به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، در ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه تحریم، به جریان ولایت حضرت امیر(ع) اشاره کردند و اظهار داشتند: در جریان ولایت حضرت امیر(ع)، وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) تمام قد برای غدیر سرمایهگذاری کرد، تا جایی که ما مشابه این کار را فقط درباره مساله توحید داریم!
ایشان اذعان داشتند: درباره توحید، برابر سوره مبارکه «اعراف»، ذات اقدس الهی تمام قد خود را به مردم نشان داد که آیا من خدای شما هستم یا نیستم؟ ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَی ﴾، بعد فرمود این کار را کردیم تا مبادا بگویید ما در محیط کفر تربیت شدیم، یا پدران و مادران ما مسلمان نبودند و به این دلیل دچار انحراف شدیم!
ایشان ادامه دادند: در آن وسعت غدیر که حضرت همه حاضران را از نقاط مختلف جمع کرد، اول اقرار گرفت: «أَ لَسْتُ أَوْلَی بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ»[1] همه گفتند بله، سپس این آیه سوره مبارکه «احزاب» را خواندند، چون دارد: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾،[2] بعد وجود مبارک حضرت تمام قد گفت که «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ»، که در اسلام این جریان دومی ندارد!
آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: دلیل این کار اهمیت مسئله است و کل اسلام هم به همین وابسته است؛ کل اسلام به شمشیر کسی وابسته است که «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»[3]، آنها که میگویند دعا کنید ما شهید بشویم! به آنها میگوییم دعا میکنیم آنچه خیر است خدا به شما بدهد! خیلی از افرادند که فتحشان بالاتر از شهادتشان است. سرّ اینکه گاهی فتح بالاتر از شهادت است همین جریان حضرت امیر(سلام الله علیه) است که «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»، حضرت شهید هم شد، نهج البلاغه هم دارد، اما این «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین» نیست، آن روزی که عمرو بن عبدود آمد، اگر خدای ناکرده پیروز میشد، رسول خدا و همه اینها را شهید میکرد و بساط اسلام جمع میشد. با آن شمشیر این اسلام محفوظ ماند. حتی شهادت خود حضرت امیر هم در کنار این سفره است، برای اینکه اگر اسلامی نمانده بود شهادتی در کار نبود. بنابراین گاهی میشود فتح به مراتب بالاتر از شهادت باشد؛ مانند همین جریان که یک ضربت کل اسلام را حفظ کرد!
معظم له با اشاره به اهمیت اعتقادی جریان غدیر تصریح داشتند: الآن اگر کسی معاذالله جریان غدیر را منکر بشود همان ارتداد است. برای ما جریان غدیر ضروری مذهب ما و ضروری دین ما است؛ یعنی اگر کسی این مساله را منکر بشود مثل این است که قرآن را منکر شده.
منبع: درس تفسیر معظم له مورخ 1397/07/29