ویژه برنامه حماسه و حکمت حسینی؛ جلسه پنجم

10 07 2024 2941974 شناسه:

ویژه برنامه حماسه و حکمت حسینی از سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی هر روز در ایام محرم الحرام از شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین از شبکه تلویزیونی اینترنتی اسراء پخش می گردد.

دانلود فایل تصویری

🚩 ویژه برنامه حماسه و حکمت حسینی

▪️ جلسه پنجم: تأثیر مال حرام بر اندیشه و اخلاق در مکتب امام حسین (علیه السلام)

▫️  پخش از شبکه قرآن و معارف سیما

↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/uyzv1xp
↙️ یوتیوب:
https://youtu.be/c9SRsNZCLOY​​​​​​​

 

🚩 تأثیر مال حرام بر اندیشه و اخلاق در مکتب امام حسین (علیه السلام)

▫️ وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود حرف های من در شما اثر نمی‌ كند، برای اینكه #مال_حرام، شكم شما را پُر كرده است. كسی كه حرام خورد، آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه!
اگر گفتند: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت اندیشه در می ‌آید، این غذا به صورت اخلاق در می ‌آید.
هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید؛ #اندیشه_پاك از #غذای_پاك است.

▫️ وجود مبارك امام صادق فرمود كسب حرام «یبِینُ فِی اَلذُّرِّیة»؛ در اعقاب اثر می‌ گذارد. وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود غذای حرام نمی‌ گذارد شما حرف امام زمانتان را بشنوید. وجود مبارك ابی ‌عبدالله، امام آن زمان بود؛ هر كدام از این دوازده امام در عصر خود، امام آن زمان بودند و الآن وجود مبارك امام دوازدهم(ارواحنا فداه)، ولی‌ ماست.
وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود #غذای_حرام در شما اثر كرده كه حرف من در شما اثر نمی‌ كند.

▫️ بعد فرمود آیا من مشكل سیاسی با شما داشتم؟ مشكل نظامی دارید با من؟ مشكل اجتماعی دارید با من؟ مشكل شرعی دارید با من؟ می‌ دانید اصلاً شما چه كسی هستید و من چه كسی هستم؟ البته اینها به طور ظاهری حسین بن علی را می شناختند؛ اینكه می ‌گفتند حسین بن علی، خارجی است، این نه یعنی از كشور دیگر آمده، بلکه یعنی خروج كرده و آشوبگر است؛ به آشوبگرانی كه خروج كردند می ‌گویند خارجی.
 بسیاری از اینها در كوفه زندگی می ‌كردند و حسین‌ بن‌ علی را می‌ شناختند پدرش را می‌ شناختند مادرش را می ‌شناختند؛ اینکه گفتند اینها خارجی هستند، یعنی فتنه ‌گر یعنی آشوبگر یعنی خروج كننده بر خلیفه مسلمین!

▫️ گفت ما چه خروجی كردیم؟ ما نظم جامعه را به هم زدیم یا خونی از ما طلب دارید؛ مگر چند روز قبل، در منزل هانی همین ابن ‌زیاد كه الآن فرمانده كوفه است، زیر دست شمشیر نماینده ‌ام #مسلم_بن_عقیل نبود؟ مگر آنها به مسلم نگفتند از پشت پرده به در بیا و این را بزن تا از شرّ ابن‌زیاد نجات پیدا كنی؟ اما ما اهل ترور نیستیم، ما مردانه می ‌جنگیم مردانه هم شهید می ‌شویم. ابن زیاد زیر دست شمشیر نماینده‌ ام بود؛ اما مسلم اهل این كار نبود و خونی نریخت، پس خونی از ما طلب ندارید.
من مشكل شرعی با شما ندارم، بدعتی هم در دین نگذاشتم، خلافی هم نكردم، «فَبِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِی»؛ آخر چرا خون مرا حلال كردید؟! اگر با من بیعت نمی ‌كنید، پس بگذارید من بروم به یك راه دیگر، شما سرِ راه من را گرفتید! می ‌بینید ملت این طور می ‌شود! همه اینها به استثنای اندك، اهل كوفه بودند از كوفه و روستاهای كوفه بودند، پس می ‌شود ملّتی را در اثر شستشوی مغزی علیه امام زمانشان شوراند، طوری كه هیچ استدلال نفهمند!

▫️ چندین بار حسین‌ بن‌ علی در كربلا با آنها احتجاج كرد برای آنها سخنرانی كرد، جلسات خصوصی تشكیل داد عده ‌ای را خواست، فرمود آخر به من بگویید برای چه خون من حلال است؟ گفتند: «بُغضاً لأبیك»؛ با علی ‌بن ‌ابی‌ طالب بد هستیم!
خب علی ‌بن ‌ابی‌ طالب كه #مهد_عدل بود؛ علی ‌‌بن ‌ابی‌ طالب كه دیگر غیر از وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نه مثل او آمد نه خواهد آمد؛ آن #عدل_ممثل! علی كسی نبود كه با او بَد باشید.

#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#حماسه_و_حکمت_حسینی
#محرم

📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/13

 

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات