18 12 2018 291432 بطاقة تعريف:
image
در مصاحبه اختصاصی با مدیر علمی پژوهشی پژوهشگاه معارج؛

گزارش تفصیلی از اقدامات و برنامه های پژوهشگاه علوم وحیانی معارج

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش حجت الاسلام دکتر جعفرزاده مدیر علمی پژوهشی پژوهشگاه معارج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، به تشریح اقدامات صورت گرفته در پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سال پژوهشی گذشته و تبیین برنامه ها و اقدامات پیش رو پرداخت، که در ادامه توجه...

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با هفته پژوهش حجت الاسلام دکتر جعفرزاده مدیر علمی پژوهشی پژوهشگاه معارج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء، به تشریح اقدامات صورت گرفته در پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سال پژوهشی گذشته و تبیین برنامه ها و اقدامات پیش رو پرداخت، که در ادامه توجه شما را به مشروح این مصاحبه جلب می نماییم:

دکتر جعفر زاده مدیر علمی پژوهشی پژوهشگاه معارج:

پژوهشگر همه ایام را متعلق به پژوهش می داند و هیچ زمانی از تلاش و تکاپو برای رسیدن به مقصود علمی خود دست بر نمی دارد، سیره علمای ما به تاسی از ائمه معصومین علیهم السلام همین تکاپو و تلاش علمی دائمی است؛ ما که در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی هستیم این سیره را در وجود خود ایشان هم می بینیم؛ ایشان لحظه توقف و ایستایی در عرصه علم و پژوهش ندارند و همواره با نشاط تر از قبل در عرصه های مختلف علمی و معرفتی تلاش می کنند، لذا شاکر خداوند منان هستیم که این توفیق را به ما داد که در محضر ایشان باشیم و در جهت تبیین و معرفی منظومه فکری ایشان فعالیت کنیم.

با این وجود هفته پژوهش بهانه ای هست که یک سال فعالیت، تلاش و کوشش یک مجموعه و نهاد علمی در معرض دیدگان و توجه اهل علم و معرفت و سایر نهادهای علمی قرار بگیرد و مجموعه های علمی بتوانند ظرفیت ها و گستره معرفتی و علمی خود را در راستای تمدن سازی اسلامی که آن هم در طول مباحث مهدوی و انشاء الله ظهور حضرت حجت(عج) است، ارائه و معرفی نمایند که طبیعتاً بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و خاصه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج که متولی امر پژوهش در این بنیاد است نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

آشنایی با پژوهشگاه علوم وحیانی معارج

پژوهشگاه معارج، به پنج پژوهشکده تقسیم بندی می شود؛ پژوهشکده قرآن و عترت، پژوهشکده فقه و اصول، پژوهشکده علوم و معارف عقلی، پژوهشکده مطالعات اجتماعی اسلامی و مرکز تدوین متون درسی و آموزشی که کتابهای آموزشی و مطالعاتی مورد نیاز برای ارائه و عرضه در آنجا پرازش و تولید می شود.

در پژوهشگاه علوم وحیانی معارج 60 نفر محقق در قالب اعضاء هیئت علمی، پژوهشگران غیر هیئت علمی و سرباز طلبه متکلف امر پژوهش و تحقیق هستند و به لطف الهی هیچ فردی در این پژوهشگاه نیست که صرفاً کار اجرایی داشته باشد در واقع در رویکرد جدید پژوهشگاه همه اعضاء، موظفی پژوهشی دارند و لذا هیچ فردی را نداریم که کار پژوهشی و علمی انجام ندهد که ثمره این امر هم رشد علمی خود شخص پژوهشگر است و هم خروجی قابل توجه پژوهشگاه معارج در عرصه های مختلف پژوهشی است که نسبت به تعداد پژوهشگران از سطح بسیار بالایی در مقایسه با سایر پژوهشگاه ها و نهادهای علمی کشور برخوردار می باشد.

آثار در دست اقدام

از سال قبل قریب به 50 عنوان اثر علمی را هدف گذاری و مراحل انجام آنها را آغاز کردیم که تاکنون 36 عنوان کتاب به مرحله نهایی نشر رسیده است و 14عنوان نیز کتب داخلی ما هستند که همین آثار در سال آینده به مرحله نشر نهایی وارد خواهند شد.

همچنین 32 عنوان کتاب نهایی شده در پژوهشگاه داریم که برای چاپ و نشر ارسال شده اند، از این تعداد 22 عنوان کتاب در سال جاری چاپ شده و در حدود 10 عنوان کتاب دیگر در مرحله چاپ است.

مهمترین محورهای آثار پژوهشی

مهمترین محورهای این آثار عبارتند از:

پژوهشکده قرآن و عترت:

 تفسیر شریف تسنیم که تا جلد 48 برای چاپ ارسال شده و تا دو سه روز آینده از چاپ خارج خواهد شد، مجلدات تسنیم جلد 49 و 50 را نیز تا آخر امسال به چاپ خواهیم رساند، همچنین رجال تفسیری جلد 4 منتشر شده که تا پایان سال جلد 5 آن نیز منتشر خواهد شد. کتاب گرانسنگ ادب فنای مقربان تا جلد دهم به چاپ رسیده است و جلد 11 و 12 این اثر نیز تا پایان سال به چاپ خواهد رسید.

حداقل دو جلد از کتاب شرح نهج البلاغه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که حاصل زحمت سالیان متمادی حضرت استاد است را امسال چاپ خواهیم کرد و این اثر جزء کتابهایی است که برای نخستین بار در پژوهشگاه معارج تولید شده و انتظارات زیادی نیز برای چاپ این آن در بین پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی وجود داشت.

پژوهشکده فقه و اصول:

محور دوم، مباحث فقهی و اصولی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است که در این زمینه چند اثر فاخر را تولید کرده ایم؛ بحث صوم و اعتکاف که دو جلد هستند چاپ شدند و کتاب الزکاة که تقریر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از درس آیت الله العظمی محقق داماد است در مرحله چاپ می باشد و همچنین کتاب مناسک حج که آراء و فتاوای حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است برای زائرین بیت الله الحرام، امسال ضمن تکمیل و الصاق تکمله مسائل شرعی مجددا به چاپ رسیده است.

در بحث های اصولی هم یک اثر بسیار فاخر تولید شد که ششم دی ماه سال جاری با حضور آیت الله العظمی جوادی آملی طی مراسمی این اثر رونمایی خواهد شد، این اثر که «تحریر الاصول» نام دارد تقریر درس خارج اصول حضرت امام(ره) به صورت کامل است، که چهار جلد ازاین اثر امسال با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) تولید شده است و اثری ماندگار خواهد بود که به عرصه علمی و حوزوی تقدیم خواهد شد.

پژوهشکده علوم و معارف عقلی:

در مباحث حکمی و معرفتی درس نامه «شرح الشواهد الربوبیه» در دو جلد به صورت داخلی منتشر شده و انشاء الله با مقداری اضافات در سال آینده این کتاب به چاپ رسمی خواهد رسید.

همچنین حداقل دو جلد از شرح فصوص الحکم که بسیار مورد مطالبه مخاطبین آثار حضرت استاد است را امسال چاپ خواهیم کرد که این اثر نیز مانند کتاب شرح نهج البلاغه حضرت استادز، جزء کتابهایی است که برای نخستین بار در پژوهشگاه معارج تولید شده و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی انتظارات زیادی برای چاپ آن دارند.

کتاب شریف رحیق مختوم جلد 11 که شرح هشت اسفار اربعه است و مربوط به بخش اول بحث نفس شناسی است که در دو مجلد آماده شده است که مجلد اول آن آماده چاپ و مجلد دوم تا پایان سال چاپ خواهد شد.

پژوهشكده مطالعات اجتماعی اسلامی:

در پژوهشكده مطالعات اجتماعی اسلامی كتاب تمدّن و الگوهای شكل‌گیری آن در اندیشه معاصر مسلمین را در دست اقدام داریم که پروژه‌ بسیار مهمی است و بحث ظرفیت‌های تمدّنی نظریه علم دینی آیت الله العظمی جوادی آملی را تبیین می کند، كتاب دیگر، مبانی نظری علوم انسانی از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی است كه این اثر نیز تا پایان سال به پایان خواهد رسید.

مرکز تدوین کتابهای درسی و آموزشی:

در بخش تدوین کتابهای درسی و آموزشی، کتاب آموزشی اعجاز قرآن از مجموعه کتب آموزشی و درسی چاپ شد که یک متن آموزشی بسیار دقیقی است که مورد اقبال بسیار خوبی قرار گرفته است. البته ذکر این نکته لازم است که ما تمامی کتب آموزشی تولیدی خود را قبل از چاپ رسمی به معرض بازخوردگیری و تدریس قرار می دهیم تا نقاط ضعف کتاب از جنبه آموزشی و درسی شناسایی و رفع می شود و سپس به چاپ رسمی می رسند.

همچنین کتاب نبوت در قرآن نیز به زودی منتشر خواهد شد و نیز آثار دیگری که در این بخش در دستور کار داریم عبارتند از قواعد تفسیری، بحث مبانی تفسیر قرآن، منطق فهم متن، بلاغت کاربردی در تفسیر قرآن و روش شناسی تفسیر موضوعی، آثار مهمی هستند که ضمن اینکه بسیار مورد نیاز حوزه های علمیه و دانشگاه ها هستند، مسائلی هستند که در خصوص آنها آثار زیادی و متعددی وجود ندارد که این آثار بخشی از این نیاز را پاسخ خواهد داد.

فصلنامه های علمی ـ پژوهشی اسراء

چهار شماره جدید از فصلنامه علمی پژوهشی اسراء در سال جاری به چاپ رسیده است شامل دو شماره از نشریه حکمت اسراء و یک شماره از دو فصلنامه علوم قرآنی و یک شماره از دو فصلنامه اخلاق وحیانی به چاپ رسیده است و تا پایان سال یک شماره دیگر از این نشریات علمی پژوهشی نیز به چاپ خواهد رسید.

علاوه بر موارد ذکر شده بحث پرونده های علمی را نیز داریم، پرونده علمی اصطلاحا یک سرایه گذاری مهم برای تولید مقالات، پایان نامه ها و کتب علمی است، این جریان حرکت مبارکی است که در سطح کلان حوزه های علمیه و نهادهای علمی به راه افتاده است در این جریان پرونده های علمی با درگاه ها و موضوعات علمی متعدد تولید می شوند و کار بسیار ارزشمندی است، اگر یک پرونده علمی با غنای جامع تولید شود بستر بسیار مهمی برای محققین خواهد بود که در تولیدات علمی خودشان استفاده کنند. به لطف الهی ما نزدیک به چهار پرونده علمی را امسال تولید کردیم و تا پایان سال 6 پرونده علمی دیگر را نیز آماده خواهیم کرد.

هدف گذاری در بخش آموزش

در بخش آموزش نیز هدف گذاری برای تولید پرونده های علمی صورت گرفته است که حدود 13 پرونده مد نظر است که به زودی عملیاتی خواهد شد و تا پایان سال قریب به 30 عنوان پرونده علمی دیگر نیز در دو بخش پژوهش و آموزش تولید و عرضه خواهد شد.

آمار فعالیت های پژوهشی

از نظر آمار صفحه های تولید شده در سال جاری پژوهشی، ما 15500 صفحه 300 کلمه ای را تا به حال تولید کرده ایم که با احتساب فعالیت های دیگر می توانیم بگوییم که 16000 صفحه تولید نهایی شده است، اگر بخواهیم کتابهای در دست تولید را به این آمار اضافه کنیم قریب به 30000 عنوان صفحه اثر تولیدی محققین ماست که با توجه حداقل بودن بودجه و نیروی انسانی و دیگر مشکلات موجود، حقیقتا در بین نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی کم نظیر است.

جمعا تا پایان سال 20 عنوان اثر به چاپ خواهد رسید که همانطور که پیشتر اشاره شد جمع آثار چاپ شده ما به 50 اثر در سال جاری خواهد رسید.

برنامه های هفته پژوهش

در خصوص برنامه های هفته پژوهش نیز باید بگوییم برنامه ما برای هفته پژوهش سه محور کلان دارد؛

اول؛ ارتباط با دیگر نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی است، در این محور ما چند فعالیت مهم داریم، یکی مشارکت در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزه(مشکات 5) است که طبق سنوات قبل اما با یک برنامه قوی تر و منسجم تر در این نمایشگاه حضور خواهیم داشت و هم آثار منتشر شده را ارائه خواهیم نمود و هم آثار در دست اقدام و انجام را به علاقه مندان معرفی خواهیم نمود.

بحث محفل های معرفتی را داریم که بر اساس اندیشه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، خیمه ها و محافل معرفتی طراحی کرده ایم که به صورت میزگرد با حضور محقیقن پژوهشگاه معارج در محورهای مختلف به تعداد روزهای نمایشگاه برگزار خواهد شد علاوه بر اینکه یک نشست علمی با موضوع جایگاه پژوهش در  آموزش را در خود پژوهشگاه برگزار خواهیم کرد.

حضور در سایر نهادهای علمی و مشارکت و همکاری با آنها از دیگر برنامه های ماست مانند برنامه مشترکی که با مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ع) در پیش داریم و یا کارهای مشترک علمی که با سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) خواهیم داشت.

محور دوم؛ دیدار با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است که به صورت سالانه یک نشست مهم ویژه محققان و پژوهشگران پژوهشگاه معارج با ایشان برگزار می شود که ضمن تبیین رویکردها و جهت دهی علمی پژوهشگاه توسط معظم له، در همان محفل از آثار پژوهشی که تا آن زمان تولید شده است به دست مبارک ایشان رونمایی می شود.

محور سوم؛ نشست های علمی چه به صورت مشترک با سایر نهادهای علمی و چه به صورت مستقل است که در این زمینه برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است.

همچنین تجلیل از محققین برتر پژوهشگاه از دیگر برنامه های هفته پژوهش پژوهشگاه معارج خواهد بود.


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات