13 02 2024 1123518 بطاقة تعريف:
image
به مناسبت سالروز ولادت قمر بنی هاشم(ع) و روز جانباز؛

حضرت ابوالفضل العباس(ع) و فضیلت حشر با فرشتگان/پاداش های غیبی، ظهور و بروز روح بندگی است

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: وجود مبارك حضرت امیر(سلام الله علیه) در نامه‌ای كه به برخی از مفاخر خانوادگی‌شان مرقوم داشته بودندفرمودند:خیلی‌ها می‌روند جبهه جنگ و جانباز می‌شوند و اعضا و جوارحشان را از دست می‌دهند اما اگر كسی از خاندان ما رفت و در جبهه دستش را از دست داد خدای سبحان به او بالی مرحمت...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بمناسبت زاد روز فرخندۀ حضرت قمر بنی هاشم(ع) و روز جانباز، گزیده ای از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص مقام حضرت ابوالفضل العباس(ع) و مقام جانبازان راه حق، را از نظر می گذرانیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی در فرمایشات خود، جایگزینی اعضاء مُلکی با مَلکوتی را برای جانبازان راه الله مورد اشاره قرار دادند و بیان داشتند: وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) در نامه ای به دربار اموی فرمودند:خيلي‌ها مي‌روند جبهه جنگ و جانباز مي‌شوند و اعضا و جوارحشان را از دست مي‌دهند اما اگر كسي از خاندان ما رفت و در جبهه دستش را از دست داد، خداي سبحان به او بالي مرحمت مي‌كند كه جعفر طيّار مي‌شود:«الطيّار في الجنّة»؛ وي با آن دو بال به همراه فرشتگان در بهشت، مشغول پرواز است ﴿أُوْلِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَي وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ﴾.

ایشان ادامه دادند: فضيلت حشر با فرشتگان، كه هيچ لذتي بالاتر از آن نيست، در روايات براي بنده صالح خدا، حضرت ابوالفضل العباس(سلام‏اللهعليه) نيز گفته شده و اين گونه پاداش هاي غيبي، ظهور راز عبادت و اطاعت و بروز روح بندگي است.

معظم له در بيان مقام بلند جانبازان ابراز داشتند: بالأخره انسان يك وقت دستش را در تصادف از دست مي‌دهد، اين جا دارد كه غمگين باشد، براي اينكه عضوي را از دست داد و ناقص شد، اما يك وقت است که در راه اعلاي كلمه حق دستش را از دست داد، در نتیجه اگر ذات اقدس الهي فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها[1] اينكه مخصوص به مسئله مال نيست؛ بلکه فرمود: هر كس كار خيري انجام داد ما بهتر از آن را به او مي‌دهيم، بهتر از اين دست مُلكي، دست ملكوتي است. جعفر طيار اين‌چنين بود، دستش را در جهاد داد اما الآن هم­پرواز فرشته‌هاست و ذات اقدس الهي در قبال اين دو دست،  به او بالي داد كه «يطير بهما مع الملائكة في الجنة»[2].

آیت الله العظمی جوادی آملی، شهدا و جانبازان را شریک همه امور خیر صورت گرفته در کشور دانستند و بیان داشتند: حساب خانواده‌هاي معظم شاهد يا عزيزان جانباز يا آزادگان يا خانواده معظم مفقود الجسدها، اين باشد كه فقط با خدا دارند معامله مي‌كنند. هر كار خيري كه در اين كشور يا كشورهاي ديگر انجام بگيرد، اولين ثواب را امام و شهدا و مفقودين و جانبازان و آزادگان و خانواده‌هاي اينها مي‌برند.

----------------------------------------------------

منبع: 1.جلسه درس تفسير سوره مبارکه نساء، سال87

2. کتاب حكمت عبادات


[1] - سورهٴ نمل، آيه 89؛ سورهٴ قصص، آيه 84.

[2] - روضة الواعظين، ج 2، ص 269.

 

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات