22 01 2017 308835 شناسه:
image

گفتگو بین اندیشمندان جهان اسلام، باعث ارتقاء عقلانیت و اعتدال در جهان اسلام می شود

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنفرانس بین المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» در راستای همایش بین المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب» در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: کنفرانس بین المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» در راستای همایش بین المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب» در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی، ریاست پنل علمی «اعتدال و عقلانیت در اندیشه و عمل اندیشمندان مسلمانان» از مجموعه پنل های علمی این همایش بین المللی را بر عهده داشت.

دکتر مرتضی جوادی آملی در آغاز کار این پنل تخصصی با خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی حاضر در نشست، بیان داشت: آرزو داریم که این کنفرانس به ویژه این نشست، در جهت توسعه و ارتقاء مناسبات، ارتباطات و علایقی که حقیقتاً بر اساس آیین وحیانی، کتاب و سنت بین کشورهای اسلامی وجود دارد گام های بلندی بردارد و زمینه ای برای یک تفاهم و یک توافق علمی و عملی فراهم آورد که نتیجه آن ارتقاء عقلانیت و اعتدال در جهان اسلام خواهد بود.

وی در ادامه اذعان داشت: امروزه جهان اسلام و خصوصاً روابط ایران و کشورهای عربی به دلیل عدم وجود یک عقلانیت و اعتدال شایسته در اضطراب و التهابی به سر می برد که هرگز شایسته دو تمدن بزرگ و توانمند به لحاظ فرهنگی، علمی و سابقه دیرینه تمدنی نیست که در چنین فضایی از اختلافات زیست کنند و بیگانگان نسبت به این فضا طمع بورزند و گمان ناصواب پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با اشاره به اهمیت موضوع گفتگوی میان ایران و جهان عرب خاطرنشان کرد: موضوع این پنل امروزه از مهمترین ضرورتهایی است که می تواند برای تعالی و رشد فرهنگی جوامع موثر باشد و از سوی دیگر نیاز و دغدغه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود جوامع نیز هست.

وی افزود: این نشست علمی و فرهنگی برای فراهم آمدن یک توافق و یک تفاهم علمی و عملی در ساحت اجتماع و مسائل کلان جهان اسلام و مناسبات و روابطی است که میان ایران و جهان عرب وجود دارد که امیدواریم آثار و نتایج آن را هم در توافقات علمی و هم در صحنه عمل، شاهد باشیم.

ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به گسترش جریانهای افراطی در منطقه اشاره کرد و ابراز داشت: بخش قابل توجهی از افراط گری ها و خشونت هایی که در منطقه به وجود آمده است منشاء عدم شناخت و درک صحیح از اسلام و منابع وحیانی دارد، که این نشست ها می تواند زمینه رشد و شکوفایی جوامع اسلامی و ارتباط صحیح و شکل یافته و منطقی بین کشورهای اسلامی به ویژه ایران و جهان عرب را ایجاد کند و در مقابل جریانهای افراطی بایستد.

وی تاکید داشت: بر اساس آموزه های وحیانی حقیقتاً راه برای ایجاد جهانی نو و نوین متکی بر یک تمدن اصیل و گفتگوی سازنده وجود دارد.