24 06 2023 1617363 بطاقة تعريف:
image
حجت الاسلام و السملمین مرتضی جوادی آملی در سلسله برنامه شعائر حج:

برای ورود به حرم، اولین گام معرفت توحیدی است / نقطه اصلی و مرکزی حج، عرفه است که معرفت الهی نصیب می شود

حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی: با بیان اینکه حج آن نقطه اصلي و مرکزيتش در عرفه است که معرفت الهي نصيب ميشود، اظهار داشت: در برخي از روايات آمده است که «الْحَجُّ عَرَفَة»، حج آن نقطه اصلي و مرکزيتش در عرفه است که معرفت الهي نصيب ميشود. معرفت غير از علم است آن علمي که با ايمان...

پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه ذی الحجه، با عنوان «شعائر حج» از شبکه تلویزنی اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir  پخش می گردد.

​​​​​​​​​​​​​​حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در ششمین جلسه از این سلسله جلسات، ابراز داشتند: يکي از شعيرهها و جزئيات اين امر بزرگ حج عبارت است از شعار وقوف در عرفات. عرفات بيرون از حرم است کسي که بخواهد وارد حرم بشود اول از بيرون از حرم اجازه ورود ميخواهد و تا به بار ديگر به رسيدن به کعبه وصال و درياي خروشان رحمت حق سبحانه و تعالي.

ایشان بیان داشت: آن کسي که بخواهد وارد حرم بشود وارد مکه بشود وارد مسجدالحرام بشود وارد حريم بيت الهي بشود، اولين گام اين است که يک معرفت درست شناخت توحيدي والا و اينکه عنايت حق و جلوه برتر حق در جانش بدرخشد و او جنبه توحيدي پيدا بکند، او ميخواهد کعبهاي را زيارت کند که خداي عالم قبله موحدان عالم قرار داده است جا دارد که با يک معرفت شناخت برتري به اين وادي ورود پيدا کند.

ایشان با بیان اینکه حج آن نقطه اصلي و مرکزيتش در عرفه است که معرفت الهي نصيب ميشود، اظهار داشت: در برخي از روايات آمده است که «الْحَجُّ عَرَفَة»، حج آن نقطه اصلي و مرکزيتش در عرفه است که معرفت الهي نصيب ميشود. معرفت غير از علم است آن علمي که با ايمان توأم باشد با عمل همراه باشد با خدمت به آن علم و اجابت دعوت علم همراه باشد به آن معرفت گفته ميشود علمي که فقط صورت حاصله از اشياء لدي النفس باشد اين نميتواند عرفان و معرفت بياورد.

استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: در بياني از امام صادق(عليه السلام) آمده است که «مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ»؛ آن کسي که نتوانسته است غفران الهي را در ماه مبارک رمضان کسب کند «لَمْ يُغْفَرْ لَهُ إِلى‏ قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ» تا اينکه اگر بتواند عرفه را درک بکند و مشهد عرفه را شاهد بشود زمينه براي آن غفران و آمرزش حق سبحانه و تعالي فراهم است. گرچه عنايت الهي فراوان است و حق سبحانه و تعالي همواره مشرق است و اشراق الهي لحظهاي خاموش و تيرگي ندارد اما قابليتها از جايگاه نفس انساني زمانها مکانها شرايط و اوصاف همه و همه دست به دست هم ميدهند تا قابليت را و زمينه و استعداد را براي پذيرش اين اشراق حق فراهم آوردند و عرفه چنين ويژگيهايي را به همراه دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: اين روز را بايد روز دعا و فرصت دعا دانست، و هر چه اين دعاها و خواستهها توحيديتر الهيتر و به قرب حق نزديکتر باشد اين انسان در پيشگاه خدا عزيزتر است، ما دل آکنده از محبت الهي را مسئلت کنيم، آنکه قلبش را سراسر و لبالب پر از محبت و لطف خدا ميکند در چنين فرصتي ميتواند اين زمينه را در خود فراهم آورد.

ایشان بیان داشت: دعاهاي ويژه خصوصاً دعاي عرفه سالار شهيدان براي همه ما ميتواند يک حجتي باشد که اين روز را عظيم بداريم.

 

​​​​​​​فیلم و متن کامل سخنرانی استاد را از اینجا می توانید مشاهده نمایید


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات