغدغه فکری و ذهنی آن مرحوم است، ایشان در این پیام فرمودند که مرحوم رفسنجانی «تن‌ها به اعتلای اسلام و سربلندی ایران می‌اندیشید و در این اندیشه بلند، تمام توان خود را در عرصه‌های گوناگون به کار گرفت و بی‌هیچ واهمه‌ای به مصداق «وَ لا یَخافُونَ‏ لَوْمَهَ لائِمٍ» تا پایان عمر، از صراط مستقیم خدمت به اسلام و آرمان‌های متعالی آن، تخطّی ننمود»؛ مرحوم هاشمی ایران را در پناه قرآن، باشکوه و عزیز می‌خواست و ما هر قدر بخواهیم تمجید کنیم کفایت این شخصیت ممتاز را نخواهد کرد.

او  با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره در جهت اعتلای اسلام و سربلندی ایران تلاش می کرد و ایران اسلامی را عزیز و باشکوه و سربلند می خواست، اظهار داشت: ایشان از عمده ترین شخصیت هایی بود که انقلاب اسلامی را معماری کرد و استوار ساخت و انقلاب را به نظام اسلامی تبدیل کرد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: او دوست داشت همه اهدافی را که برای نهضت و انقلاب وجود داشت در بستر استوار نظام اسلامی محقق شود و انقلاب در بستر نظام اسلامی با همه ساختار متین و استوارش باقی بماند.

او با بیان اینکه امروز نظام اسلامی آسیب های سنگینی را درون خود تجربه می کند و از دوری ها و تفکیک های ناروایی که درون نظام شکل گرفته است، رنج می‌برد، گفت: آنچه حضرت امام(ره) به عنوان یک فقیه، حکیم، عارف و اسلام شناس می خواست، آمیختگی جمهوریت و اسلامیت بود و هنگامی که در فرانسه شنید سخن از حکومت اسلامی است، خروش برآورد که این جمهوری اسلامی است.

وی، تفکیک جمهوریت از اسلامیت را آسیبی بزرگ برای کشور و نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: اگر ما بگوییم جمهوری اسلامی ولی حکومت اسلامی را دنبال کنیم، این هدف معمار بزرگ انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی نبوده است و ما باید قرائتی از اسلام را ارائه کنیم که با جمهوری اسلامی هماهنگ باشد.

او پیچیده ترین و عمیق ترین واژه سیاسی در دوران معاصر را واژه «جمهوری اسلامی» دانست و گفت: ما باید اندیشه بزرگ امام راحل را که آیت الله هاشمی همه وجودش را برای آن داد، به صورت فلسفی، کلامی و فقهی تبیین کنیم و آنچه نهادهای فکری و فرهنگی باید دنبال کنند، پابرجا بودن تفکر اصیل حضرت امام(ره) است.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه تأسیس چنین مکان‌هایی، برای تبیین فلسفی کلامی و فقهی چنین مباحثی است، افزود: هدف این نهادهای فکری و فرهنگی این است که با حضور اندیشمندان، بنیان‌های فقهی و کلامی و فلسفی بتوانند برای این کار چاره‌جویی کنند.

او با بیان اینکه صمیمیت و دوستی که میان امام و آیت‌الله رفسنجانی برقرار بود مانند علقه فرزند و پدری بود، اضافه کرد: آنچه از شخصیت وی به میراث نهاده شده است به صورت نرم‌افزار منتشر و محققان با این روش و بینش به سراغ فقهی بروند که انقلاب را به نظام اصیل اسلامی بدل می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پایان با بیان اینکه امروز مباحث تفسیری به روز شده است، اما فقه مناسبات خود را با جهان امروزی پیدا نکرده است، گفت: برای دفاع از اندیشه جمهوری اسلامی نیازمند فقه زنده و پویا هستیم و باید از همه ظرفیت های انقلاب در قالب نظام اسلامی بهره مند شویم.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات