01 05 2019 289351 بطاقة تعريف:
image
به مناسبت روز معلم؛

همۀ ما در كنار سفره تعلیم معلمانمان نشسته‌ایم/ معلمان چراغ هدایت جامعه‌ هستند

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 12 اردیبهشت ماه، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع منزلت رفیع معلمان را از نظر می گذرانیم.

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 12 اردیبهشت ماه، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع منزلت رفیع معلمان را از نظر می گذرانیم:

آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: این روز، روز تعلیم است و همۀ ما در كنار سفره تعلیم معلمانمان نشسته‌ایم. اینها چراغ هدایت جامعه‌ هستند، بزرگان ما هستند، خدمات فراوانی كردند و خدمات فراوانی می‌كنند، اینها به لطف الهی و به بركت خون‌های پاك شهدا در این انقلاب سهمی داشتند و بعد از انقلاب هم سهم دارند و شهید آیت الله مرتضی مطهری هم از همین قشر بود، شهید انقلاب بود که امیدواریم سعی همه معلمان الهی مشكور باشد!

حقیقت علم، بهترین رهآورد انبیای الهی

آیت الله العظمی جوادی آملی حقیقت علم را به عنوان بهترین رهآورد انبیای الهی قلمداد کرده و معلم اول را وجود مبارك پیغمبر و معلم ثانی را وجود مبارك حضرت امیرالمؤمنین(علیهما آلاف التحیة والثناء) معرفی نمودند و بیان داشتند: علم از آن جهت كه نور است و سازنده عالم و معلوم است از بهترین رهآورد انبیای الهی است آنچه كه عالم را می‌سازد علم است، آنچه كه باعث تحول در معلوم است علم است. عالم وقتی جهان را خوب بشناسد جهان را خوب اداره می‌كند. در كتاب‌های فلسفی و منطقی اصطلاحاً ارسطو را معلم اول می‌گفتند و فارابی را معلم ثانی ولی مرحوم صدرالمتألّهین در بخش‌های اصول كافی و مفاتیح‌الغیب و این كتاب‌های نهایه ایشان می‌فرمایند معلم اول وجود مبارك پیغمبر(صلوات الله علیه) است و معلم ثانی وجود مبارك حضرت امیرالمؤمنین(علیهما آلاف التحیة والثناء) است؛ اینها هستند كه جهان را خوب تفسیر كردند یك، انسان را خوب تبیین كردند دو، رابطه انسان و جهان را هم خوب تشریح كردند سه، لذا هم ذات اقدس الهی وجود مبارك پیامبر را به عنوان معلم كتاب و حكمت معرفی كرد و فرمود: ﴿هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَكِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ و هم خود پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: «انا مدینه العلم و علی بابها».

تاکید بر گرامی داشت مقام علم و ارج نهادن به کوشش معلمین

استاد برجستۀ اخلاق همگان را به قدردانی ناشران معارف الهی فرا خواندند و اذعان داشتند: ابان ­ بن­ تغلب از شاگردان امام صادق(سلام الله علیه)است. نجاشی نقل می­ کند وقتی ابان­ بن­ تغلب به حضور امام زمانش یعنی امام صادق(سلام الله علیه) رسید، وجود مبارک امام صادق(ع) برای تکریم علم و گرامی داشت مقام عالم دستور داد و فرمود: آن بالش را برای آقا بیاورید که تکیه بدهد «امر بوسادة فالقیت له»؛ وجود مبارک امام صادق(ع) برای گرامیداشت مقام علم و ارج نهادن به کوشش صادقانه یک معلم و مبلغ دینی دستور می­ دهد که بالش را برای ابان­ بیاورید تا ایشان تکیه بدهد و وجود مبارک امام زمان(ارواحنا فداه)هم همان کار را می ­کند. اگر امام آن زمان این کار را کرد امام این زمان هم همین کار را می­ کند؛ این طور نیست که وجود مبارک امام صادق(ع) برای ترویج علم آن دستور را بدهد و وجود مبارک امام زمان(ارواحنا فداه) چنین کاری نکند، بنابراین همه ما باید قدر [عالمان دین که در نشر معارف الهی می­ کوشند] را بدانیم.

توصیه ای به معلمان

درست است که پیغمبر گرامی اسلام برای همه افراد اسوه است، اما ایشان برای اساتید، معلمان، علماء و حوزویان باید یک اسوء خاص محسوب شود.

ایشان ادامه دادند: ما موظفیم گذشته از تأسی عمومی به پیغمبر گرامی اسلام که همگام موظف به آن هستند، هر روز و هر لحظه مقام علمی خود را بالا ببریم وگرنه در واقع به ایشان تأسی نکرده ایم. چرا که استاد حقیقی کسی است که همواره اشکال و پاسخ علمی تولید کند وگرنه استاد نخواهد بود، بلکه یک دلال علم است که تنها حرف دیگران را نقل کرده و این ارزش چندانی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان حدیثی از امام حسن مجتبی علیه السلام تصریح داشتند: دلیلی ندارد انسان به دلالی علم قناعت کند. حضرت فرمود جانتان را لبریز از علم کنید و بدانید جان شما با علم و دانش کاملا سازگار است. وقتی جان ما با علم سازگار باشد به این معنی است که کاملاً آمادگی پذیرش علم در ما وجود دارد و راه برای ما باز و هموار است.

---------------------------------------------------------------------------

منبع: آرشیو جلسات سخنرانی و دیدارهای معظم له


 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات