14 10 2023 1969574 بطاقة تعريف:
image

کارگاه دانش افزایی هویت ایرانی اسلامی از منظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

کارگاه دانش افزایی ویژه اساتید و دانش پژوهان موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسم عسکری علیه السلام آمل با ارائه استاد مصلح عضو هیئت علمی و مدیر گروه نقد باستان گرایی در محل این موسسه برگزار گردید.

 کارگاه دانش افزایی هویت ایرانی اسلامی از منظر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله

استاد ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین مصلح عضو هیئت علمی و مدیر گروه نقد باستان گرایی دفتر تبلیغات اسلامی قم.

کارگاه دانش افزایی ویژه اساتید و دانش پژوهان موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسم عسکری علیه السلام آمل با ارائه استاد مصلح عضو هیئت علمی و مدیر گروه نقد باستان گرایی در محل این موسسه برگزار گردید.


 

استاد مصلح در آغاز سخنان خویش در بحث راجع به هویت ایران باستان تا ایران اسلامی که ایرانیان در آن زمان با چه ادیانی و پیامبرانی روبرو بودند و چه عقایدی داشتند بیان داشتند که از دوران مختلف حکومت ها و پادشاهان فراوانی در این سرزمین بودند .

ایشان در بیان اینکه ایرانیان از کجا به کجا رسیدند بیان داشتند که طبق فرمایش حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ایران اسلامی فردوسی دیگری میخواهد تا شاهنامه ای بنویسد تا در مورد اتفاقات و وقایعی که رقم خورده آن را برای جهانیان روشن و آشکار سازد.


 

استاد در بخشی از فرمایشاتش ضمن اشاره هویت اسلامی به جایگاه اسلام در هویت بخشی به ایرانیان پرداخته وجود اندیشمندان اسلامی متعدد را که از این سرزمین برخواستند به عنوان نشانی از هویت ایرانی بر شمرد

ایشان در بخش دیگر با اشاره به جریان ناسیونالیسم در کشور های منطقه به خصوص ایران آن را نقشه ای از سوی دشمنان در جهت مبارزه با اسلام دانستند همچنین با اشاره به ادعای برخی از کسانی که در طول تاریخ ادعای نبوت نمودند اما هیچ گونه ادله نقلی و عقلی نبوت آن ها را اثبات نکرده با اشاره به افرادی همچون زرتشت به تبیین نقش این شخصیت در تاریخ این سرزمین پرداختند.


​​​​​​​

 استاد مصلح در تشریح نقش مستشرقین در هویت ایرانی بیان داشتند: که آنها تلاش نمودند هویت ایرانی را از اسلام به دور نگه داشته و با شعار ملی گرایی بین ایرانیان و اسلام فاصله انداخته لذا به بزک کردن برخی نمادها و شخصیت های تاریخ پرداختند. آنها همچنان که در غرب دین را عامل پسرفت جامعه می دانستند، اسلام را مانع رشد و عامل عقب ماندگی در کشورهای اسلامی دانسته و راه برون رفت را کنار گذاشتن مذهب از زندگی و گرایش به اومانیسم می دانستند.

ایشان بیان داشتند در همین راستا حکومت پهلوی به مبارزه با اسلام و نمادهای اسلامی برخواسته و با برگزاری جشن شیراز و جشن های پاسارگاد عملاً در راستای اسلام ستیزی حرکت کرد.

لازم به ذکر است در جلسه اختصاصی با حضور اساتید موسسه و دانشگاه این کارگاه به صورت گفتمان و سوال و پرسش شکل گرفته و استاد مصلح به سئوالات و شبهات اساتید پاسخ دادند

 

 

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات