17 12 2018 291660 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

ویژگی های منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی از منظر پژوهشی

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در حاشیه بازدید از غرفه اسراء در این نمایشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء درباره برخی از ویژگی های منظومه فکری آیت الله جوادی آملی از منظر پژوهشی و نقش بنیاد و آثار و پژوهشهایی که بر اساس این مدرسه...

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزه (مشکات5) از بخش های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در حاشیه بازدید از غرفه اسراء در این نمایشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء درباره برخی از ویژگی های منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی از منظر پژوهشی و جایگاه آثار و پژوهش هایی که بر اساس این مدرسه فکری و معرفتی تنظیم شده است در مجامع علمی، حوزوی و دانشگاهی، مطالبی را ارائه نمود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی، «جامعیت» مباحث در مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی را از امتیازات و ویژگی های مهم این مکتب دانست و بیان داشت: جامعیت حضرت استاد در بخش های مختلف علوم اسلامی و همچنین عمق، وسعت و گسترده ای که حضرت استاد در این گونه علوم در طول این چهل سال به حوزه های علمی و مراکز علمی اهدا کردند ارمغانی الهی و  تحفه ای آسمانی است، اساتید بزرگواری که هر کدام یک مشعل فروزانی بودند و ستاره درخشان در آسمان علم و فضل و هنر و کمال، یک محصول بسیار گرانقدری را به دانش و پژوهش هدیه کردند.

وی «عمق و گستردگی» مباحث و اندیشه های علوم اسلامی در این مکتب را از دیگر ویژگی های آن ذکر کرد و اظهار داشت: آیت الله  العظمی جوادی آملی با نوع بینش و نگاهی که به مباحث اسلامی دارند و همچنین عمق و گستردگی که به مباحث و اندیشه های علوم اسلامی داشتند،  آثار بسیار گرانسنگی  را در رشته های اسلامی ارائه نمودند که عمده آنها به عنوان اثر برگزیده نظام جمهوری اسلامی و حوزه های علمی و بعضا اثر برگزیده جهان اسلام انتخاب شده است.

دکتر مرتضی جوادی آملی ازدیگر امتیازات این مدرسه فکری را، «جایگاه عقل و توأم ساختن آن با نقل و شهود»، برشمرد و اذعان داشت: در کنار این جامعیت و گستردگی، همچنین عقلانیتی که در بینش این اندیشه هست و توأم ساختن عقل و نقل و شهود و دیگر روش های معرفتی و هماهنگ سازی بین عقل و نقل و شهود که در بیان ایشان به عنوان «جمع سالم» معرفی شده است،  به این آثار و این پژوهشها یک رنگ دیگر بخشیده است و قابلیت پذیرش و مقبولیت را در گستره جهان علم اعم از حوزه و دانشگاه، هم در داخل و هم در خارج از کشور را فراهم ساخته است.

ایشان از تفسیر تسنیم آیت الله العظمی جوادی آملی به عنوان یک گنجینه برای سایرعلوم و یک دایرة المعارف علوم اسلامی یاد کرد و بیان داشت: بعضی از آثار آیت الله العظمی جوادی  آملی به عنوان اثر مادر شناخته می شود؛ «تفسیر تسنیم»، منبعی است جوشان که از منبع لایزال قرآن الهی مدد گرفته و به حق یک دایرة المعارف علوم اسلامی است که بعدها بر اساس این گنجیه ارزشمند، علوم فراوانی تولید خواهد شد.

وی «منظومه وار بودن، مصاحبت و همراهی علوم مختلف» در این مکتب فکری را از دیگر ویژگی های آن دانست و گفت: آنچه تا کنون ارائه شده است درگرایش های مختلف علوم اسلامی اعم از حکمت و فلسفه و عرفان و کلام از بخش علوم عقلی و فقه و اخلاق و حقوق در مباحث علوم نقلی و همچنین مباحثی که در سایر بخش های علوم اسلامی هست و منظومه وار بودن این اندیشه که باعث شده همه این علوم  در کنار هم در کمال مصاحبت و همراهی همدیگر را پوشش دهند از جمله ویژگی های خاص این مکتب فکری و علمی است. 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی «نظام مند بودن» این مدرسه فکری را از دیگر امتیازات این مکتب فکری دانست و بیان داشت: محصول این اندیشه عمیق و وسیع که از منبع وحیانی کتاب و سنت و همراهی عقل و نقل و شهود در تحت اشراف منابع وحیانی حاصل شده و به این صورت منظم ایجاد شده است، باعث شده این دانش ها ازیک سو و آثار علمی از سوی دیگر مورد توجه همگان قرار بگیرد، و از سوی دیگر برای انقلاب شکوهمند اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک سند و پشتوانه فکری و نظری ارائه شده است.

دکتر مرتضی جوادی آملی در پایان بیان داشت: این انقلاب هم پشتوانه حکمی فلسفی دارد و هم عقبه عرفانی دارد و هم مسائل فقهی و اخلاقی و  حقوقی دارد که با نگاهی که آیت الله العظمی جوادی آملی به نظام و جامعه اسلامی دارند این اندیشه ها در مدرسه فکری ایشان ارائه شده است و این گونه نیست که آنچه در این آثار وجود دارد، بیگانه از نظام و انقلاب و جامعه اسلامی و آینده درخشان جامعه اسلامی نیست که امیدواریم جامعه اسلامی، جامعه حوزوی و دانشگاهی و فرهیختگان ما که از دوستداران این مکتب هستند، آشنایی بیشتری از این فضا داشته باشند و کل جامعه و نظام ما از این مجموعه بیش از پیش بهره مند شوند. 

ایشان در ادامه نمایشگاه های پژوهشی را از افتخارات حوزه علمیه قم بر شمرد و خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه، بیش از 60 مرکز پژوهشی در یک مکان مجتمع هستند و محصولات علمی و پژوهشی خودشان را که در عرض 40 سال انقلاب شکوهمند اسلامی تولید کرده اند را به نمایش گذاشته اند که یک گنجینه ارزشمند از تلاش و مجاهدت علمی مراکز تحقیقی و پژوهشی است و افتخاری برای حوزه علمیه قم به شمار می رود.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات