پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیین بزرگداشت آیت الله فاطمی نیا

22 05 2023 1491146 شناسه:

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیین بزرگداشت اولین سالگرد ارتحال آیت الله فاطمی نیا امروز دوشنبه یکم خرداد همزمان با روز ملاصدرا با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی و با حضور محققان، پژوهشگران، علاقمندان و مسئولان در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی تهران برگزار شد.
 

دانلود فایل تصویری

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين و الأئمة الهداة المهديين و فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّء الي الله».

حيات پربرکت مردان الهي منزه از دنياطلبي و دنياخواهي است و همراه با ياد حق و نام حق است. نه خود به طرف بازيگري حرکت ميکنند نه بازيچه ديگران قرار ميگيرند. عدهاي به طرف بازي ميروند يعني من و ما. فخرهاي باطل و عاتل. فريب اين و آن. عدهاي گرچه خود به طرف بازيگري نميروند اما ديگران آنها را بازي ميگيرند.

مردان الهي اهل بازي نيستند به طور مطلق. نه خود به سمت بازي و ميدان بازيچه حرکت ميکنند، نه ميتوان آنها را بازي داد و بازي گرفت. هم خودشان شخصيت والايي دارند که از بازي گريزان هستند و هم کسانياند که ﴿لاَّ تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَ لاَ بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ[1] چيزي آنها را بازي نميدهد. با اينکه در متن دنيا زندگي ميکنند با اينکه همه شؤون عادي را دارند، اما به اين شؤون عادي صبغه رحمت الهي و حکمت و قناعت ميدهند، نه بازي. نه به من و ما اسناد ميدهند، چون ﴿إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ،[2] نه به ديگري اسناد ميدهند، چون همه بنده و برده ذات خداي سبحاناند.

اين جهت نفي و سلبي اينها که نه بازيگرند و نه ميشود آنها را بازي داد. اما دو صفت مثبت سودمند دارند هم خودشان اهل تجارتاند هم ديگران را به تجارت وادار ميکنند: ﴿هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَي تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ[3] گروه اول کساني بودند که ﴿فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ[4] گروه دوم کسانياند که ﴿هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَي تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ. تجارت در اينجا رذائل را دادن و فضائل گرفتن است و معناي رذائل دادن به دفع است نه رفع؛ يعني نميگذارند رذائل به حرم امن دل اينها راه پيدا کند. دفع ميکنند و نه اينکه باشد و رفع کنند. مردان الهي از همين قبيلاند.

پس دو صفت سلبيه دارند که نه بازيگرند و نه ميشود آنها را بازي داد و دو صفت ثبوتي دارند اينکه اهل تجارت رابحهاند و ديگران را هم به تجارت دعوت ميکنند. «الدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»[5] مرحوم آيت الله فاطمينيا(رضوان الله تعالي عليه) عمر بابرکتشان چه آن وقتي که در حوزه علميه در محضر علامه طباطبايي و ديگر بزرگان بهرههاي علمي بردند، از فضائل اين صفات سلبي و اثباتي بهره ميبردند چه آن وقتي امامت و تبليغ و هدايت مردم بزرگ و بزرگوار تهران را به عهده گرفتند، از اين فضائل برخوردار بودند، چه آن وقتي که مشغول تأليف کتاب بودند تدريس بودند از اين فضائل برخوردار بودند. جزء کساني بودند که چيزي اينها را سرگرم نميکرد ﴿رِجَالٌ لاَّ تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَ لاَ بَيْعٌ. در حقيقت «لا تلهيهم سياسة و لا تلهيهم رياسة و لا تلهيهم أي شيء» هيچ وقت اينها را از ياد خدا باز نميداشت. هم محفلشان نوراني بود هم شاگردان خوبي تربيت کردند هم اصحاب و صحابه خاصي داشتند و با قرآن کريم بودند. طرزي تربيت شدند که با طهارت بهره بردند.

پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) فرمود: «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن‏‏»[6] فرمود دهنتان را پاک کنيد زيرا دهن مسير قرآن کريم است. نه دندانتان را! دندانتان لبتان زبانتان حلقتان کامتان فضاي دهن را پاک کنيد «فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن‏‏».

نکتهاي که نبايد فراموش بشود اين است که همه کارهاي انسان تحت حساب خداست، يک؛ مهمترين راه براي محاسبه، همان گفتار و سخن و سخنراني و امثال ذلک است، دو؛ لذا در قرآن کريم فرمود: ﴿ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْه ‏رَقيبٌ عَتيدٌ[7] يعني هيچ حرفي نميزند مگر اينکه يک کسي مراقب است و همان مراقب عتيد است مستعد است آماده است نه اينکه يک طرف رقيب و ديگري عتيد باشد. در طرف راست رقيبي است عتيد، در طرف چپ رقيبي است عتيد. رقيب يعني مراقب. مراقب يعني کسي که رقبه ميکشد گردن ميکشد به اصطلاح سرکشي ميکند. فرشتهاي که سرکشي دارد چه طرف راست چه طرف چپ، چه حسنات و چه سيئات، او آماده است هم مراقب است هم عتيد و آماده و مستعد است براي ضبط. با اينکه همه کارها اين چنين است، ولي به قول اسناد داده شد.

در آنجا هم که وجود مبارک پيامبر(صلی الله عليه و آله و سلم) فرمود: «طَهِّرُوا أَفْوَاهَكُمْ‏‏»، نه يعني تطهير دهن فقط لازم است، تطهير چشم و گوش لازم است، تطهير دست و پا لازم است، تطهير وهم و خيال لازم است، تطهير عقل نظر و عقل عمل لازم است. آنکه مسئول انديشه و دبير انديشه است بايد طاهر باشد. آنکه مسئول انگيزه و دبير انگيزه است بايد طاهر باشد. «طهروا عقلوکم، طهروا اوهامکم، طهروا خيالاتکم، طهروا اعينکم، طهروا آذانکم، طهروا السنتکم، طهروا أيدکم، طهروا ارجلکم».

از کساني که موفق بودند به اين تطهير عمل کنند، مرحوم عالم بزرگوار و عامل بافضيلت مرحوم آيت الله فاطمينيا(رضوان الله تعالي عليه و علي جميع المؤمنين و علي جميع الصلحا و علي جميع الشهداء و الصديقين» بودند.

حشر همه شما و همه ما به خاندان عترت و طهارت به برکت حسين بن علي بن ابيطالب(عليه افضل صلوات المصلين). در قلمرو و حوزه امامت حضرت ختمي امامت وجود مبارک ولي عصر(ارواحنا و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) فيض الهي و فوز الهي را بهره ببريم إنشاءالله.

«غفر الله لنا و لکم و السلام علکم و رحمة الله و برکاته»

 

[1] . سوره نور ، آيه37.

[2]. سوره ذاريات، آيه58.

[3]. سوره صف، آيه10.

[4]. سوره بقره، آيه16.

[5]. تحف العقول، ص483.

[6]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏1، ص368.

[7]. سوره ق، آيه18.

​​​​​​​


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات