08 08 2023 1758612 بطاقة تعريف:
image
آیت الله العظمی جوادی آملی:

مهم ترین پیام نهضت سالار شهیدان این است که در دو عنصر فرهنگی و اجتماعی هدایت و حمایت مردم غفلت نکنیم

آیت الله العظمی جوادی آملی: از بارزترین پیام های عاشورا، ایثار و نثار نفس و نفیس برای هدایت و حمایت مردم است؛ یعنی سالار شهیدان آنچه در اختیار داشت ایثار و نثار کرد تا جامعه بشری موحّد گردد و الهی بیندیشد.

بر آستان اندیشه؛ شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی:

هدایت و حمایت مردم

🔹 از بارزترین پیام های عاشورا، #ایثار و نثار نفس و نفیس برای #هدایت_و_حمایت مردم است؛ یعنی سالار شهیدان آنچه در اختیار داشت ایثار و نثار کرد تا جامعه بشری موحّد گردد و الهی بیندیشد.
اصل این مطلب را خداوند در قرآن در قالب سیره پیامبران تبیین کرد. انبیا این ادراک و این پیام را دریافت و عمل کردند و #وارث_انبیا هم این پیام را دریافت و عمل کرد.
حسین بن علی (علیه السلام) وارث همه انبیاست و در زیارت آن حضرت (علیه السلام)، او را میراث بر انبیا معرفی می کنیم؛ زیرا او مصائب تلخ انبیای گذشته را چشید و مبارزات انبیای پیشین را ادامه داد و کامیابی و موفقیّت رهبر آسمانی را در جانش چشید؛ یعنی ایشان میراث بر تلخی و شیرینی انبیای سلف بودند.
... و این که در زیارت آن حضرت عرض می کنیم: «السّلام علیک یا وارث آدم... یا وارث نوح... یا وارث إبراهیم... یا وارث موسی... یا وارث عیسی ...» ، از همین روست.

🔹 پس مهم ترین پیام نهضت سالار شهیدان این است که در دو عنصر فرهنگی و اجتماعی هدایت و حمایت مردم غفلت نکنیم و این کار، مخصوص حسین بن علی (علیه السلام) نبود. آن حضرت (علیه السلام) با همین دو عنصر محوری، مردها و زن ها اعم از سالمندان و نوسالان را به کربلا آوردند تا ثابت کنند آن جا که جای ادراک است، مسؤولیت حمایت و هدایت هست، #هر_کس_می_فهمد، خواه نوسال و سالمند و خواه زن و مرد، باید از یک سو برای #هدایت جامعه و از سوی دیگر برای #حمایت آن گام بردارد.

🔹 سالار شهیدان، قسمت مهمّ سخنرانی های خود را در این دو عنصر محوری خلاصه کردند. روزی که با معاویه گفت وگو کردند، از هدایت مردم و حمایت از آن ها سخن راندند. پس از شهادت حسن بن علی (علیه السلام) و آن صلح تحمیلی که سوزش بود نه سازش، دربار اموی ولایت عهدی را برای یزید مستقر کرد؛ آنگاه حسین بن علی (علیه السلام) دو پیام داد: یکی درباره #هدایت_مردم، دیگری درباره #حمایت_از_مردم؛ چنان که و وقتی معاویه به هلاکت رسید و یزید روی کار آمد، آشکارا به نماینده رسمی یزید در مدینه این دو پیام هدایت و حمایت را اعلام کردند.
نیز در راه مدینه به مکّه، گاهی آن حضرت (علیه السلام) سخنرانی و گاهی پیک اعزام می کردند و نامه می نوشتند و در همه این اضلاع، هدایت مردم و حمایت از آن ها مطرح بود. نیز در مکّه در روز هشتم ذی حجّه که همگان به سرزمین عرفات می رفتند، آن حضرت به سوی عراق عازم شدند و وقتی فاصله سیصد فرسنگی مکّه و کربلا را طی می کردند، پیام هایی می دادند و سخنرانی هایی می کردند که موضوع آن هدایت و حمایت مردم بود. این نشان می دهد که #پیام_عاشورا، یک پیام #زنده و به روز و جهانی است که همگان می توانند آن را بفهمند و طبق رهنمود آن حضرت (علیه السلام) حسینی بیندیشند.

📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص99 تا 101

#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی

 

کانال های آیت الله العظمی جوادی آملی در شبکه های اجتماعی ایتا، سروش، تلگرام، اینستاگرام و آپارات را از ایــــــنـــجــــــــــا دانلود نمایید.

 


دیدگاه شما درباره این مطلب
أضف تعليقات