20 04 2016 307267 شناسه:
image

پرورش روح در سایه رعایت نزاهت‌های اخلاقی صورت می‌گیرد

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دومین روز از هفته سلامت، دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه جمعی از معاونین این وزارتخانه با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دومین روز از هفته سلامت، دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه جمعی از معاونین این وزارتخانه با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کرد.

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان این مطلب که «سلامت بدن انسان در گرو سلامت جان اوست» اظهار داشتند:

انسان اگر فقط این بدن زمینی بود و اگر جان و روانی نداشت و یا اگر جان ما فرع بر بدن ما بود این مسایل مطرح نبود اما انسان جانی دارد که فرمانروا و برتر از جسم و بدن اوست لذا سلامت جان در سلامت جسم بسیار موثر و تاثیر گذار است.

ایشان با اشاره به گزارش وزیر بهداشت درباره رشد آمار چاقی و عوارض سوء آن در کشور، اذعان داشتند:

اکثر بیماری‌های جامعه ناشی از پرخوری یا بدخوری است که ریشه آن نادیده گرفتن کرامت انسانی توسط افراد است. انسانی که کرامت انسانی را نادیده گرفته است با نزدیکی ماه رمضان ناراحت می‌شود در هر حالی که ماه رمضان ماه درمان است. این مقدار از رشد کرامت انسانی حداقل رشدی است که انسان می‌تواند داشته باشد.

معظم له خاطرنشان کردند: انسان بیش از اینکه با حیوان وجه مشترک داشته باشد با فرشتگان مشترک است، ما چیزی از فرشتگان کم نداریم، لذا اگر جایگاه حقیقی خود را بدانیم و کرامت انسانی خود را در تغذیه رعایت کنیم و آن قدر نخوریم که به جای آنکه غذا در خدمت ما باشد ما در خدمت و گرفتار او باشیم، بسیاری از بیماری‌ها از جامعه رخت برخواهد بست.

آیت الله العظمی جوادی آملی رشد عقلانی را زمینه‌ساز سلامت جسم و روح دانستند و ابراز داشتند:

انسان اگر باور می‌کرد که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تمام توان خود را در خوردن و پر کردن شکم خود به کار نمی بست. اینکه اکنون بیمارستان‌ها و دادگاه‌های ما از مساجد و حسینه‌های ما شلوغ‌تر است به همین دلیل است که انسان مرگ را پایان کار خود فرض کرد در حالی که رعایت نزاهت روح و توجه به جهان دیگر هم مشکل طب و هم مشکل دستگاه قضا را برطرف می‌کند.

ایشان در فراز پایانی فرمایشات خود تاکید داشتند:

پرورش روح در سایه رعایت نزاهت‌های اخلاقی صورت می‌گیرد، بنابراین انسان باید خود و جایگاه حقیقی خود را بشناسد که از فرشتگان نیز برتر است و بداند پرخوری متعلق به انسانی که چنین جایگاهی دارد نیست و این نشانه سلامت و عظمت روح است.